It-karriereØvrige

Hvordan starter jeg egen virk­som­hed?

Går du og drømmer om at starte egen virksomhed og blive selvstændig? Måske er det slet ikke nogen dårlig idé at sige farvel til fremtiden som fastansat med pension og fryns. it-jobbank har samlet vigtig viden om virksomhedsopstart og giver dig gode råd med på vejen.

I Danmark har vi generelt en lønarbejderkultur. At ville starte egen virksomhed og være selvstændig er stadig noget, som kun et fåtal af befolkningen kaster sig ud i. Samfundsnormerne dikterer i stedet, at vi tager en ungdomsuddannelse, går på gymnasiet, videre på universitetet for til sidst at kunne passe ind i en god og sikker fuldtidsstilling med pension og frokostordning i en velrenommeret virksomhed.

Men det er bare ikke alle, der trives inden for disse rammer.

Brug for flere tandhjul

Trygheden i en fuldtidsstilling med pension, gode kolleger, firmafester og frokostordninger er også en rigtig dejlig måde at leve sit liv på. Men vi kan bare ikke alle være dem, der får tandhjulene til at dreje rundt. Der skal også være nogen, der laver flere nye tandhjul, der kan drejes rundt, lyder det generelt fra flere iværksættere, som it-jobbank har talt med.

Heldigvis lader det også til, at flere og flere nyuddannede og ledige vil være selvstændige og dermed være med til at skabe nye tandhjul i samfundet.

Flere akademikere og ledige vil være selvstændige

Antallet af studerende på landets universiteter, som finder det mere attraktivt at blive selvstændig iværksætter frem for lønmodtager, er nemlig steget fra 38 til hele 55 procent siden 2012.

Samtidig er andelen, der finder det sandsynligt, at de vil starte en virksomhed inden for de næste fem år, steget fra 34 til 49 procent, viser en undersøgelse fra Ase – baseret på svar fra 970 studerende fra forskellige universiteter.

Det er dog ikke kun de studerende på landets universiteter, der finder det mere tillokkende at bytte tilværelsen som embedsmand eller fuldmægtig ud med en karriere som selvstændig. De ledige ser det nemlig også som en vej ud af dagpengesystemet.

Overvejer du at blive en af dem, der skaber flere tandhjul i det danske samfund, er der dog nogle ting, du bør vide, inden du kaster dig ud i det.

Om at starte egen virksomhed

At starte virksomhed er forbundet med en del overvejelser. Både rent forretningsmæssigt, men også på det personlige plan.

At være selvstændig er nemlig netop det – at være s-e-l-v-s-t-æ-n-d-i-g. Det betyder, at du selv sidder med rattet i hånden og bestemmer kursen og farten. Det kan både være en skræmmende tanke, men samtidig også være en utrolig givende oplevelse. De timer du knokler ekstra, knokler du ekstra for dig selv. Der er altså ikke nogen chef, der bestemmer over dig. Det er en frihed, som, hvis man kan administrere den, kan være med til, at du kan holde dampen oppe i lang tid og hver dag føle en tilfredsstillelse, som ofte kan være svær at finde i et 9-17-job.

Vi har socialt sikkerhedsnet

At være selvstændig kan også være skræmmende. Går noget galt, står du selv med aben. Danmark er dog et utroligt trygt land. Faktisk er vi et af de tryggeste lande i verden overhovedet. Skulle du miste dit arbejde, eller – gud forbyde det – gå ned med egen virksomhed, har vi et socialt sikkerhedsnet, der trods alt kan sikre, at du undgår at havne på gaden. Denne viden er vigtig at have i baghovedet, når du overvejer, om du tør kaste sig ud i virksomhedsopstart eller ej.

Hvordan gør man så?

For det første er det naturligvis vigtigt at have en god idé. Noget man kan bygge sin virksomhed op ud fra. Men du behøver faktisk ikke nødvendigvis opfinde den dybe tallerken igen for at få en succesfuld virksomhed stablet på benene.

Ofte kan det være nok blot at se en optimering af et allerede eksisterende produkt. Du kan her blandt andet få hjælp fra Teknologisk Instituts Opfinderrådgivning til videreudvikling af din idé, patentrettigheder og til at sætte produktet i produktion.

En rigtig god guide

it-jobbank har i samarbejde med Ase, og på baggrund af informationer fra a-kassens medlemmer, samlet nogle af de vigtigste ting, du skal overveje, inden du starter selvstændig virksomhed.

Idéfasen

Der er tre spørgsmål, du skal stille dig selv, når du får en idé til en virksomhed:

  1. Kan det laves?
  2. Kan det sælges?
  3. Kan det svare sig?

Kan du svare “ja” til de tre ting, har du et godt grundlag at gå i gang på.

5 gode råd, når du går i gang

  1. Undersøg markedet grundigt, inden du går i gang – er der nogen, der vil købe?
  2. Fokusér på det, du brænder for og er god til – det er nemmere at starte op, hvis du har kendskab til branche og produktkategori
  3. Sørg for, at du ved, hvad det er, du tjener penge på – ellers risikerer du at bruge tiden forkert, og tid er en mangelvare for mange selvstændige
  4. Hav styr på økonomien – vær realistisk, når du lægger budgetter
  5. Få hjælp til de områder, du er svag på (fx regnskab eller salg)

Opstartsfasen

Undersøg om forretningsgrundlaget er bæredygtigt, og hvordan mulighederne er for finansiering. Ofte skal du bruge startkapital, og alt efter hvad idéen går ud på, kan der gå lige fra få måneder til flere år, før du tjener nok til at kunne leve af det. Det er både muligt at låne penge i banken, via Vækstfonden eller via et ventureselskab. For at kunne låne penge, skal du lave en forretningsplan. Den kan vise banken og evt. investorer, hvad din virksomhed kan.

Forretningsplanen indeholder forskellige elementer. Et resumé, som giver et hurtigt overblik over virksomhedsidéen. En gennemgang af idégrundlaget og produktet, en beskrivelse af markedet – altså, hvem der vil købe af én. Det er også en god idé at skrive om markedsføring og kort sagt alt det, der er relevant for at sandsynliggøre, at her er tale om en idé, der rent faktisk kan blive til en forretning. Der skal naturligvis også stå noget om budgetter. Altså, hvordan økonomien i virksomheden hænger sammen.

Salg og markedsføring

For de fleste virksomheder er det afgørende at have en velgennemtænkt og effektiv plan for virksomhedens markedsføring og salg. Det er vigtigt, at planen tager udgangspunkt i kundens behov og ikke i virksomhedens produkter. Derfor skal du undersøge din målgruppe grundigt og finde ud af, hvordan du bedst kommer i kontakt med dem. Samtidig skal du være meget bevidst om, hvordan dit produkt er anderledes fra dine konkurrenters, og hvordan dette skal fremgå i din markedsføring.