It-karriere

Oplev et andet BESTSELLER med ny it-strategi

Når man tænker BESTSELLER, tænker de færreste it. Det er snarere tøj og mode end teknologi. Men det bliver der måske lavet om på i fremtiden. Virksomheden står netop over for en af verdens største og mest ambitiøse implementeringer af Microsoft Dynamics AX, der vil forandre forretningen.

Hos BESTSELLER vil de selv. Hvor andre virksomheder inden for modebranchen outsourcer flere af de svære opgaver, har BESTSELLER en ambition om at være dygtige nok til at løfte selv de mest komplekse opgaver. Også på it-siden.

En af verdens største

Modevirksomheden står i øjeblikket over for en af verdens største implementeringer af Microsoft Dynamics AX, hvor softwaren skal fungere som et nyt ERP-system. Det skal etableres på samtlige af BESTSELLERs markeder og for samtlige brands.

“Vi er stolte af, at BESTSELLER har valgt Microsoft i forbindelse med projektet, der skal drive den digitale transformation, som BESTSELLER har påbegyndt, og som skal medvirke til at udbygge og cementere deres position på det globale marked,” siger Christian Pedersen, der er General Manager hos Enterprise ERP Group.

Han understreger derudover, at projektet er omfattet af Technology Adoption Programmet, og at BESTSELLER derigennem har adgang til den helt nye version af AX og sparring med Microsofts R&D team.

Et projekt af den karakter kræver nye dygtige hænder, der kan være med til at løfte opgaven. Også selvom it-afdelingen i øjeblikket tæller 250 mand.

Konsulenter til konfigurering

Med den forestående forandring i sigte søger BESTSELLER flere nye medarbejdere med kompetencer inden for Microsoft Dynamics AX:

”Det gælder særligt konsulenter til konfigurering af systemet på tværs af alle forretningsområder. Det er blandt andet inden for detailhandel, salg, indkøb og logistik, men også vores støttefunktioner såsom økonomi,” forklarer Kim Guldager, der er Senior Program Manager og manden, der skal sørge for, at implementeringen fuldføres og lykkes.

Men manglen på de rette kompetencer er flersidig, og modevirksomheden efterspørger derfor også flere specialister inden for Microsoft Business Intelligence, Cloud-løsninger og projektledelse, der kan være med til at mobilisere projektet – og som formentlig har deltaget i implementeringer af lignende systemer tidligere i deres karriere.

Fingere helt nede i it-mulden

Da implementeringen er en af de største af sin slags, får nye medarbejdere noget helt særligt med i bagagen:

”De kompetencer, der er nødvendige for at implementere og drive en så stor systemændring, eksisterer ikke fuldt ud endnu på det danske marked. Det er kompetencer og en kapacitet, som vi skal være med til at opbygge. Derfor skal nye medarbejdere stå en helt særlig oplæring og udvikling igennem, som de kan bruge aktivt fremadrettet,” påpeger Kim Nissen, der er Head of IT BUILD hos BESTSELLER, og hvis vigtigste funktion er at levere de projektledere, konsulenter og udviklere, der skal drive projektet og bygge løsningen:

”Vi kommer til at arbejde sammen med kompetente it-professionelle direkte fra Microsofts globale udviklingscentre og får adgang til kapaciteter, der er hidtil uset fra dansk side. Derfor medvirker flere af BESTSELLERs medarbejdere til at etablere den fremtidige standard for systemet, og den form for indflydelse er der generelt langt mellem. At være med til at træffe beslutninger om, hvilke funktioner Microsoft Dynamics AX skal indeholde i detailhandlen og modebranchen er et stort ansvar og samtidig en unik mulighed, der vil forandre den måde, vi driver forretning på.”

Og det er ikke bare it for teknologiens skyld.

Sætter medarbejderne fri

”Det nye system skal understøtte BESTSELLERs medarbejdere på en intuitiv og effektiv måde. Det skal slippe medarbejderne fri, så vi kan bruge tiden på det rigtige ting, såsom at fokusere på det rigtige produktmiks i stedet for tunge administrative opgaver,” fortæller Pernille Geneser, der er CIO hos BESTSELLER, og påpeger, at it skal støtte op om alle brands og fokusere på rettidig produktion og leverance af moderigtigt tøj til forbrugerne:

”Vi har et tæt samarbejde med butikker og brands, og derfor skal it-medarbejderne have en helt særlig procesforståelse og evne til at se forretningen i sin helhed. Igennem de sidste to år har vi arbejdet med at konsolidere it-afdelingen, så vi nu står mere som én samlet styrke,” forklarer hun og fortsætter:

”Tidligere arbejdede vi i mindre enheder med mindre opgaver, men nu er ambitionerne vokset og barren sat endnu højere. De større opgaver gør os i stand til at tiltrække flere dygtige folk, og derfor vil man også opleve et andet BESTSELLER end for bare 2-3 år siden – særligt på it-siden.”

Der banker et innovativt hjerte

Og selvom BESTSELLER er en virksomhed af en vis størrelse, huser den også en spirende iværksætterånd:

”Vi skal tilbyde en fleksibilitet, som ofte ses i mindre virksomheder, hvor det er muligt at forsøge sig med en idé. Og vi har midlerne og mulighederne for at prøve medarbejdernes idéer af, og der er heldigvis også plads til at træde ved siden af,” understreger Kim Nissen.

It med menneskelig anerkendelse

Et særligt træk ved BESTSELLER er kombinationen af det it-faglige og de menneskelige kvaliteter, der gennemstrømmer hele virksomheden. Derfor sætter virksomheden en ære i at sætte tyngde bag ordene i deres vision, som du kan læse her:

Our vision

One World, One Philosophy, One Family is the symbol of the company culture in BESTSELLER.

One World

Our company is built upon fairness, opportunities and a sense of responsibility towards our surroundings. We believe that cultural differences are an advantage promoting quality, good results and strong values. Our world may be large but we strive to create nearness despite distance.

One Philosophy

We make BESTSELLER's 10 Basic Principles come alive. They define our values and are reflected in the way we interact with the world around us. We base all relations on trust, respect and honesty. Our basic principles guide our actions and determine how we do business.

One Family

The feeling of being part of a family unites our organisation across borders, brands and departments. We help our colleagues and are proud of them when they succeed. We take pride in the good examples we set for one another. We treat all people as individuals but we think and act as a team.

Bliv en del af familien

Ønsker du at være med til at forandre forretningsgange og opbygge særlige kompetencer og i øvrigt være en del af en værdistærk og menneskelig virksomhed med høj it-faglighed? Vil du være med til at opbygge de rette kompetencer på markedet og udvide kendskabet til Microsoft Dynamics AX som ERP-system?

Læs også