Engang var internettet et sted, hvor mennesker via deres computer eller mobil fandt information om Rundetårn på Wikipedia, så babybilleder på Facebook og søgte nyt job på it-jobbank. Et kommunikationsværktøj fra et menneske til et andet. Det er det måske stadig, men vi er ikke længere alene på internettet. Faktisk er vi på fremtidens internet en næsten forsvindende lille minoritet.
For flere og flere ’ting’ kommer på nettet, og de begynder at udveksle information direkte med hinanden. Forestil dig, at dit vækkeur selv finder ud af, hvornår du skal op ved at kigge i din kalender for, hvornår du har dit første møde. Din bil informerer samtidig uret om, at der er frost på ruden, så du nok lige skal bruge fem minutter ekstra. Termostaten på dit badeværelse sørger så for, at gulvvarmen tænder en halv time før, du skal op, og kaffemaskinen har kaffen klar.
Det er din morgen efter den næste store teknologiske revolution, som går under navnet "Internet of Things", tingenes internet eller blot IoT.
”IoT er et enormt koncept, som omfatter fra alt til intet. Det giver os mulighed for at forstå verden i en meget højere detaljegrad, hvilket muliggør at vi kan måle og interagere med verden i en meget højere detaljegrad, end vi er vant til,” siger Mirko Presser, der er forsknings- og innovationschef i Alexandra Instituttets Smart City Lab og formand for IoT Forum.
Vigtige medarbejdere
Internet of Things vil give helt nye muligheder og udfordringer for virksomheder verden over. Derfor er det vigtigt, at virksomheder forstår grundtanken bag IoT og kan udnytte den til at sikre virksomhedens fremtidige overlevelse, mener Mirko Presser.
”Det er i mange forskellige typer af virksomheder vigtigt at have medarbejdere, der har en forståelse for IoT,” siger han.
Men hvad er det for nogle kompetencer en medarbejder skal have for at kunne navigere virksomheden i den næste teknologiske revolution?
”Det er ikke som at lede efter en SAP-konsulent eller en, der har kendskab til et særligt programmeringssprog. Du skal kigge efter mange forskellige slags eksperter. Og det afhænger selvfølgelig meget af, hvilken virksomhed du driver,” siger Mirko Presser.
”Med vores samarbejdspartnere kigger vi primært på organisationsforandringer, og hvordan virksomheden kan bruge IoT til at ændre sin organisation, produktserie og forretningsmodel. Det kræver et opgør med grundtanker og en kultur for at udnytte IoT,” siger han.
Eksempelvis giver en udlejningsbil med forbindelse til internettet helt nye muligheder. En virksomhed som car2go tilbyder billeje i flere byer verden over, herunder Berlin. Bilen bliver tilbudt som en service, hvor du kun betaler for den tid, du rent faktisk bruger bilen i. Du finder en bil på virksomhedens hjemmeside, da de kan stå parkeret rundt omkring i hele byen. Så bipper du dig ind i bilen ved at vifte med dit medlemskort i forruden, hvorefter centrallåsen går op. Nu kan du frit køre rundt i byen og bare stille bilen, hvor du har lyst, hvorefter den næste bruger kan finde den på hjemmesiden.
En forretningsmodel som denne sparer medarbejdere i udlejningsvirksomheden og giver langt større frihed for brugeren, men forretningsmodellen er grundlæggende anderledes end de fleste andre biludlejningsvirksomheder. Derfor er det altså ikke kun virksomhedens it-folk, der skal have en forståelse for IoT, men i høj grad også ledelsen.
”Det handler om innovation i selve forretningsmodellen. Viden om IoT skal være i toppen af organisationen for virkelig at have en indvirkning. Ellers kan en medarbejder, der er visionær inden for IoT, have svært ved at overbevise en direktør om, at virksomheden er på et helt forkert spor, selvom der er vækst og fremgang,” siger Mirko Presser.
Hvis der er en IoT-tankegang i ledelsen, så er de tekniske kompetencer der skal til i høj grad afhængige af den enkelte virksomhed. Men der er nogle medarbejdere, der vil være vigtige for de fleste.
”Det er eksempelvis personer, der forstår IPv6 og folk, der kan forny den måde, du styrer og forbinder dine enheder til dine nuværende netværk, og kan udnytte data og skabe en værdiudveksling,” siger Mirko Presser.