Udadvendt it-løs­nings­ar­ki­tekt med flair for it-pro­jekt­le­del­se til Statens HR Team


Vil du være med til at skabe tidssvarende, sammenhængende og driftssikker digital understøttelse af de statslige institutioners HR-administrative processer?

I Økonomistyrelsen leverer vi fællesstatslige administrative systemer til mere end 400 institutioner i stat og selvejesektoren. Vores systemportefølje er under konstant forandring og samtidig intensiverer vi arbejdet med at skabe endnu bedre sammenhæng mellem systemerne.

Som vores nye it-løsningsarkitekt får du en unik mulighed for at bruge din stærke evner for analyse og projektledelse til at videreudvikle vores nye cloudbaserede system, Statens HR, og samspillet med andre systemer.

Som del af et stærkt fagligt it-miljø, som løser teknisk komplekse problemstillinger og udvikler løsningsdesign i et end-to-end perspektiv, bliver det din opgave at stå i spidsen for at sikre samspillet med vores leverandør og de interne og eksterne samarbejdspartnere og kunder.

Om stillingen

Vi søger en erfaren it-løsningsarkitekt, som kan være med til at videreudvikle Statens HR system med øje for at understøtte sikker drift, de underliggende integrationer og ikke mindst brugeroplevelsen. Statens HR leverer allerede nu it-understøttet HR-services til ca. 25.000 brugere, og i løbet af det næste års tid er det planen at bringe antallet af brugere op på over 60.000.

Dine opgaver vil blandt andet omfatte følgende:

  • Ud fra et arkitekturmæssigt perspektiv gå i dialog med product owner og business process owner med henblik på forbedring af løsningens design set i forhold til det forretningsmæssige behov
  • Vurdere konsekvenserne for den samlede løsning ved en ændring i et af arkitekturdomænerne
  • Beskrive de systemkomponenter, der indgår i den samlede løsning, og vedligeholde det systemlandskab, der integrerer til løsningen
  • Vurdere mulighederne og behovet for anvendelse af nye værktøjer og teknologier for at forbedre løsningens anvendelse, sikkerhed, totalomkostninger m.m.
  • Sikre at alle væsentlige ændringer i løsningens arkitektur kommunikeres til alle interessenter i og uden for organisationen.
  • Oprette og vedligeholde modeller for de væsentligste datasæt, der oprettes og/eller behandles af løsningen.

Vi lægger vægt på, at du kan finde balancen mellem analyse, design og implementering med fokus på at fremdrive resultater. Vi forventer, at du kan skabe overblik, og at det ligger dig helt naturligt at gå analytisk til værks. Din uddannelsesmæssige baggrund og erfaring med løsningsarkitektur (ikke infrastruktur) sikrer, at du arbejder både metodisk og effektivt.

Om dig

Vi ser gerne, at du har dokumenteret erfaring som it-løsningsarkitekt fra en lignende stilling. Du har formentlig tidligere arbejdet med datamodeller, herunder med afdækning og dokumentation af stamdata, og du har erfaring med afdækning og dokumentation af integrationsarkitektur.

Du får en vigtig rolle som løsningsarkitekt, og derfor forventer vi, at du:

  • udfører projektledelse i forhold til samarbejde med leverandør og samarbejdspartnere
  • sikrer, at Statens HR videreudvikles med fokus på integration med Økonomistyrelsens øvrige systemer
  • er med til at indtænke privacy by design i systemet
  • kvalitetssikrer dokumentation af systemkomponenter, der indgår i den samlede løsning og vedligeholder det systemlandskab, der integrerer til løsningen.

Erfaring med it-udvikling i staten er en fordel, men ikke et krav. Du skal kunne indgå i et konstruktivt samarbejde med både leverandører, kunder og ledelse på mange niveauer i organisationen. Du skal i den forbindelse være med til at oprette og vedligeholde arkitekturprincipper, der gælder for alle domæner inden for løsningen, herunder sikre sammenhæng i arkitekturen på tværs af systemerne i dialog med de øvrige arkitekter.

Det vil være en fordel, hvis du har erfaring med projektledelse, og gerne praktisk erfaring med anvendelse af agile udviklingsmetoder i rollen som Scrum master. Du formår at formidle komplekst og svært tilgængeligt stof på en overskuelig og let forståelig måde, så alle faggrupper kan forstå det.

Endelig skal du være indstillet på at arbejde udadvendt med vores kunder og interessenter.

Om os

Du bliver en del af Team Statens HR, som hører under kontoret HR- og Kompetencesystemer i Center for Systemer i Økonomistyrelsen. Teamet består af ca. 20 medarbejdere, der arbejder med at udrulle Statens HR system til statslige styrelser og selvejende institutioner, samt med driftssupport, vedligehold og videreudvikling af systemet.

I Økonomistyrelsen har vi fokus på din videre udvikling, og der er rig mulighed for at udvikle faglige og personlige egenskaber.

Læs mere om Økonomistyrelsen på vores hjemmeside: www.oes.dk.

Ansættelsesvilkår

Du ansættes efter gældende overenskomst svarende til AC specialkonsulent med mulighed for individuel forhandling alt efter kvalifikationer.

Ansættelsesområdet er Finansministeriet med tilhørende institutioner, p.t. Finansministeriets departement, Digitaliseringsstyrelsen, Statens Administration, Statens It og Økonomistyrelsen.

Yderligere oplysninger

Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte leder af Statens HR Team, Thea Sand på telefon 21203217 eller driftsansvarlig i Statens HR Team, Jonas Richardt Hansen på telefon 20706424.

Tiltrædelse hurtigst mulig og senest pr. 1. marts 2021.

Tjenestestedet er Landgreven 4, 1301 København K.

Ansøgning

Hvis stillingen har din interesse, så tryk på ”Søg jobbet her” og send din ansøgning med CV, eksamenspapirer og eventuelle bilag. Vi skal modtage din ansøgning senest den 24. januar 2021.

Vi forventer at holde samtaler løbende.

Alle interesserede uanset alder, køn, religion, etnisk tilhørsforhold eller handicap opfordres til at søge stillingen.

Gem job

Økonomistyrelsen
Publiceret: 7. januar 2021

Arbejdssted

Location København