FME / GIS-spe­ci­a­list


Har du erfaring med og lyst til at arbejde med geodata, FME og GIS, så er du den, vi leder efter.

Dette er en projektansættelse med mulighed for fastansættelse.

Vi søger en ny kollega til team Banedata, hvor vi arbejder med opdatering og vedligeholdelse af Banedanmarks asset data i GIS og SAP-PM.

Du vil blive ansat i divisionen Infrastruktur, som har det overordnede driftsansvar for jernbanen. Den ledige stilling er placeret i den tværgående sektion Data og Dokumentation, som består af to teams, herunder team Banedata. Team Banedata har ansvaret for, at Banedanmarks samlede tekniske data er overskuelige, opdaterede og til rådighed for interessenter både internt og eksternt. En af teamets kerneopgaver er at sikre udviklingen af- og varetage ejerskabet til Banedanmarks Asset Management System. Team Banedata består af 19 medarbejdere, der alle refererer til teamlederen.

Projektet vil senere blive samlet i et separat team med en teamleder.

Den ledige stilling er på vores adresse Godsbanevej 2, i Ringsted.

I Banedanmark står vi overfor at skulle gennemføre et digitaliseringsprojekt, hvor alle vores ledningstegninger skal konverteres til geodata. I fremtiden skal vi kunne udveksle vores ledningsdata digitalt og automatisk som GIS-objekter. Dette forudsætter, at vi senest medio 2023 har konverteret alle vores ledningstegninger til vektorer i GIS. Derfor skal vi bruge en ny kollega, der kan bidrage til at få FME og GIS til at køre som på skinner.

Fokus på geografisk visning, igennem FME

Vi har en plan om at gennemføre projektet dels med anvendelse af GIS og dels med anvendelse af FME. Og det er her, at du kommer ind i billedet. Du kommer til at være en del af projektorganisationen, der også vil bestå af en projektleder og flere dataassistenter. Du vil få en central rolle i anvendelsen af FME samt vores GIS til ledningsregistrering og dermed sikre, at vi har et effektivt værktøj til at udføre ledningsregistrering i høj kvalitet.

Vi søger dig, der er en dygtig FME-GIS-specialist til at være det tekniske omdrejningspunkt i digitaliseringsprojektet og håndtere tekniske setups og dataflows. Vi vil gerne hurtigt ud af startboksen, så vi er klar med et produktionssetup til efteråret. Du får derfor opgaver og ansvar fra den første dag, du starter. Det er derfor vigtigt for os, at du har solid erfaring med både FME Desktop og FME Server og eller FME Cloud samt en god GIS-erfaring.

Du vil skulle arbejde med FME, så vektoriseringen af tegningerne kan blive så automatisk som muligt. Du kommer til at stå for at opsætte workflows i FME, der kan trække ledningerne ud fra vores filer og tekniske tegninger, så andre i projektet kan arbejde videre med dem i GIS. Ud over FME, kommer du også til at arbejde med ArcGIS. Med din erfaring inden for GIS, kommer du til at bistå vores dataassistenter med at georeferere tegningerne på den nemmeste måde samt hjælpe med, at de endelige data bliver placeret korrekt i databasen. Da mange af vores tegninger ligger i CAD-format vil det været en fordel, hvis du også har kendskab til dette.

Der vil eventuelt blive mulighed for at hjælpe på andre digitaliseringsprojekter i Banedanmark, hvor der er behov for FME-erfaringer, da vi påtænker at bruge FME bredt i Banedanmark.

Din profil

Vi forestiller os, at du har en relevant videregående uddannelse som f.eks. cand.scient., ingeniør, landinspektør, geoinformatiker eller har tilsvarende kvalifikationer indenfor digitaliserings- GIS- og geodata-området. Endvidere gerne praktisk erfaring inden for anvendelse af FME Desktop og FME Server og eller FME Cloud og GIS og digitalisering. Du er analytisk stærk og interesserer dig for, hvordan GIS og digitalisering kan understøtte konkrete opgaver. Som person er du derfor systematisk, har flair for data, er teknisk velfunderet og besidder et godt kendskab til databaser, datakvalitet og -struktur. Endelig må du gerne have kendskab til CAD-programmer.

Det er vigtigt, at du kan arbejde selvstændigt og struktureret, og at du sætter en ære i at sikre kvaliteten og validiteten af vores data. Derudover er det en fordel, hvis du har erfaring med at arbejde i en politisk styret organisation.

Performancekultur i en sund virksomhed

Banedanmark er en arbejdsplads præget af en høj grad af faglig respekt og med fokus på at levere målbare resultater og effektive processer. Vi har opnået en sundhedscertificering, som den største virksomhed i Danmark, og arbejder målrettet med sundhed. Vi tilbyder bl.a. alle medarbejdere fri adgang til en række motionstilbud samt kiropraktik, massage, zoneterapi og fysioterapi og vi har fokus på work-life balance.

Vi er en virksomhed, der i kraft af store investeringer i jernbaneinfrastrukturen i fremtiden kommer til at opleve en spændende udvikling. Det betyder, at du som medarbejder får mulighed for at udvikle dig og spille en aktiv rolle i, at Danmark hænger trafikalt sammen i fremtiden. Læs mere om os på www.banedanmark.dk.

Løn

Du ansættes i forhold til gældende overenskomst og lønnen fastsættes på baggrund af dine erfaringer og kvalifikationer. 

Ansøgning og kontakt

Vil du vide mere, så kontakt Teamleder i Banedata Pia Walmod-Larsen på telefon 41 77 36 91. Send os din ansøgning og CV hurtigst muligt og senest den 20.06 2021. Vi vurderer ansøgninger og indkalder til samtaler løbende.

For at søge stillingen klikker du på linket ”Søg jobbet her” nedenfor og følger instruktionerne.

Ansøgningsfrist: 20-06-2021


Banedanmark er en styrelse under Transport- og Boligministeriet med over 2.000 medarbejdere. Vores hovedkontor ligger på Carsten Niebuhrs Gade 43 i København, men vi har dygtige og dedikerede medarbejdere i hele Danmark. Vi har ansvaret for den danske jernbane. Det betyder, at det er os, der styrer togtrafikken og informerer om den på skærme og højttalere på stationerne på fjernbanen.

Vi vedligeholder banen og udfører milliardstore jernbaneprojekter, der til sammen er med til at forme fremtidens bæredygtige jernbane.

Gem job

Banedanmark
Publiceret: 31. maj 2021

Arbejdssted

Location Ringsted