Business analysts med for­ret­nings­for­stå­el­se til tek­no­lo­gisk mo­der­ni­se­ring af komplekst sags­be­hand­lings­sy­stem


Brænder du for at anvende dine analytiske evner, og har du lyst til at spille en central rolle i moderniseringen og videreudviklingen af et forretningskritisk system med høj samfundsrelevans? Så har vi brug for dig i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, hvor kontoret Selskabssystemer lige nu søger to skarpe business analysts, der har mod på at være med til at skabe et nyt team til at eksekvere modernisering og videreudvikling af det yderst forretningskritiske sagsbehandlingssystem SKAT Ligning.

Fremtiden er digital

I Udviklings- og Forenklingsstyrelsen under Skatteministeriet arbejder vi for at etablere fremtidens digitale Skatteforvaltning. Vi har ansvaret for udvikling og drift af en kompleks portefølje af IT-systemer og dataløsninger i Skatteministeriets koncern. I tæt samarbejde med de øvrige styrelser udvikler vi løsninger, der sikrer, at Skatteforvaltningen har teknologisk tidssvarende, brugerorienterede IT-løsninger af høj kvalitet, som både overholder gældende krav, lovgivning mv. På den måde skaber vi fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor – til gavn for hele samfundet.

Kontoret Selskabssystemer, hvor vi nu vil byde to nye kolleger velkommen, arbejder med drift, vedligehold og videreudvikling af IT-systemer til sagsbehandling, selskabsskat og udbytteskat. På trods af travlhed og deadlines vægter vi en god og uhøjtidelig atmosfære højt, og vi er glade for både vores indbyrdes holdånd og det brede, stærke samarbejde, vi har med andre kontorer, styrelser og eksterne interessenter.

Vær med til at bygge fremtidens skattevæsen

Det første projekt, du som business analyst hos os vil komme til at arbejde med, er en teknologisk modernisering og videreudvikling af systemet SKAT Ligning, som vi i øjeblikket starter op. SKAT Ligning er et af vores ældre, såkaldte legacy-systemer. Det er det primære sagsbehandlingssystem for alle sager relateret til kontrol og fastlæggelse af skatter og moms for borgere, virksomheder, selskaber, foreninger mv., og det understøtter bl.a. lignings- og kontrolindsatsen inden for områderne personskat, selskabsskat og moms. Det er derfor et centralt og yderst forretningskritisk system og benyttes af ca. 4.200 brugere i Skatteforvaltningen.

Når projektet, vi nu tager fat på, er gennemført, vil SKAT Ligning være migreret til en platform baseret på tidssvarende og supporteret teknologi, som understøtter den fremtidige vedligeholdelse og videreudvikling af systemet samt de nuværende forretningskrav. Derudover vil systemet være veldokumenteret.

Som business analyst skal du være med til at etablere teamet og indgå i moderniseringsprojektet sammen med bl.a. systemejere, IT-arkitekter og UX’ere i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, procesejere i Skattestyrelsen – samt en projektleder og en projektkonsulent, som vi også er gang med at rekruttere. Du vil desuden skulle samarbejde med vores eksterne drifts- og vedligeholdelsesleverandør og får således en bred kontaktflade.

Dine opgaver vil bl.a. være:

  • Du kommer til at indgå i arbejdet med at vurdere og afstemme de funktionelle ønsker med IT-arkitekturprincipperne og sikre effektiv implementering, som overholder projektets scope og økonomi
  • Du vil undervejs opbygge et indgående kendskab til SKAT Lignings funktionalitet og de forretningsprocesser, som systemet understøtter, så du vil kunne understøtte analysen af forretningsmæssige problemstillinger og anvise løsninger på forretningens behov
  • Gennem dialog med procesejere, systemejere, IT-arkitekter og den eksterne leverandør – og gennem dit kendskab til SKAT Ligning – vil du kunne specificere og kvalitetssikre løsninger
  • Endelig kommer du til at indgå i testforløb i samarbejde med procesejere, testmanagers m.fl.

Systemet SKAT Ligning er et stort og komplekst system, som behandler store datamængder, og hvis det ikke er tilgængeligt, vil det påvirke samfundskritiske funktioner. Her er altså mulighed for at få gode udfordringer med at løse komplekse problemstillinger i samarbejde med dygtige kolleger.

Hvem er du?

Du kan være i starten af din IT-karriere eller have mange års erfaring: Vigtigst er det, at du er stærk til at kommunikere og samarbejde, at du har lyst til at forstå arbejdsprocesser fra et forretningsperspektiv, og at du forstår at udnytte de muligheder, en given IT-løsning rummer. Konkret forestiller vi os, at du har en relevant uddannelsesbaggrund som fx datalog eller ingeniør og besidder en bred viden om teknologier samt deres anvendelse i systemer. Dine evner til at analysere, rådgive, facilitere og kommunikere i øjenhøjde skal være solide, så du kan forene mange interessenters synspunkter til en fællesløsning og skabe opbakning om beslutninger.

Moderniseringsprojektet af SKAT Ligning foregår på et højt fagligt niveau og har stor ledelsesmæssig bevågenhed. Din tæft for teknologi, dine analytiske evner og din glæde ved et bredt samarbejde er derfor af stor vigtighed, og vi lægger vægt på, at du har følgende kvalifikationer:

  • Du er generelt god til at forstå IT-systemer og IT-relaterede emner, så du kan tale med, når vores IT-arkitekter og udviklere vender specifikke tekniske emner
  • Du trives med at samarbejde i et bredt fagligt miljø og er god til at samarbejde om løsningsmodeller, når der er modstridende interesser
  • Du har gode kommunikationsevner, både skriftligt og mundtligt
  • Du kan navigere i en stor, kompleks og politisk styret organisation med mange interessenter

Endelig skal det nævnes, at alle nye projekter benytter agile udviklingsmetoder, så det vil være en fordel, men ikke en nødvendighed, at du har kendskab til det agile set-up, herunder SAFe.

…Og hvad kan vi tilbyde dig?

Du får 16 dedikerede kolleger i kontoret, hvor vi arbejder fleksibelt uden faste pladser men i en teamstruktur – ud over kontorchefen er her systemejere, projektmedarbejdere, en IT-arkitekt og en service level manager. Vi vægter balancen mellem arbejds- og privatliv højt og har stor fokus på medarbejdernes trivsel. Kontoret er en del af fagområdet Virksomhed, Opkrævning og Økonomi, som bl.a. understøtter Skattestyrelsens forretningsdrift og -udvikling via IT-drift, forvaltning, videreudvikling og nyudvikling af it-systemporteføljen.

Fagligt vil du komme ind i en organisation, hvor der arbejdes med store og komplekse systemer, som ikke alene skal fungere, men som også skal udvikles, imens de kører. Det kræver en høj grad af faglighed og dedikation! Vi bestræber os til gengæld på at give plads til mennesker, der forstår opgaven, og som vil være med til at tage det næste store skridt i offentlig teknologiudvikling: Her er plads til ambitioner og karriereudvikling. Hvis du har lyst til at arbejde med komplekse problemstillinger og har den faglighed, opgaven kræver, kan dette være lige den rigtige stilling for dig!

Ansøgning og kontakt

Send en ansøgning, CV, eksamenspapirer og eventuelt yderligere materiale via linket ”Søg jobbet her” senest den 22. maj 2022.

Stillingen er til tiltrædelse snarest muligt. Vi afholder samtaler løbende.

Du er velkommen til at kontakte kontorchef Anders Wolff på telefon 72 38 99 73, hvis du vil høre mere om stillingen.

Vi forventer at benytte personprofilanalyse og logisk test i rekrutteringsprocessen.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten [AC], overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (HK) eller overenskomst for fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet.

Ansættelsesområdet er Skatteministeriet med tilhørende institutioner.

Arbejdsstedet er Udviklings- og Forenklingsstyrelsens adresse på Osvald Helmuths Vej 4, 2000 Frederiksberg.

Der vil forud for ansættelse blive indhentet straffeattest.

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen opfordrer alle kvalificerede uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge stillingen.


Om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen  

’Vi sikrer velfungerende it-løsninger, så den samlede Skatteforvaltning kan løse sin opgave’

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen er en tværfaglig styrelse og har til opgave at udvikle, drifte og vedligeholde nye og eksisterende it-systemer i Skatteforvaltningen, så de er stabile, sikre og omkostningseffektive.

Vores medarbejdere er fagligt kompetente og specialiserede og samtidig i stand til at arbejde tæt sammen med andre fagligheder på tværs af Skatteministeriet. Kun gennem et stærkt fagligt fællesskab på tværs af fagområderne kan vi lykkes med den omfangsrige og komplekse opgave, vi har.

Vi søger løbende nye kolleger, som deler vores ambition om at sikre fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.

 Læs mere om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på www.ufst.dk.

Gem job