AnsøgningJobsøgning

Sådan skriver du en god ansøgning

Formlen på den perfekte ansøgning findes næppe. Arbejdsgivere er nemlig forskellige i deres tilgang til ansøgninger, men der findes alligevel en række forhold, som er vigtige at huske – og som kan gøre din ansøgning klar til at få dig til jobsamtale.

Din ansøgning er det første indtryk, arbejdsgiver får af dig. Den skal give ham eller hende lyst til at møde dig. Men viser den, hvem du er?

De fleste ansøgninger ligner hinanden

På et tidspunkt har du måske lært, hvordan en ansøgning ser ud. Der er bestemte regler for ordbrug, opsætning, indledning, indhold og afrunding. De fleste refererer til jobannoncen i indledningen og præsenterer deres motivation for at søge jobbet. Så fortsætter de med deres kvalifikationer og skriver bagefter en god afrunding.

Men det betyder, at de fleste ansøgninger ligner hinanden. Ansøgninger indeholder ofte de samme floskler, og det kan blive kedeligt at læse i længden. Primært fordi flosklerne ikke giver arbejdsgiver brugbar information om dig.

Så lad være med at skrive som alle andre! Lettere sagt end gjort – det ved vi.

1. Indledning og afrunding

Kig på din seneste ansøgning. Kan indledning og afrunding nemt fjernes fra ansøgningen uden, at det ville gøre en forskel? Hvis ja, skal det skrives om.

Det skal ikke være en sovepude, som arbejdsgiver bare skimmer igennem, for så har du allerede tabt kampen om hans eller hendes opmærksomhed.

Du skal selvfølgelig referere til jobannoncen og skrive, hvorfor du søger jobbet, men ”jeg sender dig hermed min ansøgning, fordi jeg finder stillingen interessant” er ofte ikke nok. Hvorfor finder du stillingen interessant? Hvad fik dig helt konkret til at skrive en ansøgning? Hvad er din historie?

Det er klart, at du skal afrunde ansøgningen med at skrive, at du glæder dig til at høre fra arbejdsgiver, men hvorfor ikke give ham eller hende en sidste grund til at kontakte dig? Afslut din ansøgning med et triumfkort, som skaber opmærksomhed for dig og din ansøgning.

Du kan eksempelvis skrive: »Jeg har flere gode idéer, som kan lette dine daglige rutiner, og dem vil jeg meget gerne uddybe over en kop kaffe.« Gør ham eller hende nysgerrig, og gør det nemt for arbejdsgiver at indkalde dig til en jobsamtale.

2. Arbejdsgivers ønskeliste

Arbejdsgiver udarbejder ofte en udførlig ønskeliste til dig (i form af vi-forventer-punkterne), og i ansøgningen skal du argumentere for, hvordan du kan give arbejdsgiver alt, hvad han eller hun ønsker sig. Start med at læse jobannoncen igennem et par gange og noter dig, hvad virksomheden leder efter – og hvordan de skriver om det.

Dernæst bør du beskrive, hvordan du passer til jobbet og virksomheden. Hvis arbejdsgiver leder efter en projektleder med kompetencer inden for SAP, fortæller du, hvordan SAP har gjort en forskel i de projekter, du har arbejdet på tidligere – og hvordan det har givet dig erfaringer, som du kan bruge i det nye job.

Hvis arbejdsgiver leder efter en person med humor, bør du forsøge at få ham eller hende til at smile en gang eller to, mens han eller hun læser ansøgningen.

3. "Man må hyle med de ulve, man er iblandt"

Husk at gøre brug af den samme sproglige stil, som virksomheden bruger i sin jobannonce. Har den en uformel eller formel, kortfattet eller uddybende stil, bør du have det samme. Hvis de bruger et billedligt sprog, gør du det også. Hvis de leder efter en projektleder, der kan holde mange bolde i luften, fortæller du dem om dine evner som jonglør – og at du måske er bedre til at jonglere med arbejdsopgaver end bolde – og hvis du tror, at virksomheden kan tåle det, refererer du til det som dit fremtidige cirkus.

Hold bolden, de har kastet, flyvende.

Selvom virksomheden ikke bruger billedsprog, kan du bruge det til at adskille dig fra andre. Er jobbet inden for fødevarebranchen, kan du skrive, at du »er sulten på mere«. Er det inden for rejsebranchen, kan du skrive, at du »ser frem til en spændende rejse« hos virksomheden. Ved at bruge metaforer skiller du dig ud fra mængden. Du skal blot huske at tilpasse dit sprog til jobannoncen, så du ikke rammer forbi den interne jargon og opfattelse af, hvad der er acceptabelt i virksomheden.

Og en lille advarsel: Arbejdsgiver bliver hurtigt træt af at læse ansøgninger, der kun kredser om virksomheden eller jobbeskrivelsen fra annoncen. Ansøgningen skal handle om, hvad du kan tilbyde.

4. Se fortiden i øjnene

De fleste har oplevet en periode med arbejdsløshed, en personlig krise, en uafsluttet uddannelse eller et andet hul i dit CV, som du gerne vil forklare. Du skal dog huske, at ansøgningen er det første indtryk, arbejdsgiver får af dig, og lige nu har han eller hun ikke brug for at vide, hvorfor du gik arbejdsløs i en periode.

Du skal selvfølgelig ikke lyve, men glem et øjeblik det negative og fokuser i stedet på de positive sider af dig. Du skal helst få arbejdsgiver til at føle sig inspireret til at høre mere om mulighederne, du kan tilbyde virksomheden. Så sørg for, at din ansøgning informerer dem om netop det.

Bliver du indkaldt til samtale, kan du uddybe et hul i dit CV; den uafsluttede uddannelse, eller hvad det nu ellers kunne være. Her har du mulighed for at fortælle arbejdsgiver om det – på en positiv måde selvfølgelig. Reflekter over, hvordan du har udviklet dig på trods af forhindringer i dit liv. Hvad lærte du af oplevelsen?

5. Drop flosklerne!

Er du imødekommende, samarbejdsvillig, dedikeret og fleksibel? Det er de fleste i bund og grund! Så hold dig fra floskerne og gør i stedet en indsats for at beskrive konkrete situationer, hvor du beviste netop de egenskaber. Fortæl, hvordan du bruger kvaliteterne i dit arbejde, og hvordan det kan gavne virksomheden.

Vær innovativ og skil dig ud fra mængden. Få dem til at grine, gør dem nysgerrige, imponer dem og illustrer din humor – i stedet for at skrive, at du har det.

6. Det er svært at beskrive sig selv på én side

Og det behøver du heller ikke! Arbejdsgiver behøver ikke at vide alt om dig. Men du kan fortælle, hvorfor du vil passe godt ind på arbejdspladsen, og hvorfor det vil være en god idé at have dig med på holdet.

Det er naturligt at fokusere på, hvorfor du er den rigtige person til jobbet. Men det er mindst ligeså vigtigt, at vise dem, at du får noget ud af at arbejde hos virksomheden. Hvis jobbet ikke udfordrer dig, søger du måske nye udfordringer inden for et år, og det vil være spild af ressourcer for virksomheden.

Derfor skal du vise dem, at du er meget entusiastisk omkring jobbet. Prøv at få dem til at forstå, hvorfor du er interesseret i jobbet. Hvad gør dig kvalificeret til jobbet, og hvordan kan du give virksomheden mere end de andre ansøgere?

Hvis du er usikker på, hvordan du skal beskrive dig selv, så forestil dig, hvordan dine kolleger eller din chef ville beskrive dig. Tænk på, hvordan du har hjulpet dem. Hvad har du opnået? Det er meget relevant for din nye arbejdsgiver. Men husk også, at ansøgningen skal være fremadrettet.

7. Relevans

Der er ingen grund til at fortælle om dine kvalifikationer inden for kundeservice, hvis du søger job som projektleder, medmindre du fortæller, hvordan dine kvalifikationer kan bruges til at kommunikere oplysninger videre til kolleger i projektteamet.

Så bliver det pludselig relevant for virksomheden – og sådan skal du hele tiden tænke! Omsæt dine kompetencer inden for ét fag til noget, du kan tilbyde virksomheden i dit nye job.

8. Stavekontrol, stavekontrol, stavekontrol!

Når du er færdig med din ansøgning, er det en god idé at få en ven til at læse korrektur. Du kan sjældent se dine egne stavefejl og dårlige ordstillinger.

Får du læst korrektur på din ansøgning, undgår du at gå glip af drømmejobbet, som følge af noget, der kun gav mening for dig.

9. Arbejdsgiver vil gerne have, at du er den rette!

Når du skriver en ansøgning, har du måske en idé om, at du skal skrive alle de rigtige ting, og at der sidder en gruppe alvorlige mennesker og afgør, om du skal indkaldes til jobsamtale.

Se det i stedet fra en anden vinkel: Når arbejdsgiver skal besætte en stilling, sidder han eller hun med krydsede fingrer og håber, at en interessant ansøgning skiller sig ud fra mængden. Den, hvor ansøger har gjort opmærksom på, hvorfor han eller hun er interesseret i jobbet. Den, hvor arbejdsgiver virkelig kan se, at du vil have jobbet!

Derfor bør du bruge krudt på at give virksomheden flere gode grunde til at vælge dig, når du skriver din næste ansøgning.

Læs også