it-jobbank dykker ned i, hvorfor det er vigtigt at fejre virksomhedens succeser med medarbejderne. Vi har talt med en ekspert på området, som arbejder målrettet med at skabe arbejdsglæde i en lang række danske og udenlandske virksomheder.
Alexander Kjerulf er Danmarks førende ekspert i arbejdsglæde og stifter af virksomheden Arbejdsglæde nu. Han har holdt hundredevis af foredrag om emnet i over 30 lande, og han er forfatter til tre bøger, bl.a. bestselleren Happy Hour fra 8 til 16 – styrk arbejdsglæden og forkæl bundlinjen. Alexander Kjerulf har desuden en lang baggrund som virksomhedsstifter, konsulent og leder i IT-branchen.
Sæt medarbejdernes arbejdsglæde højest, så følger bedre bundlinjeresultater
Ifølge Alexander Kjerulf er der al mulig grund til, at virksomheder opprioriterer at skabe arbejdsglæde blandt medarbejderne:
”Som virksomhed tjener du flere penge, når dine medarbejdere er glade! Så enkelt kan det siges. Hvis man som virksomhed formår at involvere medarbejderne i fejringen af virksomhedens succeser, store som små, så viser undersøgelser, at det giver medarbejderne mere arbejdsglæde, mere energi og at det giver dem en følelse af stolthed. Derudover kan vi se, at en række andre faktorer gør sig gældende for arbejdspladser med glade medarbejdere, fx har glade arbejdspladser langt bedre betingelser for at sprede best practices, de har nemmere ved at fastholde medarbejdere, antallet af medarbejdere med stress er mindre og medarbejderne har lavere sygefravær. Forskning på området dokumenterer altså, at der er en sammenhæng mellem arbejdsmiljø og produktivitet. Der er en sammenhæng mellem medarbejdernes trivsel og virksomhedernes bundlinjeresultater, og der er desuden dokumentation for, at glade medarbejdere også giver glade kunder.”
At fejre succeser med medarbejderne – er det særligt dansk?
I danske virksomheder falder det os ikke helt så naturligt at fejre succeser med medarbejderne, som det gør i udenlandske virksomheder. Vi husker fx alle sammen videoen med Microsofts tidligere administrerende direktør, Steve Ballmer, som balstyrisk hopper rundt på en scene foran Microsofts medarbejdere, alt imens han skriger ”I love this company!”. Det er svært at forestille sig det samme ske i en dansk virksomhed.
”Når det kommer til at fejre virksomhedens succeser med medarbejderne, må jeg desværre konstatere, at vi er lidt bagefter herhjemme”, udtaler Alexander Kjerulf.
”Det er en konklusion, jeg tit må drage, når jeg samarbejder med danske kontra udenlandske virksomheder. Jeg tror, det hænger sammen med det her negativity bias, som præger den danske tankegang – og som betyder, at vi er bedre til at fokusere på det negative. Vi har altid fokus på de 10%, vi kunne have gjort bedre. Jeg tror, at mange danske virksomheder ville have godt af at ryste janteloven af sig og turde løfte armene i vejret og fejre fremgang med medarbejderne. Men det skal gøres på en måde, som virksomhed og medarbejdere kan stå inde for. Steve Ballmer-modellen kan givetvis ikke overføres på alle virksomheder”, konstaterer Alexander Kjerulf og smiler.
Hvad kræver det af virksomheden og ledelsen?
Alexander Kjerulf mener, at den enkelte virksomhed og ledelse bør anerkende medarbejderne som en vigtig kapital for virksomheden. Derfor bør de have fokus på at øge arbejdsglæden blandt medarbejderne ved bl.a. at fejre virksomhedens succeser sammen med dem.
”At fejre sejre med medarbejderne er ikke svært, det er i udgangspunktet ikke tidskrævende og det behøver ikke at koste penge – man skal bare huske det og prioritere det! Derfor fungerer det for nogle virksomheder – i en eller anden udstrækning – at systematisere fejringen af succeser. F.eks. har jeg kendskab til et par virksomheder, der én gang månedligt spiser morgenmad sammen og fejrer virksomhedens succeser sammen ved denne lejlighed. Andre virksomheder gør det i forbindelse med julefrokosten og sommerfesten med award-shows eller lignende, og andre igen gør det løbende, når de når vigtige milepæle. Min erfaring er, at det helst ikke skal blive kunstigt – så ikke noget med at forcere en bølge til morgenmødet. Det skal gøres med respekt for medarbejderne og den kultur, man har i virksomheden.”
Hvad vil medarbejderne have?
I forbindelse med virksomheders bestræbelse på at skabe tilfredse medarbejdere, er det en udbredt misforståelse, at medarbejderne vil have højere løn, frugtordninger og den slags, konstaterer Alexander Kjerulf.
”Der er lavet en del nye målinger, der viser, at medarbejdere har følgende krav til deres arbejdsplads i forbindelse med fx jobsøgning. 1. Det er vigtigst at have et job. Her kan man tydeligt se, at krisen har påvirket medarbejdernes svar. 2. Når jobsøgende bliver spurgt, hvad der er vigtigst for dem i forbindelse med jobsøgning, svarer de: Gode kollegaer, spændende opgaver og en god chef. Lønnen er altså ikke særlig vigtig. Det fortæller mig, at det altså ikke handler om at belønne folk. Det er okay at belønne medarbejdere, men det som er endnu federe for medarbejderne, viser mit daglige arbejde mig, det er at blive holdt op som et godt eksempel – både som enkeltperson, som gruppe, som afdeling mv. – i forbindelse med fejringen af de resultater, man har opnået.”
Gode råd til at fejre succeser med medarbejderne
- Man skal starte med sig selv som leder. Kan lederen ikke lide sit arbejde, smitter det af på medarbejderne.
- Forstå, hvad det er, der giver arbejdsglæde i lige netop jeres virksomhed.
- Man skal ikke altid fejre de samme medarbejdere. Spørg jer selv: Husker vi at fejre medarbejderne ’bag kulissen’ (receptionisten, kantinedamen, bogholderen), eller fejrer vi altid den samme sælger, som opnår de bedste salgsresultater?
- Find en måde at fejre succeser på, der passer til jer som virksomhed/afdeling.
- Vær autentisk og overrask medarbejderne. Gør noget, de vil huske.
- Gør noget! Skab arbejdsglæde, skab en god relation til medarbejderne, vær lydhør og imødekommende og fejr afdelingens/virksomhedens sejre med medarbejderne!