Employer branding

Indførte fire-dages ar­bejds­u­ge: Idag er sy­ge­fra­væ­ret re­kord­lavt

Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrumskontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.

Henrik Stenmann er direktør for den danske it-virksomhed IIH Nordic.

1. februar 2016 valgte han at tage et drastisk opgør med it-branchens stresskultur.

Her indførte virksomheden en fire-dages arbejdsuge. Helt konkret betyder det, at alle medarbejdere nu har fri hver fredag, men får samme løn, som de hidtil har fået.

"Det har haft den effekt, at stressniveauet aldrig har været lavere, og selv om vi har kortere arbejdstid, producerer vi mere, end vi gjorde før," siger han til Computerworld.

Kåret som bedste it-arbejdsplads

Den fire-dages arbejdsuge har også haft den effekt, at IIH Nordic i november blev hyldet på scenen til arbejdsmiljøkonkurrencen Great Place to Work.

Her vandt IIH Nordic prisen for bedste it-arbejdsplads med færre end 50 ansatte.

Kåringen sker på baggrund af arbejdsmiljøvurderinger, som virksomhedens medarbejdere har udfyldt anonymt.

Og Henrik Stenmann vurderer, at en stor del af forklaringen på IIH Nordic succes i konkurrencen er, at medarbejderne er blevet markant gladere og mere tilfredse efter, at den fire-dages arbejdsuge er blevet indført.

"Min oplevelse er, at jeg har nogle gladere medarbejdere, og vores sygefravær er lavere end nogensinde før. For mit eget vedkommende kan jeg oplyse, at jeg har tabt 13 kilo siden, at vi indførte den kortere arbejdsuge. Pludselig har jeg fået tid og overskud til at løbetræne," siger han.

Opgør med kontordogmer

Den korte arbejdsuge er dog ikke det eneste tiltag, som IIH Nordic har foretaget.

Virksomheden har også lavet nogle ganske store forandringer i forhold til arbejdsrutinerne.

"Vi har ganske enkelt besluttet os for at gøre op med hele den måde, som man arbejder på i et kontormiljø,” siger han.

"I dag er det et kæmpe problem i mange virksomheder, at folk bliver forstyrret, når de sidder i et storrumskontor, og når du først bliver forstyrret, går det mellem 10 og 20 minutter, før du er tilbage i loopet. Mange ved, at det er et problem, der er bare ikke ret mange, der gør noget ved. Men det har vi valgt at gøre."

Medarbejdere må forstyrres

Det er blandt andet sket ved at indføre den såkaldte Pomodoro-teknik.

Det er en arbejdsteknik, som indebærer, at medarbejderne hver især arbejder i intervaller på 25 minutter ad gangen, hvor de ikke må forstyrres.

"Når du går i Pomodoro-mode, sætter du et par høretelefoner på hovedet, hører koncentrationsmusik, lukker ned for din mail, lukker ned for din telefoner og tænder for en særlig lampe på dit bord, der viser, at du ikke må forstyrres," fortæller Henrik Stenmann.

Hver gang medarbejderen har gennemført et Pomodoro-interval på 25 minutter, skal vedkommende holde en pause på mellem tre og fem minutter.

Herefter kan medarbejderne gå i gang med endnu et 25 minutters interval.

Henrik Stenmann forklarer, at det er vigtigt, at medarbejderen rent faktisk holder pause hvert 25. minut. Også selvom personen er inde i et godt arbejdsflow.

Når man har gennemført i alt fire Pomodoro-intervaller, skal man holde en længere pause på mellem 15 og 30 minutter.

Og ifølge Henrik Stenmann er det hos IIH Nordic forventningen, at du skal gennemføre i alt 12 Pomodoro-intervaller hver uge.

Sender mails med 25 minutters forsinkelse

Samtidig forklarer Henrik Stenmann, at virksomheden også har taget et opgør med mail-kulturen.

"Vi har besluttet os for, at vi ikke længere vil være slaver af Outlook," siger han.

I stedet har virksomheden flyttet en del af kommunikationen over på samarbejdsplatformen Yammer, hvilket har reduceret den samlede mail-mængde i virksomheden.

Derudover har han selv indlagt en forsinkelse på 25 minutter i alle de mails, som han sender.

"Det har den konsekvens, at jeg tvinger mig selv at ringe, hvis jeg ønsker at indgå i en dialog. Det er i sidste ende nemmere og mere tidsbesparende," siger han.

Læs også