JobsamtaleJobsøgning

Videre til anden sam­ta­ler­un­de?

Hvis du er en af de heldige, der går videre til anden runde ved en jobsamtale, stiller det pludselig nye og større krav. Se her, hvad du skal forberede dig på, når du skal gennem skærsilden anden gang.

De gode tider, hvor jobbene hang på træerne, og man kunne nøjes med en enkelt jobsamtale, før man skrev under, er mere eller mindre endegyldigt forbi. I dag bliver man målt og vejet over flere omgange, så firmaerne er helt sikre på, at du er den rigtige kandidat. Så hvad gør du, når du har kørt med klatten til den første samtale, og bliver indkaldt til en ny? Det er vigtigt at tænke på, at anden omgang tit stiller højere og flere krav.

Marc Dulong er direktør for Randstad Professionals, der er en underafdeling af det mere kendte Randstad, som udelukkende rekrutterer til it-branchen. "Ud fra den erfaring jeg har, når vores it-kandidater går til samtale nummer to, ser vi, at folk bliver udfordret meget på deres faglighed, mens det første møde mere handler om den personlige kemi. Når vi så går videre til anden runde, så får jobsøgerne typisk en opgave, case eller en teknologi, de skal forsvare. Så til samtale nummer siger man, okay, kemien er der, og vi vil samme vej, men er fagligheden også helt på plads? Man skal altså forberede sig på spørgsmål, der relaterer sig meget dybt til fagligheden," siger Marc Dulong.

Den første samtale er med andre ord tit en øvelse på, om du kan passe ind i de sociale sammenhænge på arbejdspladsen og et sikkerhedstjek af, at du ikke er helt underlig. I anden omgang bliver du så udfordret meget hårdt på, hvad du har lavet af projekter, og om din faglighed står mål med dit eventuelle pral i cv'et.

"Det er klart, at de forventer, at du er mere klar og bedre forberedt anden gang. Hvis du skal slå igennem, skal du skabe en vished om, at du er kompetent til jobbet og kan indgå i virksomheden. Og anden gang skal man være endnu bedre forberedt på, hvad det er for en virksomhed. Du skal give rigtigt klare bud på, hvordan du vil indgå i det her job. Hvad kan du tilføre, som de åbenbart mangler i den her virksomhed? Og gerne nogle fortællinger om tidligere resultater, hvor du gjorde sådan og sådan, og det gav besparelser på så og så mange procent. Til anden samtale skal man virkelig sætte foden ned og sige, jeg kan det her, og jeg har gjort det før," siger Job- og Karriererådgiver hos PROSA, Ove Larsen.

Lær af den første samtale

Du skal altså være skarpere og endnu mere overbevisende i din fortælling om dig selv og dine fortræffeligheder, og også være klar til at lade dem overfor teste det. Den første samtale giver dog også en række fordele, som man med fordel kan drage nytte af, når man bliver genindkaldt.

"Efter første samtale har du fået mulighed for at stille spørgsmål til den research, du havde i forvejen. Du har jo fået tilbagemeldinger fra dem på den anden side af bordet. Man kan sige, at til første samtale tager man ingen chancer. Der kommer man ikke i en fedtet T-shirt. Hellere være lidt for fin. Til den anden samtale kan man så justere lidt ind, hvis man var lidt for fin til den første. Eller man kan justere en smule, på det man sige, hvis det er nødvendigt. Så viser man også lidt fingerspitzengefühl," siger Ove Larsen.

Hvis det er de samme mennesker, du er til samtale hos, kan man med andre ord tit aflæse i deres kropssprog eller tilbagemeldinger, hvornår man er rigtig god og interessant, og så bruge det til næste omgang. Begge eksperter er enige om, at research på virksomheden man søger ind i er alfa og omega. Du skal vide i detaljen, hvad firmaet levet af, hvordan deres ejerstruktur er, og hvad deres udfordringer er i øjeblikket.

"Du skal læse op på det, som om du skulle til eksamen. For med det marked vi har nu, falder man igennem, hvis man ikke har taget sig den tid, det tager at læse op på tingene. Du skal vise på din egen facon, at du godt ved, hvad de laver," siger Marc Dulong.

At kunne fortælle i detaljer, specielt til den anden samtale, hvad virksomheden laver, og hvordan man selv passer ind i den sammenhæng, skaber tryghed på den anden side af bordet, og det er vigtigt.

"Det gælder om at skabe tryghed og overbevisning om, at du kan og vil. Og at du er klar til at fyre den af fra dag et. Du skal vide, at når du træder ind af døren mandag, så ved du, hvor du skal sætte dig henne, og hvad du skal gå i gang med. Det giver også mere sikkert kropssprog og stemmeføring," siger Ove Larsen.

Højere krav efter krisen

Ikke nok med at kravene stiger, efter man er kommet gennem det første nåleøje, de er også steget generelt, siden krisen satte ind, så firmaerne i dag ikke tager nogen chancer overhovedet i jagten på den perfekte kandidat.

"Det er rigtigt dyrt at ansætte forkert. Så i dag skal du skal have styr på din uddannelse, teknologi og du skal have en uddannelse, der afspejler stabilitet. Vi ser vores kunder stille større og større krav til kandidater. Vi får mere og mere en performance kultur, da det er så vigtigt i den økonomiske krise. Det smitter også af på rekrutteringsprocesser. Ham der sidder og ansætter dig, har en meget stor aktie i, at du bliver en succes, så han også har et job i morgen," siger Marc Dulong.

Nøgleordene til den svære samtale nummer to er dermed research, tilpasningsevne, have styr på sine ting i detaljen og et virkelig godt bud på, hvordan man bliver en gevinst for virksomheden.