Opsigelse

Den gode opsigelse: Sådan undgår du at brænde broer

Står du over for at skulle sige op, tage orlov eller noget helt tredje, som potentielt kan pisse din chef af? Så kommer her nogle råd til, hvordan du tackler den besværlige samtalesituation uden at efterlade en krigsskueplads med brændte broer, hadsk stemning og lukkede døre bag dig.

At skulle sige sit job op eller bede om orlov kan være en penibel situation, som kræver, at du finder din indre diplomat frem. I hvert fald hvis du gerne vil bevare muligheden for et senere comeback, et fremtidigt samarbejde, eller fordi det nu engang er rarest ikke at efterlade kaos i sit kølvand.

it-jobbank har talt med konfliktmægler og udviklingskonsulent Nethe Plenge, der blandt andet har skrevet Samtalebogen – om samtaler på arbejdet, og fået gode råd til, hvordan du opfører dig eksemplarisk og undgår at brænde broer i de situationer, hvor du skal videre i livet.

Vær professionel og forberedt

"En opsigelsessamtale er ikke blot en samtale, hvor du kan tillade dig at sige: Jeg skrider! Fuck dig, chef! Og smække hårdt med døren," starter Nethe Plenge og indskyder hurtigt:

"Eller jo, det kan du da godt, men så er du i hvert fald sikker på, at den arbejdsplads ikke vil have dig tilbage, og at den chef nok ikke vil give dig sine varmeste anbefalinger," siger hun og forklarer, hvad du i stedet skal gøre.

"Vær respektfuld og hav respekt for, at I har arbejdet sammen, delt liv og historie i en periode og sig op på en ordentlig måde," siger Nethe Plenge og går videre.

"Du kan sige op på en ordentlig måde ved at betragte den forestående samtale som enhver anden professionel samtale og være forberedt. Du kommer jo heller ikke uforberedt til et kundemøde," siger hun som eksempel og fortsætter:

"Selvom du ikke får løn for at forberede samtalen, så hav alligevel et mindset omkring den, der siger: Det her skal jeg gøre professionelt! Formålet er jo, at man ikke vil brænde sine broer, så derfor handler det om at opføre sig professionelt," fortæller hun og kommer med konkrete råd til en professionel samtale.

"Tænk på samtalen med følgende punkter for øje: Formål, indhold, form, forventet resultat og gensidige forventninger."

Visualiser samtalesituationen og gør dig dit mål klart

"Hvilket scenarie er det, du forestiller dig? Skal du på orlov, og vil du gerne vende tilbage til virksomheden engang? Vil du gerne sige op, men ønsker at holde en dør åben for et fremtidigt samarbejde mellem din nye arbejdsplads og den gamle? Eller hvad har du forestillet dig," beskriver Nethe Plenge levende og kommer igen med et godt råd. Denne gang til hvordan du undgår at blive overrumplet af chefen og ikke være i stand til at svare på, hvorfor du egentlig er væk fra arbejdspladsen.

"Gør dig klart, hvad du vil opnå, inden du kalder chefen til samtale. Har du tænkt forløbet igennem, kan du lettere komme med konstruktive løsninger på, hvordan fremtiden ser ud, når chefen spørger."

Hvordan skal jeg få det sagt?

Starter du med at sige, at du er på vej videre, eller bygger du det langsomt op for til sidst at lade hammeren falde? Hvad er bedst? Igen er Nethe Plenge på banen med et prompte svar.

"Start med at sige, hvad du vil sige. Eksempelvis: Nu skal du høre, chef … Kom med dit budskab først, og så må du spørge, om chefen er interesseret i at høre mere."

1. Giv en god grund

Hvis det var den perfekte arbejdsplads, var du jo nok blevet! Så et eller andet er galt. Det kan være en grund til, at ikke blot du, men også andre, faktisk er på vej videre. Få sagt hvad det er og hjælp din chef med at rette op på det.

"Tænk over, hvad det er, der er galt og få sat nogle ord på det for dig selv inden samtalen. Så er du i stand til at formulere det over for chefen, når han eller hun spørger, hvorfor du vil videre," er Nethe Plenges råd.

2. Kom med konstruktiv kritik

Når chefen har hørt, hvorfor du gerne vil videre i teksten, kan det virkelig være med til at styrke det fremtidige forhold mellem jer og bevare dørene åbne, når du kommer med konstruktiv kritik som beskrevet.

Ofte sidder du som medarbejder inde med en viden om, hvad der foregår på arbejdspladsen, som chefen af den ene eller anden grund måske ikke har bemærket. Derfor kan det være en stor hjælp for din chef at få at vide, hvis noget er galt.

"Det er dejligt for en arbejdsplads at få en konstruktiv tilbagemelding: Jeg har lagt mærke til… Det kan virksomheden bruge fremadrettet. Så fortæl dine iagttagelser," forklarer Nethe Plenge, men understreger samtidig vigtigheden af, at du spørger chefen, om han eller hun overhovedet er interesseret i at høre kritikken.

"Kører du bare på uden at vejre stemningen, kan du i stedet komme til at brænde en bro. Det kræver lidt situationsfornemmelse at vurdere, om det nu også er en god idé at begynde at beskrive de fejl og mangler, dine opmærksomme øjne har noteret sig," lyder Nethe Plenges sidste råd.