Find job

Projektledere der brænder for at lede digitale transformationsprojekter

Projektledere der brænder for at lede digitale transformationsprojekter, og som er klar til at udvikle sin rolle fra klassisk projektledelse over i en mere agil lederrolle i projekterne.

Har du lyst til at være en del af et af de største og mest komplekse agile it-transformationsprogrammer i staten og opleve den politiske verden på tæt hold? Så har vi brug for dig!  

Tag del i udviklingen af fremtidens digitale, kundeorienterede og datadrevne toldvæsen  

Der investeres massivt i data og it, i flere medarbejdere og nye kompetencer på hele Skatteministeriets område. På toldområdet er der igangsat en optimering inden for rammerne af det nye EU-toldkodeks, som medfører udskiftning af hovedparten af den samlede it-portefølje på toldområdet i Danmark – og afledt heraf, et behov for at etablere nye, digitale, datadrevne forretningsprocesser for fremtidens toldvæsen. Det vil have stor betydning for den danske import og eksport og for kollegerne i Toldstyrelsen, som vi arbejder meget tæt sammen med.  

Indgå i et dynamisk og tværfagligt udviklingsmiljø med højt til loftet og rig mulighed for at gøre en forskel 

I EUTK-programmet, der er en del af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, søger vi lige nu agile projektledere til at indgå i vores dynamiske og ambitiøse tværfaglige team. Vi arbejder på at udvikle og implementere en række nye og moderne it- og dataløsninger til det danske toldvæsen.  

Du bliver ansat i kontoret EUTK Data og Analyse eller IT-udvikling 1 EUTK. Men i det daglige leder du et delprojekt, hvor du har det ledelsesmæssige ansvar for rettidig levering af de forretningskritiske leverancer.

Vi udvikler og leverer løsninger i samarbejde med leverandører og forretningen. Vi arbejder ud fra det agile rammeværktøj SAFe (Scaled Agile Framework), og i det daglige anvender vi jira og confluence. Der er gode muligheder for at udvikle kompetencer inden for SAFe og arbejde frem mod at varetage en af de agile roller i rammeværket.

Du bliver allokeret til et agile release train, hvor du bliver en del af et projektledelses-team. Teamet består bl.a. af en seniorprojektleder, agile lederroller og delprojektleder. Et release train hos os består af en række del-it-projekter, som hører under et board. I den sammenhæng er dine primære arbejdsopgaver: 

  • Styring af et af it-projekterne i toget fra high-level kravspecificering, udbuds- og indkøbsfasen, udvikling, implementering, test, træning og til overlevering til forretningen 
  • Opsætning af rammer for delprojektet og sikre fundament for gennemførelse af delprojektet i de forskellige faser i Statens IT-model samt give input for delprojektet ift. opfølgning på Business Case og projektgrundlag
  • Sikring af realistiske og styrbare planer for delprojektet, samt release styring
  • Tæt samarbejde med togets seniorprojektleder, RTE og øvrige ledelse
  • Tæt samarbejde med og håndtering af relevante interessenter
  • Styring af fremdrift med fokus på bl.a. risici, økonomi, afhængigheder, planer, leverandører mv.
  • Ledelse i dagligdagen af delprojektet, som består af Product owners, Scrum masters samt full stack-teams med fx data scientists, udviklere og arkitekter
  • Overordnet ansvar for at rammer for det agile setup følges i delprojektet
  • Ledelsesrapportering og styregruppebetjening


Vi bygger vores program op fra bunden. Det omfatter bl.a., at vi skal ansætte rigtig mange nye mennesker med forskellige fagligheder, en stigende tæt involvering i forretningen og tæt samarbejde med leverandørerne. Samtidig modner vi løbende SAFe-tilgangen, mens vi er i analysefase og på vej mod gennemførelse i vores forskellige it-projektet. Det kalder på stærk forandringsledelse, forandringsparathed og nysgerrighed på udviklingen af din rolle i fremtiden.

Aktuelt har vi et kraftigt behov for stærke kompetencer inden for projektledelse – men det er et paradigme, som skal koeksistere med det agile, som løbende fylder mere og mere hos os. Derfor vil din rolle hen ad vejen også kunne udvikle sig mod en af de agile roller i SAFe – under stor hensyntagen til dine interesser naturligvis.

Din baggrund 

Du har erfaring fra transformationsprojekter, hvor nye processer, datamodeller og it-systemer skal udvikles og implementeres, ligesom du kan omsætte forretningsbehov til systemkrav.

Vi forventer, at du fagligt:

  • Har en relevant kandidatuddannelse og certificeringer inden for projektledelse, fx PRINCE2 eller PRINCE 2 Agile Practitioner, MSP, IPMA, PMP eller tilsvarende.
  • Du har nogle års erfaring som projektleder og kan dokumentere gode resultater fra lignende stillinger i en offentlig eller privat organisation – både indenfor it og forretningstransformation.
  • Du har kendskab til Statens IT-model og det er en fordel, at du har arbejde med denne eller en tilsvarende Prince 2-model.


Kendskab til SAFe vil være en fordel – men bestemt ikke et krav, men det er vigtigt, at du er nysgerrig på metoden. Har du ikke kendskab til jira og confluence, bliver du lært op i værktøjerne.

Vi forventer, at du som person er: 

  • En udpræget holdspiller, der holder humøret højt – også i modgang  
  • En naturlig og vellidt projektleder, der er vant til at træde i karakter og tage ansvar og sætte retning for dit projekt
  • God til at skabe transparens, ærlighed og ”build in quality” 
  • Hurtig til at danne dig et overblik over et komplekst område og kan holde mange bolde i luften  
  • Forretnings- og brugerorienteret i din tilgang til it-udvikling og it-løsninger  
  • God til at kommunikere og samarbejde (på engelsk og dansk) på forskellige niveauer i en organisation, samt med eksterne konsulenter og med interessenter. 


EUTK-programmet – Din nye enhed  

I EUTK-programmet er vi ca. 100 medarbejdere, herunder både interne medarbejdere og eksterne konsulenter. Vi har forskellige uddannelses- og erhvervsmæssige baggrunde, hvilket skaber et dynamisk og kreativt arbejdsmiljø, hvor vi vægter læring og arbejdsglæde meget højt. Stemningen er god mellem os, omgangstonen uformel og selvom vi har travlt, spiller vi hinanden gode. Som medarbejder i EUTK-programmet kan du bl.a. glæde dig til vores ”Social Crew”, der arrangerer løbeklub, torsdagstons og fredagsbar m.m. Vi bor i moderne kontorfaciliteter på Frederiksberg lige ved Flintholm station og har gratis parkering i kælderen.

Ansættelsesvilkår og tiltrædelse  

Ansøgning med CV og eksamenspapirer bedes sendt via nedenstående link senest den 27. november 2019. Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte kontorchef Tune Bergholt Hammer på tlf. 72 38 90 85 eller chefkonsulent Pia Groth på tlf. 72 37 02 49. Vi forventer at holde 1. samtale den 4. december og 2. samtale den 11. december 2019. Der indgår en logisk test og en personanalyse i ansættelsesforløbet.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC), overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og It-medarbejdere (HK) eller overenskomst for Fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet. Der vil forud for ansættelsen blive indhentet straffeattest og referencer.  

Ansættelsesområdet er skatteministeriet med tilhørende institutioner og dit arbejdssted vil være Osvald Helmuths vej 4, 2000 Frederiksberg.  

Om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen 

’I samarbejde med Skatteministeriets øvrige styrelser udvikler vi en fremtidsparat og sikker digital forvaltning’  

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har til opgave at forenkle og udvikle it-løsninger og forretningsprocesser. Samtidig har styrelsen ansvar for at sikre stabil drift og vedligeholdelse af skatteforvaltningens eksisterende it-systemer. Vores medarbejdere er fagligt kompetente og specialiserede og samtidig i stand til at arbejde tæt sammen med andre fagligheder på tværs af Skatteministeriet. Kun gennem et stærkt fagligt fællesskab på tværs af fagområderne kan vi lykkes med den omfangsrige og komplekse opgave, vi har.  

Vi søger løbende nye kolleger, som deler vores ambition om at sikre fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.  

Skatteministeriets koncern opfordrer alle kvalificerede ansøgere uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge stillingen.  


Vi sikrer fundamentet for finansiering af det danske samfund  

Skatteforvaltningen varetager en vigtig samfundsopgave. Vi opkræver hvert år de ca. 950 mia. kr. i skatter og afgifter, som er fundamentet for finansieringen af det danske samfund. Vi har fokus på at løse vores opgave sikkert og effektivt, og på at alle betaler det, de skal - hverken mere eller mindre. Samtidig skal vi gøre det nemt og trygt for borgere og virksomheder at være i kontakt med os. 

Med et job hos os får du derfor mulighed for at tage ansvar for en vigtig opgave og gøre en forskel. 

Vi har brug for ansatte med mange forskellige faglige kompetencer, og bredden i opgaverne giver også den enkelte mulighed for at få faglige udfordringer og udvikle sig. Vi har fokus på god ledelse på alle niveauer bl.a. for at sikre, at der er balance mellem arbejdsliv og fritid og respekt for det hele menneske. 

Skatteforvaltningen består af syv styrelser med ansvaret for hver sin kerneopgave inden for én juridisk myndighed under Skatteministeriet. Samlet har Skatteforvaltningen ca. 8.000 ansatte i hele Danmark. På www.skatteforvaltningen.dk kan du læse mere om de enkelte styrelsers kerneopgaver, og på www.fra1til7.dk kan du læse mere om planerne for organiseringen af Skatteforvaltningen frem mod 2021.

Læs mere om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på https://www.ufst.dk

Søg jobbet her Gem job

Arbejdssted

Location Frederiksberg

Cookies på it-jobbank

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra it-jobbank og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Du kan altid trække samtykke tilbage ved at slette cookies.