Ny i it-jobØvrige

It på diplomet (del 2:2) – Business

I første udgave af “It på diplomet” interviewede jeg iOS-udvikler, Ulrik Flænø Damm, der gav os et indblik i sin hverdag og evner inden for udvikling. I denne udgave udforsker vi den anden af de tre retningslinjer på ITU: Global Business Informatics (GBI).

Hvor den naturvidenskabelige linje hovedsageligt fokuserer på design og programmering, lægger GBI vægt på handel, kommunikation og organisationsvidenskab med et globalt perspektiv. Idéen er, at de studerende skal være et bindeled mellem virksomhed og kunder. Samtidig lærer de studerende en del om teknologisk antropologi, der giver en indsigt i, hvordan teknologi og mennesker påvirker hinanden og guidelines til, hvordan man analyserer en kundes krav til en it-løsning.

For at forstå, hvad det indebærer, skal vi denne gang stifte bekendtskab med Martin Clausen. Tidligere studerende på GBI.

Martin er i dag kandidatstuderende på Digital Innovation og Ledelse, og læser i øjeblikket et semester på Boston University. Før han startede sin kandidat, var han både deltids- og fuldtids-it-projektleder i virksomheden IT-Minds. Et konsulenthus, hvor unge it-studerende kan blive udfordret og få praktisk erfaring inden for udvikling af it-løsninger.

– Hvordan er det at være på udveksling?

»Det er fedt. Jeg kan godt lide at tage ud og bo i en fremmed kultur i længere tid, så man virkelig mærker kulturen. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde i udlandet engang i fremtiden, så det er jo godt at lære at omgå sig andre steder i verden.«

– Hvornår fik du jobbet i IT-Minds, og hvad var din rolle?

»Jeg startede, da jeg var på sidste semester på min bachelor og blev der i knap to år. Min titel var junior projektleder, og jeg havde ansvar for alle inhouse-projekter. Jeg var bindeled mellem vores kunder og udviklerne hos IT-Minds og prøvede at oversætte kundernes krav til konkrete løsningsforslag. Jeg arbejdede først på deltid, men skiftede så til fuldtid, da jeg tog en pause mellem bachelor og kandidat.«

– Hvilke metoder og koncepter arbejdede du med?

»Der blev brugt en fremgangsmåde, som vi i daglig tale kaldte for “agile light/SCRUM light”. Vi brugte flere af grundidéerne, men fulgte ikke metoden ned til sidste detalje. I forhold til de mere analytiske og antropologiske metoder, som jeg har lært på GBI, savnede jeg at bruge dem. Jeg syntes personligt, at de kan skabe værdi og har flere gange oplevet, at der var noget fra mit studie, jeg kunne bruge. Specielt i intern ledelse forstiller jeg mig de metoder vil være virkelig brugbare. Jeg tror, at folk, som læser GBI, virkelig kan komme med noget nyt til virksomheder, men jeg har også oplevet, at det er svært at komme ind i en virksomhed og bringe en masse nye koncepter og mindset med sig.«

– Hvad var det fede ved dit job?

»Det var det ansvar, jeg fik, kundekontakten og samarbejdet med mine kolleger. Det er enormt spændende at have kontakt med udviklere og samarbejde med dem. Det er ikke meget programmering, man lærer som GBI’er, så det er lærerigt at arbejde sammen med så teknisk begavede.«

– Hvilke ulemper var der i dit job?

»Ansvaret kunne godt være udfordrende. Kundekontakten kunne godt virke overvældende, men det var i sidste ende mere sjovt, end det var skræmmende.«

– Hvad leder du efter i en virksomhed?

»Jeg ville helst arbejde i et konsulenthus. Jeg vil være et sted, hvor man kan arbejde på længerevarende projekter, udvikle sine kompetencer gennem forskellige projekter og arbejde med forskellige ting. Et internationalt arbejde ville også tiltale mig. Jeg vil være et sted, hvor jeg føler jeg er iblandt de dygtigste og kan blive presset af mine kolleger.« Således sluttede interviewet med Martin. En ung it-studerende med en klar idé om, hvad han vil, og om hvad han kan tilbyde i en virksomhed.

it-blog.dk er en del af it-jobbank.dk og fungerer som en platform, der giver plads til meninger og holdninger fra eksterne skribenter. it-jobbank deler ikke nødvendigvis de synspunkter og holdninger, som vore gæsteskribenter vælger at dele.

Læs også