HR og it-rekrutteringJobannoncering

Dansk Industri: Kampagner skal styrke it-branchens image over for kvinder

Kvinders opfattelse af, hvad en it-karriere kan føre til svarer ikke til realiteterne, og det er et problem. Det mener Dansk Industri, der igen råber vagt i gevær. For virksomhederne mangler it-specialister, og det kan flere kvinder i branchen rode bod på.

En fremskrivning mod 2030 viser, at dansk erhvervsliv risikerer at mangle 19.000 it-specialister. Kvindelige it-specialister kan være en del af løsningen, men det kræver, at uddannelse og karriere inden for it også bliver gjort attraktiv for kvinder.

Det viser en analyse fra Dansk Industri, der konkluderer, at for få kvinder uddanner sig til it-specialister.

Talentmasse til rekruttering mindskes

Der har længe været en overvægt af mænd på it-arbejdsmarkedet, men andelen vejer tungere og tungere. Fra 2008 til 2016 er andelen af kvinder i den danske it-branche nemlig faldet fra knap 30% til 27,5%.

Det betyder ikke alene, at talentmassen til rekruttering mindskes, men også at sammensætningen af medarbejdere ikke afspejler branchens forskellige kundegrupper.

Image stemmer ikke overens med virkeligheden

Ifølge Dansk Industri skal blandt andet image-kampagner gøre it-uddannelserne attraktive for kvinder, som ofte forbinder en it-karriere med mørklagte kontorer, lysende skærme og store mængder af læskedrikke og søde sager.

”Der skal gøres en indsats for at ændre opfattelse ved at gennemføre kampagner om de muligheder og vilkår, en it-karriere fører til,” står der blandt andet i analysen.

Men hvilke specialister søger virksomhederne, og hvordan uddanner kvinderne sig? Det og meget andet kan du finde svaret på i Dansk Industris analyse.

Læs også