Øvrige

Er kon­ver­te­rings­ra­ten alene målestok for online succes?

Måske mener din CEO også, at konverteringsrate alene er målestok for online succes og ønsker en ugentlig rapportering af raten. Du har forgæves forsøgt at overbevise ham om, at en lang række andre faktorer spiller ind. Her kan du læse eksempler på hvilke.

At undlade at definere dine KPI’er – og finde ud af, hvordan du kan måle dem – er nok den største fejltagelse, du kan begå inden for e-Commerce. Når alt kommer til alt, går de fleste butiksejere mere op i indtægt, end om konverteringsraten er 4 %.

Her kommer et eksempel: En af mine venner fik redesignet sin webshop og pralede med, at konverteringsraten var steget med 80 %. Jeg blev skeptisk og bad ham tjekke Google Analytics igen. Det viste sig at være rigtigt, men samtidig var gennemsnitsordreværdien (AOV) faldet betydeligt, hvilket betød, at omsætningen var faldet med 70 %.

Var der tale om en bug på sitet, eller fandt brugerne nu frem til de billige produkter, der måske var skjult på shoppen før? Var merchandisingen på siden forringet – virkede cross sale-funktionen ikke? Der kunne være tusindvis af årsager til og forklaringer på problemet. Uanset hvad stod det klart, at shoppen ikke fungerede optimalt på trods af den gode konverteringsrate. Som historien indikerer, er du nødt til at inkludere andre KPI’er i din rapportering end konverteringsraten alene, fx AOV og totalomsætning.

Nøglen til succes er at definere sine kritiske succesfaktorer. Hvad skal der til, før du i værste tilfælde drejer nøglen om og lukker din webshop? Se på faktorerne og vurder om flere af dem udelukker hinanden, såsom konverteringsrate og indtægt. Når du har gjort det hele op, har du dine KPI’er, og hvad alle bør arbejde hen mod. Hvordan vil kampagne X påvirke KPI Y?

it-blog.dk er en del af it-jobbank.dk og fungerer som en platform, der giver plads til meninger og holdninger fra eksterne skribenter. it-jobbank deler ikke nødvendigvis de synspunkter og holdninger, som vore gæsteskribenter vælger at dele.