I sommer gennemførte Computerworld it-jobbank og Computerworld en landsdækkende it-survey, der i år også spurgte ind til it-kandidaters foretrukne jobsøgningskanaler, hvor ofte de får henvendelser om jobtilbud og tidshorisonten for et nyt job.
Konklusionerne er spændende, men opridser også interessante tendenser. Mon du kan genkende dig selv i dem?
4 ud af 5 kan fristes – og fristelserne er mange
Besvarelserne viste, at 85% af it-kandidaterne er åbne over for nye jobtilbud. Det dækker over en skare af it-folk, der enten aktivt søger nyt job eller kan fristes af en spændende jobannonce eller en ivrig ny arbejdsgiver, der henvender sig direkte.
Det er en farlig cocktail, eftersom 41% får henvendelser om jobtilbud hver måned eller oftere. Det betyder, at dine it-kolleger jævnligt fristes – ikke bare af de jobannoncer, de selv opsøger, men også via henvendelser fra deres personlige eller professionelle netværk.
Jobsites stadig mest anvendte medie blandt it-folk
Af jobsøgningskanaler er de mest anvendte stadig jobsites, LinkedIn og netværk, mens medier som Google og Facebook halter bagefter. Hvis it-folk skulle søge job i morgen, ville 79% af dem kigge på jobsites, 77% på LinkedIn og 70% ville gå til netværksmøder eller andre professionelle netværk. Kun 7% ville kigge på Google og 6% på Facebook.
Men én ting er forventningen til medierne som jobsøgningskanal – noget andet er, hvor it-kandidaterne fik deres seneste job. Her står netværk for 41% af kandidaternes ansættelse i deres nuværende job, men ser vi på medier alene, står jobsites ultimativt for at få flest i arbejde med 32%.
Vi skal hele 17 procentpoint ned på listen for at komme til andenpladsen, der indtages af rekrutteringsbureauer og headhunting.
Du risikerer at miste halvdelen af dine it-kolleger
Er du i en afdeling på 10 mand, risikerer du at miste tre af dine kolleger inden for de næste 12 måneder – og halvdelen af dem inden for 24 måneder. Måske du selv er en af dem?
Hele 31% svarer nemlig, at de kunne forestille sig at skifte job inden for et år, mens 22% forestiller sig at kunne skifte job inden for to år. Og it-kandidaterne bliver, som nævnt, jævnligt kontaktet. Derfor er også din afdeling under pres, hvis ikke arbejdsgiver formår at værne om arbejdsglæde og trivsel.
Hvad skaber arbejdsglæde for it-folk?
Arbejdsglædefaktorerne inden for løn og personalegoder, arbejdsmiljø, jobindhold og udviklingsmuligheder samt virksomhedens omdømme og image kan opsummeres således:
- It-kandidaterne ønsker stadig en tryg base med fast løn, attraktiv pension og ferie.
- Det gode arbejdsmiljø overskygger ønsket om kreativitet, innovation og performance.
- Muligheden for at præge sine arbejdsopgaver og blive udfordret vægter højt.
- Virksomhedens økonomi og gode værdier trumfer behovet for at arbejde hos en kendt virksomhed.