Con­fi­gu­ra­tion Ma­na­ge­ment i front­linj­en hos PET

Er du en CMDB-superhelt der sikrer leverancen af kritiske services? Har du mod på at drive og videreudvikle CMDB i en organisation med et højere formål? Er du klar til at facilitere Configuration Management samarbejdet mellem tekniske specialister og ledere? - Så er du måske vores nye Configuration Manager!

PET har et overordnet mål om at blive endnu mere datadrevet, Configuration Management eller rettere sagt Service Configuration Management er en vigtig brik i vores ITIL v4 Praksis, den understøtter blandt andet Change Enablement, Incident og Lifecycle Management, og skal være beslutningsunderstøttende i forhold til risiko analyse, strategiske og taktiske initiativer.

Om rollen som Configuration Manager

Vi tilbyder en central rolle som Configuration Manager i vores IT infrastrukturafdeling, hvor du bliver kollega med andre dygtige og dedikerede tekniske specialister. Du kommer ligeledes til at indgå i vores tværgående procesteam, hvor du som ejer af Service Configuration Manager praksissen, sammen med andre praksisejere, er du med til at løfte vores procesmodenhed til næste niveau.

Din hovedopgave bliver at sikre drift, vedligehold og videreudvikling af vores CMDB, herunder:

  • Videreudvikle og vedligeholde Configuration Management processen
  • Etablere automatiseret dataimport
  • Løbende sikre at data er opdateret
  • Udarbejde og udstille rapporter eventuelt via af dashboards
  • Drive organisatorisk forankring af Configuration Management

Om dig

Du er en praktisk orienteret Configuration Manager, med en stærk teknisk og procesmæssig baggrund, som du kan have fået gennem uddannelse og/eller erhvervserfaring. Du har dokumenteret erfaring som Configuration Manager med tilsvarende ansvarsområde. For at kunne sikre en opdateret CMDB er det vigtigt, at du kan facilitere dialogen på tværs af enheder, systemejere mv. Dette kræver, at du er nysgerrig, tør udfordre status quo og har tilstrækkelig gennemslagskraft til at implementere de nødvendige ændringer i organisationen.

Derudover håber vi, at:

  • Du har erfaring med ITIL v 4 og gerne en ITIL v4 Foundation certificering
  • Du har forståelse for hvordan Service Configuration Management arbejder i et IT Service Management system sammen med andre practices
  • Du har forståelse for den samlede IT stack
  • Du trives med faglige diskussioner

Få en hverdag, der aldrig bliver hverdag

Vores arbejdsplads er som ingen andre. Nogle har valgt PET for at arbejde med store og komplekse opgaver. Andre har valgt jobbet for at arbejde med en sag, der er større end profit og timefakturering.

Som Configuration Manager bliver du en del af en hverdag, der er præget af opgaver, som ikke findes andre steder, og hver dag byder på nye udfordringer, som ikke fandtes i går. Du får mulighed for at arbejde med kritisk infrastruktur i en organisation, hvor høj sikkerhed ikke er noget, vi går på kompromis med. Vi har en hverdag, der aldrig bliver hverdag, og det kan du også få.

Ansættelsesforhold

Du kan læse mere om hele PET’s ansættelsesproces på www.pet.dk/job.

Ansættelsesstart pr. 1. april 2026.

Vi forventer at starte samtaler i uge 5 og afslutte processen inden udgangen af februar måned.

Dit arbejdssted bliver på Klausdalsbrovej 1 i Søborg, lige ved siden af Buddinge station. Her har vi bl.a. et gratis, veludstyret fitnesscenter, mange sociale arrangementer som eksempelvis sommerfest og DHL samt en aktiv personaleforening, hvorigennem du kan opnå diverse fordele og rabatter. Derudover får du fleksible arbejdstider, betalt frokostpause og en ledelse der har fokus på balancen mellem arbejde og fritid.

Har du en akademisk baggrund, bliver du ansat på overenskomstvilkår i henhold til de til enhver tid gældende aftaler mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation. Har du en anden uddannelsesmæssig baggrund, bliver du ansat på overenskomstvilkår i henhold til den til enhver tid gældende organisationsaftale for kontorfunktionærer i staten mellem Finansministeriet og HK/STAT samt OAO-S-fællesoverenskomst. Alternativt bliver du ansat på anden relevant overenskomst.

Et ansættelsesforhold i PET skal behandles med diskretion, hvilket du som ansøger skal være opmærksom på. Det betyder, at du som udgangspunkt godt kan fortælle tætte og fortrolige relationer, som du har tillid til, at du har søgt en stilling i PET, men ikke hvad jobbet indebærer.

Det er en forudsætning for ansættelse i PET, at du kan sikkerhedsgodkendes, ligesom du skal kunne opretholde sikkerhedsgodkendelsen gennem hele din ansættelse. Som sikkerhedsgodkendt forventes det, at du er særlig opmærksom på din tavshedspligt i forhold til klassificeret information.

Yderligere information

Du er altid meget velkommen til at kontakte os på hverdage på mail hr-rekruttering@politi.dk eller på telefon +45 24 62 18 45, hvis du har spørgsmål til stillingen, PET som arbejdsplads eller lignende.

Når du søger en stilling hos PET, giver du lov til, at vi må indhente dit CPR-nummer via CPR-registeret med henblik på identifikation af dig i forbindelse med rekrutteringsprocessen. Vi indhenter dit CPR-nummer, så vi sikkert kan fremsende relevante og nødvendige dokumenter til dig via Digital Post.
Det er vigtigt for os, at PET afspejler den mangfoldighed, som vi arbejder for. Derfor opfordrer vi alle interesserede, uanset køn, alder, religion, seksualitet og etniske tilhørsforhold til at søge stillingen.

Træd ind i en lukket verden, der åbner nye døre, hvor vi udvikler os, træner og bygger videre på det, vi kan. Om vi udvikler nye systemer, analyserer data eller finjusterer fodstillingen til skydetræning, så er vi altid på tæerne. Det skaber gode muligheder for, at du kan rykke dig med os, vokse med opgaverne og åbne nye døre i dit arbejdsliv.

Ansøgningsfrist: 15.01.2026

Gem job