Employer brandingJobannoncering

3 kreative metoder til it-re­k­rut­te­ring

It-branchen er i "talent war", og der er rift om de bedste it-folk. Og nu fører Google og Snapchat an i udviklingen af alternative rekrutteringsmetoder.

En forretnings største styrke er, når den formår at lade kernekompetencen afspejle i samtlige af virksomhedens discipliner. Derfor er det måske ikke underligt, at virksomheder som Google og Snapchat går forrest i udviklingen af nye it-relaterede rekrutteringsmetoder.

Google fanger kandidat på søgeord

Den amerikanske ingeniør, Max Rosset, er et godt eksempel på, hvordan Google formår at målrette sin rekruttering. Max Rosset sad for tre måneder siden ved sin computer, åbnede Google og indtastede ordene: "python lambda function list comprehension".

For de, der ikke forstår programmeringssproget Python, giver ordene ikke mening. Men for både Google og Max Rosset gjorde de.

Han beskriver i sit indlæg på iværksætter-siden The Hustle, hvordan Google kvitterede søgningen med en sort boks på skærmen med en besked fra Google:

"Du taler vores sprog. Har du lyst til en udfordring?"

Herefter blev han sendt videre til en ny internetadresse, hvor han blev præsenteret for en programmeringsopgave, han havde 48 timer til at løse. Det gjorde han, hvorefter han blev indkaldt til jobsamtale hos Google. Og ja, resten er historie, for i dag har Max Rosset en stilling hos it-giganten.

Snapchat bruger automatiske filtre

Også den populære virksomhed Snapchat har brugt integrerede it-metoder i forsøget på at tiltrække medarbejdere fra andre store it-virksomheder som Uber, Twitter og Pinterest.

Her dukker et automatisk filter op i Snapchats app, når den bliver brugt i hovedkvarteret hos udvalgte virksomheder.

Benytter en Uber-ansat Snapchats app, bliver denne eksempelvis præsenteret for et filter med teksten: "This place driving you mad?" (Samtidig vises et billede af Snapchats logo, der sidder i, hvad der må formodes at være en Uber-taxa.)

De store fortællinger

Et af de mest legendariske eksempler på tiltrækning og rekruttering er forsøget på at tale til de ansattes idealistiske side ved at forære dem "de store fortællinger" om virksomhedens virke.

  1. Google vil "samle al verdens information og gøre den let tilgængelig".
  2. Tesla vil "redde planeten og gøre menneske multi-planetært".
  3. Steve Jobs rekrutterede daværende adm. direktør for Pepsi Cola, John Sculley, med ordene: "Vil du sælge sukkervand resten af dit liv, eller vil du være med til at ændre verden sammen med mig?"

Ønsker du en uforpligtende snak om din it-rekruttering og udfordringer?

Kontakt os på telefon 70 22 93 00 eller kontakt@it-jobbank.dk og hør om vores mulighed for at guide dig gennem rekrutteringsprocessen.

Læs også