Systemad­mi­ni­stra­tor med brede it-kom­pe­ten­cer søges til Koncern It i Ud­læn­din­ge- og In­te­gra­tions­mi­ni­ste­ri­et


Har du lyst til og mod på at arbejde med systemer til at understøtte Udlændinge- og Integrationsministeriets digitaliseringsstrategier? Så er du måske vores nye systemadministrator til en række spændende opgaver inden for support, drift og vedligehold af Koncern It’s systemportefølje.  

Lidt om alt det vi tilbyder

Udlændinge- og Integrationsministeriet har startet implementeringen af Digitaliseringsstrategi 2024, som rummer en stribe både store og spændende digitaliseringsopgaver. Generelt er der i forretningen et højt ønske om yderligere og forbedret digital understøttelse.

Til at understøtte dette arbejde søger vi en dygtig systemadministrator, der har et bredt kendskab til Windows serveradministration i almindelighed.

Du kommer til at indgå i et team i Koncern It’s Drift- og Supportenhed, hvor du får indflydelse på optimering og applikationsdrift i samarbejde med eksterne leverandører, Statens It, vores forvaltningsteams og udviklingsenhed.

Mere konkret vil dine primære arbejdsopgaver være at:

  • overvåge systemdrift
  • sikre en optimering af performance og kapacitet
  • fungere som 2. og 3. line support og sikre, at systemporteføljen fungerer optimalt for forretningen
  • bidrage til formuleringen af driftspolitikker
  • rådgive i forbindelse med teknologiske muligheder og afklaringer
  • administrere og implementere forretningsapplikationer og komponenter
  • deltage i forretningsprojekter
  • sparre med eksterne leverandører

Ud over den daglig drift vil du også skulle indgå i en række nye spændende projekter. Vi arbejder lige nu blandt andet med implementering af en såkaldt BMS (Biometric Matching System) samt et stort nationalt Schengen projekt.

Lidt om os som arbejdsplads

Koncern It har ansvaret for drift, vedligeholdelse og videreudvikling af den systemportefølje, der anvendes i Udlændinge- og Integrationsministeriet. Vi skal i samarbejde med forretningen sikre, at fagsystemerne udvikles sådan, at myndighedernes krav kan efterleves og implementeres. Koncernen anvender Statens It som driftsleverandør, som har ansvaret for basisinfrastruktur, dvs. levering af netværk, datacenter, servere, standardarbejdspladser osv., mens Koncern It varetager leverandørstyringen af Statens It og andre leverandører.

Du bliver en del af en ambitiøs arbejdsplads, som prioriterer et godt samarbejde og arbejdsglæde i hverdagen. Vi lægger vægt på videndeling og en åben og konstruktiv dialog – meget gerne præget af humor. Vi er organiseret i 6 enheder: Enheden for Strategi og Styring, Program- og Projektenheden, Udviklingsenheden, Systemforvaltning for ESDH-systemer mv., Systemforvaltning for øvrige systemer samt Driftsenheden. I alt er vi ca. 80 medarbejdere, hvoraf 15 er placeret i Drift & Support, med forskellige erfaringer, uddannelser, perspektiver og opgaver.

Vi er placeret centralt i København tæt ved Kgs. Nytorv i nye og rummelige lokaler. Vi tilbyder en stilling på 37 timer ugentligt med fleksible arbejdstider og attraktiv løn med udgangspunkt i dine kvalifikationer. Du får gode udviklingsmuligheder og stor fleksibilitet, så du kan balancere faglige ambitioner og privatliv. Derudover vil du blive tilbudt eventuel relevant efteruddannelse og certificeringer.

Vores forventninger til dig

Du har en relevant baggrund, f.eks. er du uddannet ingeniør, elektroniktekniker, datatekniker, datamatiker eller lignende, eller også har du 2-3 års relevant erhvervserfaring fra et lignende job, hvor du har arbejdet med systemadministration i større skala.

Du er desuden videbegærlig, og det falder dig naturligt at dele din viden med andre. Du har gode kommunikative egenskaber og kan tale med både driftsteknikere, leverandører, system- og projektledere, samt faglige personer fra organisationen på alle niveauer.

Du kan arbejde selvstændigt såvel som i teams og hjælper gerne dine kolleger. Du er initiativrig og formår at håndtere mange aktiviteter uden at miste humør og overblik. Du sætter en ære i at driften kører optimalt, og at fejl håndteres hurtigt, således at brugerne mærker færrest mulige gener.

Vi forventer, at du har erfaring med:

  • Serveradministration
  • Brugerstyring via Active Directory
  • Driftsovervågning (f.eks. via Solarwinds eller andet)
  • Fejlsøgning og optimering på tværs af miljøer og teknologier

Det vil være en fordel, men ikke et krav, at du har kendskab til en eller flere af følgende teknologier:

  • IIS Internet Information Services
  • Powershell
  • PKI infrastruktur
  • GPO Group Policies
  • ManageEngine AD Audit
  • ManageEngine Vulnerability Manager

Derudover har du:

  • forståelse for vigtigheden i at dokumentere de løsninger, du arbejder med
  • en proaktiv tilgang til opgaver
  • en struktureret og løsningsorienteret tilgang til opgaver

Yderligere information

Du ansættes i Udlændinge- og Integrationsministeriets koncern efter relevant overenskomst. Der er mulighed for at forhandle tillæg, der matcher dine kvalifikationer.  

På flere af koncernens it-systemer er der et højt krav om tilgængelighed. Det kan betyde, at du vil skulle indgå i en vagtordning. Endvidere vil afvikling af servicevinduer på nogle systemer skulle foregå uden for normal arbejdstid.

Det er en forudsætning for stillingen, at du kan opnå sikkerhedsgodkendelsen ”HEMMELIGT”, og at du kan opretholde godkendelsen under hele din ansættelse. Du kan læse om, hvordan vi behandler dine persondata her

Vil du vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte it-driftschef Kenneth Rasmussen på telefonnummer 22 18 23 18 eller på e-mail kr@uim.dk

Søg stillingen  

Klik på "Ansøg" og upload din ansøgning, eksamensbevis mv. senest søndag den 27. november 2022, kl. 23.59.  

Vi forventer at holde samtaler i uge 48.   

Ligestilling i alle dens aspekter er vigtig. Derfor opfordres alle interesserede uanset etnisk tilhørsforhold, religion, køn, alder og lign. til at søge stillingen. Udlændinge- og Integrationsministeriet er medlem af Foreningen Lige Adgang – Uddannelse, job og fællesskaber for alle.


Udlændinge- og Integrationsministeriet har overordnet to politikområder: Hvem må indrejse og opholde sig i landet – og hvordan sikrer vi, at udlændinge bidrager til og tager del i samfundet?

Ministeriet har ca. 1500 medarbejdere fordelt på Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udlændingestyrelsen og departementet samt Hjemrejsestyrelsen - herunder Nationalt ID-center, Udlændingenævnets sekretariat og Flygtningenævnets sekretariat.


Gem job

Udlændinge- og Integrationsministeriet
Publiceret: 10. november 2022

Arbejdssted

Location København