Erfarne Product Owners til agil udvikling med god for­stå­el­se for for­ret­ning, it og processer


Som erfaren Product Owner ved du, at fokus på samarbejde og værdiskabelse er altafgørende for at lykkes. Vi tilbyder dig muligheden for at udvikle dig yderligere i et af Danmarks vigtigste og måske mest komplekse it-transformationsprogrammer. Sammen med dygtige kolleger skal du være med til at udvikle de bedste løsninger til fremtidens digitale toldvæsen. Du har dokumenteret erfaring med at koble it og forretning i en kompleks virkelighed. Du har overblik og sikrer, at teamet implementerer de forretningsmæssige behov korrekt i systemerne med omtanke for både funktionalitet, teknik og økonomi. Vi tilbyder en spændende og travl arbejdsplads med politisk opmærksomhed, og hvor du får muligheden for at sætte dit eget præg.

Den nye EU-toldlovgivning medfører væsentlige ændringer både for erhvervslivet og i Toldstyrelsen i Danmark, herunder udskiftning af hovedparten af den samlede it-portefølje på toldområdet. Det vil have meget stor betydning for den danske import og eksport, for det indre marked, for vores danske virksomheder og for vores kolleger i Toldstyrelsen, som vi arbejder tæt sammen med. Du bliver tilknyttet toldprogrammet (EUTK) i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som er et af de største it-transformationsprogrammer i Danmark.

Bliv en del af Kontoret for Procesudvikling & Product Management EUTK

Du har mod på at være med i et stort udviklingsprogram, hvor vi arbejder efter agile metoder og lægger stor vægt på at løse opgaver som et team. I programmet arbejder vi ud fra rammeværktøjet SAFe (Scaled Agile Framework), så det vil være en stor fordel, hvis du har kendskab til metodikken og begreberne. Vi har flere ART-teams, som hver har ansvaret for et antal agile teams med hver sin Product Owner. Hos os samarbejder en Product Owner tæt med Product Manager og Business Owner således, at systemerne løbende udvikles og sættes i drift for at skabe bedst mulig forretningsmæssig værdi. I har fokus på det gode samarbejde omkring vision, roadmaps og backlog.

I rollen som Product Owner har du derudover tæt samarbejde med teamet i forhold til en prioriteret realisering af backloggen. Det er dig, der sikrer, at teamet udvikler features til systemerne korrekt i forhold til de forretningsmæssige behov med omtanke for både funktionalitet, teknik og økonomi. Alt sammen i videst muligt omfang styret ud fra agile principper prioriteret via backlogs og kanban tavler. Vi benytter Jira og Confluence som værktøjer.

Dine opgaver vil være alsidige, bl.a. indenfor følgende områder:

  • Ansvarlig for at sikre alignment mellem strategi og eksekvering i samarbejde med Product Manager, Release Train Engineer og stakeholders
  • Definerer stories og prioriterer teamets backlog samt optimerer den forretningsværdi teamet leverer
  • Sikrer forretningsmæssige afklaringer for teamet og står til rådighed for teamet for uddybning af opgaver under leverancen for at sikre fokus, retning og fremdrift
  • Afstemmer backlog-prioriteringer med Product Manager
  • Tager stilling til om user stories er done og præsenterer overordnede mål og forretningsmæssig fremdrift overfor interessenterne, herunder Business Owner
  • Kommunikerer mål og fremdrift til interessenterne og eskalerer eventuelle forretningsmæssige udfordringer til projektets board
  • Medvirker til at udbrede Product Owner fagligheden i kontoret og bredt i organisationen.

Om dig 

Du kan dokumentere erfaring fra en Product Owner rolle i en større privat eller offentlig organisation, og din forretningsmæssige forståelse stammer fra involvering i komplekse it-projekter/-programmer, gerne med et politisk islæt i interessentlandskabet. Du er løsningsorienteret og formår at bevare det fulde overblik. Du kan begå dig sammen med kolleger med forskellige opgaver og baggrunde, og fungerer godt i et team, hvor opgaver løses i fællesskab – men forstår også at sætte dig for bordenden og drive beslutningerne.

Du har en uddannelsesmæssig baggrund indenfor it eller er generalist med flere års erfaring fra it-branchen. Du har et solidt kendskab til it-udvikling og har stærke analytiske og kommunikative kompetencer. Som person er du vedholdende og trives i en stor organisation. Du arbejder struktureret og har en systematisk og positiv tilgang til opgaverne. Du er god til at formulere dig skriftligt og mundtlig på både dansk og engelsk. Det er vigtigt, at du har interesse for at arbejde i et tværorganisatorisk miljø, hvor du har fokus på at omsætte opgaver til konkrete løsninger.

Som person er du både visionær og praktisk - du kan se slutmålet og den realistiske vej frem til det. Du har en naturlig autoritet og kommunikerer klart og tydeligt, hvilket skaber tillid, engagement og følgeskab. Du er god til at skabe relationer med mange forskellige typer af mennesker og i stand til at håndtere modstand. Du arbejder energisk og vedholdende samtidig med, at du bevarer en god tone og et godt humør.

Vi tilbyder en spændende og innovativ arbejdsplads præget af tæt samarbejde og viljen til at lykkes.

Toldprogrammet

I Toldprogrammet er vi p.t. ca. 200 medarbejdere, herunder både interne medarbejdere og eksterne konsulenter. Vi har forskellige uddannelses- og erhvervsmæssige baggrunde, hvilket skaber et dynamisk og kreativt arbejdsmiljø, hvor vi vægter læring og arbejdsglæde meget højt. Stemningen er god mellem os, omgangstonen uformel og selvom vi har travlt, spiller vi hinanden gode. Som medarbejder i Toldprogrammet kan du bl.a. glæde dig til vores ”Social Crew”, der arrangerer løbeklub og fredagsbar m.m. Vi bor i moderne kontorfaciliteter på Frederiksberg lige ved Flintholm station og har gratis parkering i kælderen.

Ansøgning og kontakt

Ansøgning med CV og eksamenspapirer bedes sendt via nedenstående link senest den 26. oktober 2020. Samtaler afholdes løbende. Der kan indgå en logisk test og en personanalyse i ansættelsesforløbet.

Har du spørgsmål til stillingen, er du meget velkommen til at kontakte Product Manager Claus Kingo Roerholt på tlf. 72 37 62 75 eller kontorchef Jonas Christensen på tlf. 72 38 93 19.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC), overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og It-medarbejdere (HK) eller overenskomst for Fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet. Der vil forud for ansættelsen blive indhentet straffeattest og referencer.

Ansættelsesområdet er Skatteministeriet med tilhørende institutioner og dit arbejdssted vil være Osvald Helmuths Vej 4, 2000 Frederiksberg.  

Om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

’I samarbejde med Skatteministeriets øvrige styrelser udvikler vi en fremtidsparat og sikker digital forvaltning’ 

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har til opgave at forenkle og udvikle it-løsninger og forretningsprocesser. Samtidig har styrelsen ansvar for at sikre stabil drift og vedligeholdelse af skatteforvaltningens eksisterende it-systemer. Vores medarbejdere er fagligt kompetente og specialiserede og samtidig i stand til at arbejde tæt sammen med andre fagligheder på tværs af Skatteministeriet. Kun gennem et stærkt fagligt fællesskab på tværs af fagområderne kan vi lykkes med den omfangsrige og komplekse opgave, vi har.  

Vi søger løbende nye kolleger, som deler vores ambition om at sikre fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor. 

Skatteministeriets koncern opfordrer alle kvalificerede ansøgere uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge stillingen.  

Gem job

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Publiceret: 8. oktober 2020

Arbejdssted

Location Frederiksberg