Jobannoncering

Tanker du bør gøre dig, inden du slår en it-jo­ban­non­ce op

Jobannoncen er dit førstehåndsindtryk over for ansøgerne. Derfor skal du gøre dig umage med annonceringen, hvis en medarbejder siger op, og I skal ansætte en ny. Du kan nemt optimere din jobannoncering ved at følge et par simple trin, og ellers er der en række spilleregler, der er værd at kende.

Du har sandsynligvis oplevet, at en dygtig medarbejder siger op. Det er ærgerligt, og du kan ikke gøre noget ved det. Og så alligevel.

For du kan skubbe jobannonceringen i den rigtige retning og på den måde nå ud til de rette ansøgere. Læs med her for at finde ud af, hvordan du bedst griber det an.

1. Afklar dit behov

Der er stadig færre kandidater til de udbudte it-job. Udbuddet af it-folk følger ikke efterspørgslen, og derfor er tiltrækning og fastholdelse af dygtige medarbejdere en konstant udfordring. Det handler om at få fat i de rigtige kandidater fra starten, og dit specifikke behov er afgørende for din nuværende og fremtidige annonceringsstrategi.

Med målrettet annoncering undgår du at tiltrække ansøgere, der ikke matcher virksomhedens profil og behov. Derfor skal du først og fremmest præcisere dit behov. Gør op med dig selv, hvem du søger. Er det en generalist eller en specialist? Det får nemlig betydning for din jobannoncering.

2. Opsøg professionel vejledning

Det kræver både tid og penge at ansætte nye medarbejdere. Ifølge IT-Branchen har knap hver tredje it-virksomhed måttet opgive at besætte stillinger, og der mangler i øjeblikket ca. 3.000 it-folk. Der er især efterspørgsel på medarbejdere med en lang videregående it-uddannelse og kompetencer inden for softwareudvikling og forretningsforståelse.

Derfor er professionel rådgivning en løsning, du bør overveje. Har du ikke kompetencerne eller tiden til at finde den helt rette it-profil, kan det være en god idé at overlade en del af det ressourcekrævende annonceringsarbejde til en ekstern leverandør. Så får du mulighed for at rådføre dig hos professionelle med et stort kendskab til it-branchen.

3. Vælg den rigtige løsning

At vælge den rigtige annonceringsløsning kræver, at du ved, hvor svært det er at besætte stillingen. Helt overordnet er det vanskeligt at ansætte it-folk, fordi de fleste er i job. Ønsker du at ansætte en supporter eller en blød generalist til en mindre privat virksomhed, kan du være heldig, at en helt enkel annonceringsløsning giver pote. Måske tænker du, at du vil spare de ekstra kroner eller have dine omkostninger dækket ind. Men ofte skal der mere til.

De fleste it-folk er allerede i job, og derfor er det sværere at nå ud til de rigtige kandidater. Dem, der ikke har en Jobagent og dem, der ikke aktivt leder efter et nyt job. Men du kan nå dem på en anden måde – gennem andre medier, eksempelvis Computerworld, der er Danmarks største it-nyhedsmedie. Så når du kandidaterne, når de læser nyheder og opdaterer sig på det nyeste inden for it.

Står du imidlertid med en opsigelse, hvor ansættelsen af en ny skal gå stærkt, og annonceringen skal indbringe en stor mængde ansøgninger, handler det om at dække hele markedet – og gøre det rigtige første gang. Det gælder ofte, hvis du skal ansætte en forretningsteknisk profil, der skal arbejde med en vigtig kunde eller afslutte et projekt. Her skal du være proaktiv for at få et kvalificeret felt af ansøgere, men det kan være svært.

Du højner forudsætningerne for at lukke ansættelsen hurtigt, hvis du er ude på flest mulige medier. For it-profiler kan det eksempelvis være it-jobbank, Computerworld og Jobindex. Og du kan få det hele hos os.

Er du til stede der, spredes budskabet. For det sker oftere og oftere, at det ikke er den person, der ser annoncen, der søger jobbet. Flere kandidater bliver gjort opmærksomme på ledige stillinger – måske af en ven eller kollega, der ved, at du er åben for nye muligheder.

Læs også