Jobsamtale

Skal du videre til anden samtale?

Du er videre til anden runde af jobsamtalen. Godt klaret! Men anden runde betyder også nye og større krav til dig som ansøger. Se her, hvad du skal forberede dig på, når du skal til anden samtale.

Tillykke, du er videre!

Inden vi ser på naturen af anden samtalerunde, synes vi lige du skal stoppe op og give dig selv et ordentligt klap på skulderen.

Jobsamtaler er en svær disciplin, der kræver tid og energi, men DU kom igennem den første, og virksomheden kunne lide dig!

Inden du dykker ned i forberedelse til samtale nummer to, håber vi, du vil tage dig lidt tid til at fejre den sejr, og gøre noget godt for dig selv!

Ok, anden samtale - kom an!

Med lidt ny energi er du nu forhåbentligt klar til at gå i gang.

Hvor det første møde for mange virksomheder i høj grad handler om at mærke, hvorvidt der er kemi mellem dig og dem, så er fokus ved andet møde ofte det faglige.

Til anden samtalen kan du opleve at få en case eller en opgave, som udspringer af jobbet, du søger. Her har du mulighed for at vise, hvad du kan i praksis.

Mange steder er det også kutyme at foretage færdigheds- eller personlighedstests, for at se, hvordan du ligger fagligt, og hvordan du er som person.

Det kan løbe de fleste koldt ned ad ryggen at foretage opgaver på tid, og skulle svare på spørgsmål om personligheden.

Men vid, at såvel cases, som færdigheds- og personlighedstests skal ses som samtaleværktøjer. De er ikke den endegyldige sandhed om hvem, du er og hvordan du, performer til dagligt.

Situationen er opstillet – og det ved arbejdsgiveren godt. Havde du problemer med færdighedstesten, eller følte personlighedstesten passede skidt – så sig det til samtalen, og gå i dialog om, hvad der var på spil for dig.

Hvordan du håndterer problematikker som disse kan i øvrigt i sig selv give arbejdsgiveren dyrebar information om, hvem du er.

Vær ekstra skarp på virksomheden

Med anden samtale tager du et spadestik dybere ind i virksomheden og i jobbet.

Udover at forberede eventuelle materialer som cases og tests, er det derfor vigtigt, at du får læst grundigt op på virksomheden, arbejdsgangene, udfordringerne og hvordan du helt specifikt kan tilføje værdi.

Til første samtale har du fået en grundlæggende viden om stedet, og måske har du også stillet nogle relevante spørgsmål.

Dem forventer arbejdsgiver, at du som minimum har styr på anden gang i mødes, og også gerne kan tale rundt om og ind i, så virksomheden kan se, at du er engageret.

Det kan være, at du erfarede ved første samtale, at virksomheden har et problem med brugen af et bestemt it-system, som du kender til.

Til anden samtale har du derfor overvejet, hvordan du kunne forestille dig at angribe problematikken, og hvordan du kan hjælpe med at løse udfordringen.

Du kan også fortælle om nogle tidligere resultater eller projekter, som du har erfaret kunne være relevant for virksomheden.

Alt i alt er dine keywords til anden samtale i høj grad faglighed, detaljeret research om virksomheden - og en tro på, at du er den helt rette for dem!

Læs også