It-karriereJobsøgning

Brander du dig selv på nettet?

Når der er mange om buddet, handler det om at skille sig ud fra mængden. it-jobbank har talt med tre personer med hver deres perspektiv på fænomenet personlig online branding.

Der er ytret mangt og meget om personlig branding i løbet af de sidste mange år. For nogle klinger det lidt reklamesmart, for andre er det et essentielt karriereværktøj. Det afhænger helt af situationen, man står i.

Tre basale trin

Ekspert i sociale medier og personlig branding, Thomas Bigum, oplister tre grundtrin til en personlig brand-strategi på internettet:

1. Køb et domæne med dit navn

Ved at starte med sin egen identitet på en hjemmeside som præsenterer ens uddybede CV, har man fuld kontrol over den historie, man selv vil fortælle. Det er en god idé, at man ser sig selv i faglig kontekst. Hvor vil du hen i livet? Hvad brænder du for? Du kan skilte med det i den udstrækning, du ønsker og udbygge indholdet, til det begynder at ligne en personlig blog. Er du programmør med passion for Java, så skriv noget om det. Hvis man brænder så meget for noget, at man snakker om det i sin fritid, researcher og skriver kloge ord, så bliver man hurtigt en interessant kandidat for arbejdsgivere og headhuntere.

2. Sørg for at LinkedIn spiller

Læg et billede på og udfyld CV'et. Arbejdsgiverne forventer, at det er i orden. De går på LinkedIn for at se den professionelle person og på Facebook for at lære noget om den private.

3. Ryd op på Facebook

Få ryddet op på Facebook, hvis der er brug for det, og sæt et nydeligt billede på. Man behøver ikke være super arbejdsagtig, fordi Facebook trods alt er opfundet til at være social med venner, så find et godt billede midt imellem af dig som privatperson. Er du jobsøgende, er det en god idé at have en åben profil, hvor du kan placere nogle strategiske guldkorn. Har du en passion for programmering og gadgets, kunne det være en fordel at sige noget om det på Facebook en gang imellem, når nu en potentiel arbejdsgiver kommer forbi.

Branding efter stilling, branche og persontype

Ida Borch er ekstern lektor på CBS, hvor hun underviser i personlig branding. Hun påpeger, at der kan være stor forskel på, hvordan man skal angribe personlig branding alt efter stilling, branche og persontype. Men ét grundtrin er altid vigtigt:

"Det er altid en god idé at gøre sig klart, hvad man kan, og hvordan man har omsat det. Hvilken opfattelse af mig og mit arbejde må der forventeligt være i omløb? Man skal også kunne vide med sig selv, hvornår man sidst lavede noget skidt, og hvornår man lavede noget bragende godt. Og hvem kan forventes at have vidst noget om det? Den selv-analyse er man nødt til at lave, når man skal i cirkulation derude," forklarer hun.

Kontroversiel på nettet

Ida Borch, der er cand.mag. i retorik og sprogpsykologi, vender særligt blikket mod antikkens Grækenland og de tre klassiske ethos-dyder. Karakter, kompetence og tilstedeværelse er essentielt for at et personligt brand hænger sammen.

I dag er der ofte fokus på personlig branding som et eksponeret brand. Det vil sige, at tilstedeværelsesdyden er i centrum. Men det er ikke alle, som behøver at eksponere sig vidt og bredt. Personlig branding kan sagtens foregå i det nære netværk. Desuden er det ikke nødvendigvis nemt at bruge de sociale medier som platform, selvom de på mange måder har sprængt de tidligere rammer for brandingens muligheder.

"Man har vildt svært ved at få et publikum til det, man laver, medmindre man er kontroversiel eller ved noget, som ingen vidste, de havde behov for at vide. Der skal nærmest være det, som i gamle dage hed et unique selling point," siger Ida Borch.

Det kan for mange mennesker være både svært og virke næsten vulgært at profilere sig online. Samtidig gør man sig sårbar over for dialogen på de sociale medier, og det er ikke nemt for alle, måske særligt dem, som står uden for arbejdsmarkedet, uddyber hun.

Fra naturens side

En person, der til gengæld er lykkedes med at udnytte internettets brandingmuligheder med stor succes, er søgemaskineeksperten Mikkel DeMib Svendsen.

Han var oprindeligt inden for musikbranchen, men spottede muligheder da internettet dukkede op i 90erne. Han begyndte med at dyrke sin egen niche inden for søgemaskineoptimering af dynamiske hjemmesider og var flittig i diverse fora og som konferencetaler. Det gjorde ham til et kendt navn på det samlede felt for søgemaskineoptimering. Samtidig har markante holdninger, de sociale medier, et knaldrødt jakkesæt og det pudsige mellemnavn (der stammer fra musikkarrieren, red.) gjort sit til, at han står klart i manges bevidsthed.

"Jeg har nok altid helt naturligt været velsignet med ønsket om at stikke lidt ud og har sigtet efter det gennem hele karrieren. Det er først senere hen, måske for 10-12 år siden, at jeg er blevet mere bevidst om det teoretiske grundlag for det, jeg har gjort. Efter det er jeg blevet endnu mere fokuseret på det, gennem det man kalder positionering," siger han.

Hænderne i grøden

For Mikkel DeMib Svendsen har skriverierne på hans blog og Twitter flere formål. Først og fremmest er de en del af det, som hans bureau rådgiver om.

"Det er en professionel tilgang til, at jeg bliver nødt til at have hænderne nede i grøden for at mærke efter, hvad der sker. Men jeg bruger det også på et personligt plan til at holde kontakt med et stort netværk af både familie, venner og professionelle kontakter over hele verden. Og så bruger jeg det direkte til salg og afsætning af mine idéer, produkter, skriverier og optrædener."

Et af hans principper for brugen af de online medier er at kunne stå ved alt, som ryger på, og kun skrive ting, som hele verden må se. Og handler det om noget personligt, skriver han stort set kun positive ting.

Den grå kødsovs

Det er uholdbart at bygge et personligt brand op, som ikke afspejler ens virkelige person. Men det gælder om at fremhæve bestemte sider og måske sige tingene lidt mere skarptskårent, hvis man vil have opmærksomhed på nettet.

Som en person, der ikke har været bange for at sige sin mening, er hadebreve ikke en ukendt størrelse for Mikkel DeMib Svendsen. Men det følger med, hvis man vil positionere sig, mener han.

"Hvis man forestiller sig en linje, så debatterer de fleste i den grå kødsovs inde på midten. Når de skriver noget, vil de fleste bare sige, ”jamen det er nok rigtigt nok”. Det placerer bare ikke en som autoriteten på et område."

Vil man gøre sig bemærket, skal man i stedet komme med lidt mere radikale meldinger, gerne sat lidt på spidsen, lyder det fra Mikkel DeMib Svendsen, som nævner Martin Thorborg som et eksempel på en person, der er god til at skære tingene ud i pap, samtidig med at det er noget han står inde for. På den måde trænger tingene igennem, og nogle vil være meget enige med dig, mens andre vil være det modsatte.

Læs også