AnsøgningJobsøgning

Kunsten at kaf­fe­sam­ta­le

Der findes ingen gyldne regler for, hvordan du går til kaffesamtale. Meget afhænger af konteksten, personen du sidder overfor, og hvordan du generelt har det med uformelle møder. Er du blandt dem, som alligevel godt kunne bruge lidt struktur på samtalen, så læs med her.

Hvis du ikke er stærk i smalltalk og uformelle møder, kan kaffesamtalen være en udfordrende disciplin. Det kan være svært at forudsige, hvordan samtalen forløber, og hvad du bliver spurgt om.

Omvendt betyder det uformelle møde, at du har større mulighed for at styre samtalen end ved en almindelig jobsamtale. På den måde kan du lettere komme ind på de områder, du særligt brillierer i.

Mette Rix er freelance kommunikationsrådgiver, og arbejder blandt andet med outplacement for AS3 Nordic og holder 1:1 samtaler med jobsøgende. Hun giver dig her sine bedste råd til en god kaffesamtale.

Kaffesamtalen handler først og fremmest om kemi

Selvom den uformelle kaffesamtale kan føles flyvsk og svær at få greb om, så har den faktisk en ramme, som du kan tænke ind i, når du skal forberede dig.

”Kaffemødet handler rigtig meget om likeability. Det er lidt som en første date - det er meget det menneskelige, arbejdsgiveren kigger efter. Hvordan er stemningen i situationen, og er der god kemi”, forklarer Mette Rix.

Arbejdsgiveren vil altså først og fremmest se om I er et match, der kan samarbejde.

Det betyder ikke, at du skal lade CV’et og de gode pointer blive hjemme, men hav for øje at samtalen sandsynligvis starter et andet sted – nemlig med hvem du er som person.

Vis hvad, du kan over kaffen

Udover det personlige vil arbejdsgiver også rigtig gerne afsøge, hvad du kan – men på en mere uformel måde end ved jobsamtalen. Her foreslår Mette, at du forbereder noget hjemmefra:

”Det kan give en ro, at man kan komme ind i samtalen med noget man har forberedt. Især hvis man ikke er særlig glad for at gå til kaffesamtaler. På den måde har du noget at støtte dig til, og hvis arbejdsgiveren bider på emnet, kan du til en vis grad styre samtalen, dén vej du ønsker” fortæller Mette.

Hun pointerer hvordan det at styre samtalen, er en måde at tage magten på, som kan hjælpe dig med at bringe dine spidskompetencer i fokus.

Når kaffesamtalen er afsluttet, og du er kommet hjem, har du her også et bud på indholdet til din opfølgende mail:

”Det er en god idé at hente op via mail bagefter. Så kunne man skrive ”Tak for kaffe – jeg synes, vores snak om de her emner, som mine spidskompetencer lægger sig op ad, var super interessante, og jeg håber, du også blev inspireret. Så har man ligesom understreget, hvad det er, man kan igen,” forklarer Mette.

Find ud af, hvad du kan byde ind med

Men hvad skal du så forberede hjemmefra? Her har Mette også et par gode bud:

”Det kan være noget, du ved, virksomheden gerne vil udvikle sig inden for, og som du er god til – eller et område, du er nysgerrig på virksomhedens holdning til, og som du selv ved noget om.” fortæller Mette.

Du skal altså blive skarp på, hvad virksomheden ønsker eller mangler, og hvordan du kan hjælpe dem med netop dette. Når du har fundet et område eller emne, råder Mette til, at du undersøger hvordan dine kompetencer kan komme i spil i forhold til dette:

”Opgaven er at konvertere det, du kan, til noget, den specifikke virksomhed kan bruge. Det kan du gøre ved at kigge på dit CV og vælge de tre til fem kompetencer du har, som du tror, kan løse eller forløse noget hos arbejdsgiveren, og så byde ind med dem," forklarer Mette.

Bid mærke i byde

Netop det med at du byder ind hos virksomheden, sætter Mette en fed streg under, og uddyber:

”Det er vigtigt at huske på, at du kun kommer med et bud til kaffesamtalen. Det er irriterende, hvis du kommer ind og siger, at du ved, hvad man kan skal gøre for at gøre det bedre end arbejdsgiveren. Så bliver du bedrevidende. Kom med et bud uden at antage, hvad deres problem er".

En måde at undgå antagelserne på, er ifølge Mette at lave en god research på virksomheden inden I mødes. Når du sidder til samtalen, så sørg for at spørge en masse, lyt til svarene og byd derefter ind med det, du har researchet dig frem til.

Hvis du har svært ved at finde ud af, hvad der rører sig hos virksomheden, eller du har et specifikt område, du gerne vil ind på, foreslår Mette at du stikker en føler ud:

”Så kan man spørge: Hvad tænker I om det og det, og hvad har I generelt oplevet? Hvis virksomheden hopper på snakken, kan man tale videre, og fortælle, hvad man selv ved om emnet, og hvilke kompetencer, man har indenfor det. Det giver faktisk en rigtig god fornemmelse til et kaffemøde at man er der for at udveksle erfaringer,” forklarer Mette.

Øv dig

Mettes sidste råd handler om at øve sig, og er især brugbart for dig, der har tendens til at blive nervøs over kaffesamtalens uformelle struktur:

”Print tingene du har forberedt ud, og sludr dig selv igennem dem af nogle omgange. For eksempel de fem ting, man tænker, man kan løse og forløse for virksomheden. Det betyder ikke, at man skal kunne det ordret og udenad, men man skal kunne høre sig selv sige det højt et par gange,” forklarer Mette.



Sammen med os fra Computerworld it-jobbank ønsker hun dig stort held og lykke med samtalen!

Læs også