Fremad­skuende leder med operativ IT erfaring til fa­ci­li­ter­ing af in­ter­op­er­ab­ilitet med udgang­spunkt i maritime systemer

Vi søger en IT-teknisk velfunderet og formålsdrevet chef til etablering af Maritim Interoperabilitetssektion under forretningsområde GEOMETOC, UV-systemer og Droner ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses maritime division, som er placeret i hovedkontoret i Ballerup.

Kandidaten forventes at engagere sig i værnsfælles C4ISR-relaterede samarbejdsfora og deltage i relevante øvelser mhp. at styrke Forsvarets evne til at udføre multi-domæne operationer nationalt såvel som med NATO allierede.

Om stillingen

Forretningsområde GEOMETOC, UV-systemer og Droner har bl.a. ansvar for at anskaffe maritime droner og materiel til undervandskrigsførelse. Derudover har forretningsområdet ansvar for at anskaffe og forvalte kommercielle geospatiale produkter, og varetager desuden udvikling og kontinuerlig leverance af ”dual-use” meteorologiske- og oceanografiske (METOC) produkter til operativ brug for Forsvaret, men som ofte også kan anvendes til civile formål. Endelig har forretningsområdet fået ansvaret for at varetage opgaven med at facilitere de maritime militære systemers interoperabilitet på tværs af hele divisionen, med henblik på at optimere søværnets og det samlede forsvars evne til at udføre multi-domæne operationer. Konkret skal stillingen bidrage med at tilsikre, at datanet- og IT-systemarkitektur inden for det maritime domæne i videst muligt omfang samtænkes med de andre domæner.

Om dig

Du forventes løbende at holde dig velorienteret inden for C4ISR området i koncernen og støtte divisionens ledelse i digitale spørgsmål, eks. ifm. høringer. Derudover er du ansvarlig for at repræsentere divisionen på det digitale område i relevante samarbejdsfora, projekter og lignende inden for koncernen såvel som i NATO regi, over for leverandører, universitetssamarbejder, etc. Endelig skal den nyoprettede sektion indgå i drift og udvikling af digitale systemer inden for GEOMETOC ressortområdet, samt sparre med divisionens øvrige sektioner og forretningsområder mhp. at facilitere synergi på tværs af maritime systemer.

Du har en relevant IT-baggrund:

  • Fortrinsvis med relevant uddannelse på kandidat- og/eller ph.d. niveau.
  • Struktureret og analytisk tilgang til løsning af komplekse og til tider vagt definerede udfordringer.
  • Stærk kommunikator og evne til at skabe gode relationer på tværs af fagområder i koncernen, samt med eksterne samarbejdspartnere.
  • Velformuleret på flydende dansk og engelsk, med særligt fokus på at folde detaljer ud på letforståelig vis i tale og særligt skriftligt.
  • Proaktiv, nysgerrig og løsningsorienteret.

Ansættelsesvilkår

Du ansættes i henhold til den enhver tid gældende overenskomst i staten. Afhængigt af dine kvalifikationer og kompetencer, er der mulighed for forhandling af tillæg. Der er til stillingen knyttet en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning.

Arbejdsstedet er i Ballerup.

Som ansat under Forsvarsministeriets område er du omfattet af nogle særlige vilkår. Du skal bl.a. kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele ansættelsesforholdet.

Du har som ansat pligt til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder ved enheder i internationale operationer med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende operationer.

Kontakt og ansøgning

Hvis du vil høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte Mikkel Sørner på telefon 2341 0580.

Har du spørgsmål til løn- og ansættelsesvilkår er du velkommen til at kontakte Personelkommandoen, HR-konsulent Birgit Jepsen på telefon 3266 5811.

Ansøgningsfristen er den 27. oktober 2025 og samtaler forventes afholdt i forlængelse heraf. Stillingen er til besættelse hurtigst muligt.

Du søger stillingen via linket og vi beder dig vedhæfte ansøgning, CV og kopi af uddannelsesbevis. Vær opmærksom på at bilag skal tilføjes i PDF-format.

I Forsvarsministeriets organisation tror vi på, at mangfoldighed optimerer opgaveløsningen. Derfor opfordrer vi alle interesserede uanset baggrund til at søge stillingen.

Om Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) fungerer som materielfagligt videncenter og logistisk myndighed. I samarbejde med Forsvarskommandoen med underliggende Værnskommandoer sikrer FMI rettidig støtte og forsyninger til Forsvarets igangværende operationer i ind- og udland. Det er FMI´s opgave at anskaffe, vedligeholde og videreudvikle materielkapaciteter for alle Forsvarets myndigheder lige fra kampvogne, skibe, helikoptere og jagerfly til støvler, uniformer, ammunition, feltrationer og lommeknive.

FMI er en styrelse under Forsvarsministeriet og administrerer ca. en tredjedel af det samlede forsvarsbudget. Pengene bliver brugt til at yde den bedst mulige støtte til især de udsendte styrker og operative enheder.


I Forsvaret kæmper vi for Danmarks sikkerhed. Vi har modet, evnen og viljen til at kæmpe for fællesskabet og for de centrale værdier, vores samfund hviler på.

Vi løser opgaver for Danmark, som ingen andre kan. Vi gør det til hverdag, og når der kræves noget ekstraordinært.

Vi er stolte af at passe på Kongeriget Danmark. Vi gør det sammen. Og vi gør det nogle gange med livet som indsats.

Vi gør det, fordi det er en del af vores militære identitet.

Vi gør det, fordi noget er værd at kæmpe for.

Save job