For­ret­ning­san­a­lytiker søges: Skab bro mellem IT og for­ret­ning i Cy­ber­di­vi­sion­en


Cyberdivisionen søger en engageret og analytisk stærk forretningsanalytiker, der kan bidrage til at styrke vores arbejde med procesmodenhed, governance og digital udvikling på tværs af Forsvarets it-domæner.

Som forretningsanalytiker bliver du en del af et højt specialiseret område, der har en central rolle i udviklingen og driften af Forsvarets digitale kapaciteter og cybersikkerhedsløsninger.

Om os

Sektionen for forretningssamarbejde i Cyberdivisionen har fokus på at styrke samarbejdet mellem IT og koncernens styrelser. Sektionen består pt af 5 medarbejdere, som arbejder med forretningssamarbejde, forretningsanalyse og samtidig driver Forsvarets arbejde med kunstig intelligens primært på det administrative område.

Sektionen er en del af Center for Udvikling, hvor vi arbejder med at understøtte hele Forsvarsministeriets koncerns behov for it-understøttelse – i tæt samarbejde med resten af Cyberdivisionen.

Om stillingen

Cyberdivisionen arbejder målrettet på at øge modenheden i vores forretningsprocesser og sikre, at it-løsninger understøtter både operative, administrative og strategiske mål i hele Forsvaret.

Du bliver en nøgleperson i arbejdet med at forstå, dokumentere og videreudvikle processer, der skaber sammenhæng mellem it-organisationens forretningsmål, styringsmodeller og teknologiske løsninger.

Dine primære opgaver vil være at:

  • Analysere, beskrive og udvikle forretnings- og styringsprocesser med fokus på modenhed og effektivitet.
  • Bidrage til etablering og videreudvikling af governance-modeller og procesrammeværk.
  • Udarbejde kravspecifikationer og sikre, at behov omsættes til konkrete it-løsninger.
  • Understøtte arbejdet med procesmåling, standardisering og kontinuerlig forbedring.
  • Samarbejde med både it-specialister, arkitekter og forretningsansvarlige på tværs af organisationen.

Du bliver en del af et tværfagligt miljø, hvor opgaverne spænder fra strategisk procesudvikling til operationel implementering.

Du får en bred samarbejdsflade med forskellige dele af både vores kunder og Cyberdivisionen. Med din viden om og erfaring fra procesarbejdet bidrager du til sektionens overordnede udvikling og implementering af en ny samarbejdsmodel mellem IT og øvrige dele af ministerområdet.

Om dig

Du er major/orlogskaptajn og har gennemført MMS.

Du har erfaring med digital forretningsudvikling og strategisk understøttelse af en ledelsesgruppe.

Du har en stærk analytisk sans og trives i rollen som bindeled mellem forretning, governance og teknologi. Du forstår kompleksiteten i en stor offentlig organisation og har blik for både struktur og detaljer.

Vi forventer, at du:

  • Har relevant videregående uddannelse – fx inden for it, organisation, forvaltning eller procesledelse.
  • Har erfaring med forretningsanalyse, procesudvikling og/eller modenhedsvurdering.
  • Forstår samspillet mellem it-arkitektur, data og forretningsbehov.
  • Arbejder systematisk, dokumenterer klart og kommunikerer sikkert på alle niveauer.
  • Kan navigere i en kompleks organisation med mange interessenter.
  • Kendskab til frameworks som ITIL, COBIT, BPMN eller CMMI, og til arbejdet med procesmodenhed i større organisationer, vil være en fordel men ikke et krav.

Du er helheds- og samarbejdsorienteret samt tillidsvækkende. Med den måde, du taler og agerer, viser du, at du sætter dig ind i tingene, og at du både tænker langsigtet og hele vejen rundt om en problemstilling. Man kan stole på de aftaler, du laver og vide, at du altid vil have fokus på at afveje muligheder og så vidt muligt finde en løsning til fælles bedste.

Du tænker i end-to-end-løsninger og forbedringsmuligheder, og du lader dig ikke begrænse af ’plejer’. Du kan gennemskue komplekse problemstillinger og sammenhænge og er god til at gøre tungt, teknisk stof lettilgængeligt for en ledelse, ligesom du kan oversætte ledelsesmæssige ønsker og visioner til mere konkrete IT-tekniske leverancer.

Du er god til at formidle, og fordi du hele tiden kommunikerer med ledelsen i forretningen og med dine kollegaer i IT, bidrager du til at igangværende og nye tiltag koordineres og kalibreres, så det skaber mest mulig forretningsværdi.

Ansættelsesvilkår

Stillingen er både slået op civilt og militært.

Stillingen besættes efter protokollat til overenskomst for akademikere i staten om officerer under Forsvarsministeriet.
Stillingen er indplaceret i løngruppe 5, som omfatter majorer og orlogskaptajner. Er du allerede ansat i Forsvarsministeriets Koncern, vil du fortsat være ansat i henhold til gældende aftaler mellem Forsvarsministeriets Personalestyrelse og Hovedorganisationen af Officerer i Danmark om løn og ansættelsesvilkår for tjenestemandsansatte eller overenskomstansatte officerer i Forsvaret.

Som ansat i Forsvarsministeriets koncern er du omfattet af nogle særlige vilkår. Du skal bl.a. kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele ansættelsesforløbet.

Du har som ansat pligt til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder ved enheder i internationale operationer med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende operationer.

I stillingen er du til enhver tid forpligtet til at kunne opfylde de helbredsmæssige og fysiske krav, der er fastsat for funktionen.

Arbejdsstedet er i Ballerup.

Kontakt og ansøgning

Vil du vide mere om stillingen, er du velkommen til at fungerende sektionschef for Forretningssamarbejde Flemming Jæger på telefon 29 65 51 05.

Hvis du har spørgsmål til løn eller ansættelsesvilkår, kan du kontakte HR-konsulent Helle Elgaard Peterslund Forsvarsministeriets Personalestyrelse på telefon 728 19104.

Ansøgningsfristen er 9. januar 2026. Stillingen er til besættelse snarest herefter. Ansættelsesdatoen vil blive endeligt koordineret i samarbejde med afgivende chef.

Du må gerne vedlægge de FOKUS bedømmelser, du finder relevante for stillingen.

Såfremt du er udpeget til INTOPS, skal du gøre opmærksom på dette i din ansøgning.

I Forsvarsministeriets organisation tror vi på, at mangfoldighed styrker opgaveløsningen. Derfor opfordrer vi alle interesserede uanset baggrund til at søge stillingen.

Om Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse fungerer som materielfagligt videnscenter og logistisk myndighed. I samarbejde med Værnsfælles Forsvarskommando med underliggende værnsstabe sikrer FMI rettidig støtte og forsyninger til Forsvarets igangværende operationer i ind- og udland. Det er FMI’s opgave at anskaffe, vedligeholde og videreudvikle materielkapaciteter for alle Forsvarets myndigheder lige fra kampvogne, skibe og jagerfly til støvler, feltrationer og lommeknive. FMI er en styrelse under Forsvarsministeriet og administrerer ca. en tredjedel af det samlede forsvarsbudget. Pengene bliver brugt til at yde den bedst mulige støtte til især de udsendte styrker og operative enheder.


I Forsvaret kæmper vi for Danmarks sikkerhed. Vi har modet, evnen og viljen til at kæmpe for fællesskabet og for de centrale værdier, vores samfund hviler på.

Vi løser opgaver for Danmark, som ingen andre kan. Vi gør det til hverdag, og når der kræves noget ekstraordinært.

Vi er stolte af at passe på Kongeriget Danmark. Vi gør det sammen. Og vi gør det nogle gange med livet som indsats.

Vi gør det, fordi det er en del af vores militære identitet.

Vi gør det, fordi noget er værd at kæmpe for.

Save job