It-karriere

Kon­flikt­løs­ning med kolleger: Vejen til bedre sam­ar­bej­de

Hvor der arbejdes popper der også fra tid til anden konflikter op. Men en konflikt behøver ikke at ende i dårligt samarbejde og ubehagelige situationer. Her får du tips til at håndtere konflikter med kolleger på en konstruktiv måde.

Hold en pause og tæl til 10

Uanset hvad der nager dig i samarbejdet med din kollega, er det altid godt at stoppe op og tage en pause, inden du går til handling.

Det kan være du sidder i en ophedet diskussion sidst på dagen, dit blodsukker er lavt og din vrede ligger lige under overfladen. Hvis du tager snakken på dét tidspunkt, er den næsten dømt til at gå galt.

Her tænker du ikke klart, og chancen for at du kommer til at sige noget dumt eller handle i affekt, er stor.

Fjern dig derfor hellere fra situationen. Gå en tur, træk vejret og tæl til 10. Så kan du nemmere mærke, hvordan du egentlig har det, hvad du har brug for og hvad, der skal til for at komme videre.

Tal med din kollega, vær ærlig og lyt

Måske kommer du frem til, at du har brug for at konfrontere din kollega.

Inden samtalen, så overvej, hvad du vil opnå og hvordan, du vil formulere dig. Spørg dig selv om samtalen er konstruktiv, og hvad de mulige konsekvenser kan være, så du er forberedt.

Når du taler med din kollega, så vær ærlig og hold fokus på problemet frem for at blive personlig.

Sørg også for at blive på din egen banehalvdel, ved at undgå at beskylde eller bebrejde den anden for det, der er sket. Fortæl i stedet, hvad du følte i situationen, og beskriv, hvordan DU oplevede det, der skete.

Du og din kollega kan have forskellige opfattelser af sagen, så vær åben, lyt og respektér din kollegas synspunkter – også selvom du ikke er enig.

Forhåbentlig kan i mødes på midten. Er det ikke tilfældet, så husk, at du altid har ret til at forlade samtalen, hvis du synes, det bliver for meget.

Undgå at trække andre ind i konflikten – medmindre det er nødvendigt

For nogen kan det være fristende straks at inddrage andre kolleger eller din chef i en uoverensstemmelse. Ofte kan det dog gøre tingene værre.

Når du inddrager andre på arbejdspladsen, bliver situationen automatisk mere kompleks og det kan skabe unødvendigt drama og sladder.

Derfor bør du først forsøge at løse konflikter direkte med din kollega, inden du involverer andre.

Hvis situationen er helt i hårdknude, så vend sagen med din chef eller en tillidsrepræsentant. Kommer det dertil, er det ingen skam. Det er bedre at få redt trådene ud end at lade en konflikt ulme, og ende i et brag.

Tilgivelse er vejen frem

Og nu vi er ved potentielt ulmende konflikter, er et andet godt råd: Tilgiv

Har du haft et clash med din kollega, og I har drøftet sagen og fundet en løsning, er det vigtigt, at du kommer videre.

Gør du det modsatte – altså bærer nag – så slider det på din krop, det mærkes hurtigt af modparten, og det påvirker også dine kolleger.

En gammel konflikt kan på den måde udvikle sig, og i værste fald ende i stress eller en passiv skyttegravskrig på arbejdet.

Forsøg i stedet at anerkende uenigheden, acceptér dine følelser og forstå tingene fra din kollegas synsvinkel.

Det er lettere skrevet end gjort, og kan være en proces, der tager tid. Men når du er på den anden side, vil du højst sandsynligt opleve, at du har fået frigivet noget energi på arbejdet, som du kan bruge bedre.

Fortsætter din kollega med at være svær for dig at omgås, så sæt grænser og prioritér, hvad der er godt for dig.

Læs også