It-karriere

Sådan får du succes som fre­elan­cer

Hvis du oplever den nødvendige opbakning – og er villig til at løbe risikoen – er der flere ting, du bør være opmærksom på, hvis du vil have succes som freelancer. Det handler blandt andet om at stole på sin faglighed og om at se sig selv som et brand.

Vil du godt fra start som freelancer, skal du kunne svare "ja" til følgende:

  • Jeg lever et liv, hvor jeg får støtte og opbakning til min beslutning.
  • Jeg kan leve i en periode på seks måneder uden fast løn.
  • Jeg er blandt de bedste inden for mit felt.
  • Jeg er villig til at løbe risikoen – og tage chancen vel at mærke!

Er svaret et stort og rungende "ja", er der flere ting, du skal være opmærksom på.

1. Stol på din faglighed

Du skal vide, at du er god til det, du laver – og du skal sætte dig i hovedet, hvad dit speciale er og fortsætte med at dygtiggøre dig inden for netop dét. Din faglighed er forudsætningen for, at du kan blive selvstændig og hænger sammen med, at du betragter dig selv som en af de bedste inden for dit felt.

Og det er selvfølgelig muligt, at du kender folk, der er dygtigere end dig på dit felt. Men betyder det så, at du ikke er blandt de bedste? Nej. Stol på dig selv.

2. Sælg det rigtige af dig selv

Det er vigtigt at skabe dit fundament som freelance, og for din egen og andres skyld bør du fastsætte din faglighed og definere, hvad netop du kan tilbyde. Det betyder måske, at du skal vælge mellem flere fagområder, du har erfaring inden for.

Udvælger du et par stykker, har du imidlertid mulighed for hurtigt at skabe klarhed over dine kompetencer over for nye kunder og samarbejdspartnere. På den måde sælger du det rigtige af dig selv – og andet, du kan, er en bonus. Senere kan det være, at du udvider din produktliste. Men vær meget klar i mæglet i starten – og begræns hellere dit kerneområde end det modsatte.

3. Se dig selv som et brand

Når du ikke har en virksomheds brand bag dig, må du betragte dig selv som et sådant. Du bør hele tiden styrke dit personlige brand, og hvad du kan. Et stærkt, moderne brand har holdninger, står fast på dem og har en strategi, der definerer, hvad der vælges til og fra.

Mange freelancere er i opstarten tilbøjelige til at gå på kompromis med pris, opgaver og vilkår – og det kan give mening for at få forretningen i gang. Men et troværdigt brand går ikke løbende på kompromis med sig selv, sin værdi og vilkår. Hold øje med balancegangen her.

4. Sæt fokus på dine projekter

Går du freelance, vil interesserede virksomheder efterspørge eksempler på dit tidligere arbejde. Det kan du præsentere gennem forskellige digitale platforme, evt. gennem en online portefølje i form af en hjemmeside eller en blog. Brug platformen som dit CV og sørg for at opdatere det med dine nyeste opgaver. Gør også opmærksom på, hvordan du kompetenceudvikler i tider med få opgaver.

Pointen er, at jo mere du kan vise, des mindre behøver du at forklare.

5. Betragt dig selv som leverandør

Når du ikke er i et fast ansættelsesforhold, må du arbejde ud fra betragtningen, at du er en ekstern leverandør af ydelser, som virksomheden mangler her og nu. Du skal altså betragte relationen mellem dig og virksomhederne som et regulært kundeforhold, hvor du skal sælge dig selv og dine kompetencer.

Derfor handler det om at skabe og vedligeholde dit netværk og opbygge en bred kundegruppe. Det betyder, at du bør være åben og tage imod store som små opgaver – og overholde dine deadlines.

6. Bliv ved når det bliver tungt

At være freelancer er hårdt, og succes kræver hårdt arbejde. Det vil i perioder føles tungt og genstridigt. Her er det vigtigt, at du holder fast og deler dine frustrationer og tanker med dem, du deler livet med. Holder du ved, vil også de tunge perioder vende – og du vil opleve succes.

7. Stå på et stærkt fundament

For at få succes som selvstændig skal du fokusere på det, du er god til – din faglighed. Den skal du dyrke og styrke og markedsføre over for de virksomheder, som kunne have brug for den. Det kræver, at du har styr på de administrative og økonomiske detaljer. Har du styr på dem, kan du fokusere 100 procent på din faglighed og på at få opbygget et stærkt netværk af kunder.

Kilder: Computerworld, Right People og Ekspertvalg

Læs også