Business Analysts til Ejen­doms­sy­ste­mer


Er du en analytiker, som elsker at fordybe dig og skille problemer ad? Kan du struktureret nedbryde forretningskrav, tegne processer og omsætte det hele fra operationelle mål til udvikling? Og har du samtidig lyst til at udvikle dig indenfor applikationsudvikling, vedligehold og drift af store offentlige it-systemer? 

Som Business Analyst i kontoret Ejendomssystemer har du fokus på forretningsudvikling, hvor du skaber sammenhængen mellem forretning og it-applikationer i en balance mellem drift og videreudvikling. Din rolle er således helt uundværlig i en stor kompleks it-organisation med mange interessenter. Som Business Analyst vil du få et helt unikt indblik i meget komplekse it- og forretningsudfordringer. 

Du bliver en del af Kontoret for Ejendomssystemer i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST), hvis formål er at sikre stabil drift og udføre forretningsudvikling og vedligehold af it-systemer ift. ejendomsområdet. Du vil indgå i et team, der har ansvaret for drift, vedligehold og videreudvikling af både nye og ældre legacy systemer, der alle er med til at understøtte sagsbehandling i forbindelse med de skattemæssige indsatser i forhold til borgere og virksomheder på ejendomsområdet. 

Samarbejde i centrum

I rollen som Business Analyst har du fokus på et godt samarbejde med de systemrelaterede forretningsområder. Du skal planlægge og analysere forretningsbehov med henblik på at omsætte dem til tekniske løsningsforslag. Du vil over tid få en indsigt i hele ejendomsdomænet. 

Du får herudover et tæt samarbejde med en række eksterne samarbejdspartnere, da en del af UFST’s it-systemer er outsourcede. Du skal arbejde på at opnå et forsat godt leverandørsamarbejde og sikre kontraktoverholdelsen fra start til slut. Det er dig, der sikrer, at leverandørerne implementerer de forretningsmæssige behov korrekt i systemerne med omtanke for funktionalitet, teknik og økonomi. Alt sammen i videst muligt omfang styret ud fra agile principper prioriteret fx via kanban tavler. 

Opgaver som Business Analyst vil omfatte:  

  • Udarbejdelse af begrebsmodeller på forretningsniveau  
  • Analyser og forretningsafklaring ifm. nedlukning af legacy og overgang til nye systemer 
  • Analyse af løsninger, der sikrer compliance med gældende lovgivning 
  • Analyse at system livscyklus, data og grænseflader med interessenter på ejendomsområdet  
  • Kravspecificering baseret på forretningskrav i samarbejde med de forretningsansvarlige – og udfordre kravstiller 
  • Designe funktionelle løsninger på ejendomsområdet og udarbejde beslutningsgrundlag  
  • Definere og beskrive features inkl. acceptkriterier for både funktionelle og non-funktionelle krav
  • Arbejde med traditionelle og agile processer
  • Dokumentere afklaringer og vedligeholde dokumentation 

Hvem er du?

Du har en uddannelsesmæssig baggrund indenfor it eller er generalist med flere års it-erfaring fra en større organisation enten fra offentligt eller privat regi. Du har stærke analytiske og kommunikative kompetencer, og besidder en bred viden omkring teknologier og deres anvendelse i systemer. 

Som person er du vedholdende og trives i en stor organisation. Du arbejder struktureret og har en systematisk og positiv tilgang til opgaverne. Du er løsningsorienteret og formår at bevare det fulde overblik. Du kan begå dig sammen med kolleger med forskellige opgaver og baggrunde, og fungerer godt i et mindre team, hvor opgaver løses i fællesskab – men forstår også at sætte dig for bordenden og drive beslutningerne. 

Alle nye projekter benytter sig i dag af agile udviklingsmetoder, så det vil være en fordel hvis at du allerede har kendskab til SAFe (scaled agile fremework).

Innovativ arbejdsplads med fokus på samarbejde 

Du kan se frem til at blive en del af en spændende og innovativ arbejdsplads, hvor du også selv vil få stor mulighed for at være med til at præge udvikling. 

Du vil fra start indgå i et grundigt introduktions- og oplæringsforløb for hurtigt at kunne arbejde selvstændigt med opgaverne.  

Ansøgning og ansættelse 

Send din ansøgning med CV, gerne eksamenspapirer og evt. udtalelser via linket ”Søg jobbet her” senest 22. april. Vi holder samtaler løbende. 

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte kontorchef Søren Brørup på tlf. 72 38 99 09 eller Tom Heyman Zinckernagel på tlf. 72 37 29 69.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten, overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og It-medarbejdere (HK) eller overenskomst for Fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet. Ansættelsesområdet er Skatteministeriet med tilhørende institutioner. 

Der vil forud for ansættelsen blive indhentet straffeattest. Der kan indgå persontest og logiktest i forbindelse med rekrutteringsforløbet.

Arbejdsstedet er Nybrovej 116, 2800 Kongens Lyngby. 

Om Udviklings- og forenklingsstyrelsen 

’I samarbejde med Skatteministeriets øvrige styrelser udvikler vi en fremtidsparat og sikker digital forvaltning’

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har til opgave at forenkle og udvikle it-løsninger og forretnings-processer. Samtidig har styrelsen ansvar for at sikre stabil drift og vedligeholdelse af skatteforvaltningens eksisterende it-systemer. Vores medarbejdere er fagligt kompetente og specialiserede og samtidig i stand til at arbejde tæt sammen med andre fagligheder på tværs af Skatteministeriet. Kun gennem et stærkt fagligt fællesskab på tværs af fagområderne kan vi lykkes med den omfangsrige og komplekse opgave, vi har.

Vi søger løbende nye kolleger, som deler vores ambition om at sikre fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.

Læs mere om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på www.ufst.dk.

Skatteministeriets koncern opfordrer alle kvalificerede ansøgere uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge stillingen.

Gem job

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Publiceret: 25. marts 2021

Arbejdssted

Location Kongens Lyngby