IT-in­frastruk­turmedarbe­jder til Ops-team Rig­sarkiv­et


Har du øje for it-infrastruktur og lyst til at spille en central rolle i driften og udviklingen af Danmarks vel nok største datareservoir? Trives du med at arbejde tæt sammen i et Drift/Ops-team, hvor man arbejder selvstændigt med opgaverne, men sparrer og videndeler på tværs? Så er det dig, vi søger som vores nye infrastrukturkonsulent til Rigsarkivet.

Om Rigsarkivet

Med næsten 1000 års analog og digital samfundsdokumentation er Rigsarkivet Danmarks hukommelse og videncenter for det danske samfunds udvikling. Vi indsamler, bevarer og leverer originale dokumenter og data, der understøtter videns- og retssamfundets behov og skaber nye indsigter og forståelser af vores samfund. I Rigsarkivet bliver du del af en ambitiøs og moderne organisation. I tæt samarbejde med vores brugere arbejder vi kontinuerligt på at være en vigtig spiller i den offentlige digitale infrastruktur, så vores store mængde data skaber størst mulig værdi for borgere, forskere, virksomheder og offentlige myndigheder.

Jobbet

Du bliver en del af vores Ops-team, der varetager og videreudvikler driften af vores IT-systemer i samarbejde med vores udviklingsteams, resten af IT og vores driftspartner Statens IT. Sammen med dine 3 kolleger får du en helt central rolle i at få driften til at køre på skinner. I planlægger og eksekverer opgaverne som et team, hvor du dels vil løse konkrete infrastrukturopgaver selvstændigt, og dels sammen med dine kolleger i teamet sikre, at opgaverne samtidig er bredt forankret. Ops-teamet fungerer som en delt service i IT og leverer – foruden driften – ydelser til husets øvrige udviklingsteams, hvorfor du også vil blive involveret i sparring og dialog med forretningen.

Ops-teamet varetager en lang række kerneopgaver, herunder:

  • Systemadministration, serverkonfiguration, opgraderingsopgaver & vedligehold
  • Dialog med Statens IT, herunder bestillinger af servere, firewalls mv. og opfølgning på disse
  • Teknisk support, herunder rådgivning vedr. indkøb (hardware & software)
  • Opsætning af vores mobile enheder (mobiltelefoner & tablets)
  • Administration og styring af husets softwarelicenser
  • Opfølgning på IT-budgettet (sammen med IT-chefen)
  • Teknisk sparring med vores udviklingsteams og evt. eksterne konsulenter

Derudover vil vi gerne have videreudviklet vores principper og ways of working på en lang række områder, herunder release, test, deployment, årshjul for systemvedligehold og meget andet.

Ideelt set har du erfaring med alle ovenstående kerneopgaver - men mindre kan også gøre det. Det vigtigste er, at du har lyst til at indgå i opgaveløsningen på disse områder, sammen med det øvrige team.

Vores teknologistak centrerer sig om Windows Server platformen, ligesom vi arbejder med virtualisering og containerisering (Docker), SQL, Linux etc.

Vi benytter Azure DevOps til vores deployments og som vores primære opgavestyringsværktøj.

Om dig

Du kan være it- eller softwareingeniør, datalog, datamatiker eller noget helt andet – det vigtigste er, at du har et bredt kendskab til både it-teknologier og -infrastruktur. Du har formenligt nogle års erfaring og har tidligere siddet i en stilling som f.eks. DevOps engineer, infrastrukturkonsulent eller lign. Din baggrund kan også være en helt anden - det vigtigste for os er, at du:

  • har lyst til at indgå i et driftsteam
  • er proaktiv og kan drive opgaver på egen hånd
  • har lyst til at samarbejde på tværs af både driftsteam, udviklingsteams og forretningen
  • har lyst til at videreudvikle og sætte dit præg på vores måde at gøre tingene på

Har du arbejdet med Statens IT tidligere er det en fordel. Kendskab til eller erfaring med agile metoder – f.eks. SAFe – vil også være et plus.

Det er et krav, at du taler og skriver dansk.

Om os

Jeg hedder Torben og er din nærmeste leder i Rigsarkivet. Jeg har stort fokus på samarbejde og arbejdsglæde i vores it-enhed og giver rum til, at du og kollegerne kan sparre med hinanden på opgaverne – og samtidig har plads til hygge og grin i hverdagen. Som leder er jeg en stærk faglig støtte for dig. Jeg sikrer, at du har nogen at prøve dine ideer af på, og ser det som min vigtigste ledelsesopgave at være din medspiller, så du kan lykkes i dit job. Selvom der indimellem er travlt, så betyder work/life balance meget, hvorfor fleksibilitet også er en af mine kerneværdier.

I Rigsarkivets it-enhed arbejder vi på at vedligeholde og videreudvikle en kompleks portefølje af systemer, som understøtter forretningens udvikling og drift. It-området er højt prioriteret og nyder stor bevågenhed i organisationen. Selve serverdriften er sammen med PC-drift udlagt til Statens IT, mens vi har ansvaret for vores applikationsdrift, netværk mv. Vi planlægger og leverer vores it-udvikling efter agile metoder (SAFe) i tæt samarbejde med resten af forretningen.

Du bliver en del af et velfungerende hold, der består af 21 specialiserede kollegaer med forskellige tekniske baggrunde og kompetenceområder. Vi har en god social omgangstone, hvor sparring, humor og teamwork er en naturlig del af hverdagen. Din faglige udvikling sikrer vi gennem samarbejde og sparring med dygtige kollegaer og deltagelse på relevant videreuddannelse, netværk mv.

Rigsarkivet er midt i en spændende periode, hvor vi skal udvikle og opdatere vores systemlandskab, så det kan imødekomme et stadigt stigende behov for robuste og skalerbare digitale services. Det indebærer samtidig såvel opdatering og transformation af legacy-systemer som etablering af en række nye løsninger.

Løn og ansættelsesvilkår

Ansættelse sker efter relevant overenskomst. Arbejdstiden er gennemsnitlig 37 timer om ugen. Vi har fleksible arbejdstider og vægter, at arbejds- og privatliv hænger godt sammen.

Stillingen er placeret i Rigsarkivets it-enhed, og arbejdsstedet er Kalvebod Brygge 34, 1560 København V.

Vi indhenter straffeattest ved ansættelse. Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan blive sikkerhedsgodkendt, ligesom du skal kunne opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele din ansættelse.

Jobbet ønskes besat snarest muligt.

Din ansøgning

Send en motiveret ansøgning, CV og dokumentation for relevant uddannelse, certificering og erhvervserfaring via Rigsarkivets rekrutteringssystem. Du bliver guidet igennem rekrutteringsprocessen, når du trykker ’Ansøg’ nederst på denne side.

Ansøgningsfristen er søndag den 14. december 2025. Vi forventer at afholde første-samtaler i uge 2, og anden-samtaler i uge 3. I forbindelse med anden-samtalerne vil der blive stillet en case.

Hvis du vil høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte IT-chef Torben Vestergaard på tlf. 41 71 74 10. Læg gerne en besked, hvis du ikke kommer igennem. Så ringer vi dig op.

Du kan også læse mere om Rigsarkivet på www.rigsarkivet.dk.

Rigsarkivet tilstræber at få så bred en sammensætning af medarbejdere som muligt. Derfor opfordrer vi alle kvalificerede ansøgere uanset personlig baggrund til at søge.

Save job