Julen nærmer sig, og med den følger også kvalitetstid med familie, hygge med gode venner og markant mindre fokus på jobsøgning. Det ses tydeligt på grafen herunder, der viser mønstret for hvornår på året vi søger efter ordet ”job” på Google.
Mens julefreden betyder et markant fald i jobsøgningen, så er tendensen stik modsat i dagene efter nytår, hvor vi tydeligt kan se, at et af nytårsforsætterne for mange handler om at finde nye udfordringer. Det er interessant at vide for rekrutterende virksomheder, der altså med fordel kan slå ledige stillinger op lige omkring årsskiftet, hvor rigtig mange af os er på udkig efter job.
Grafen viser også et fald i søgningen efter ”job” på Google i påskedagene og på forårets øvrige helligdage, mens vi kan konstatere, at man er motiveret for at finde nyt arbejde når man returnerer fra sommerferien.
Udviklingen i søgning efter ”job” henover året underbygges yderligere af vores egne trafiktal, hvor vi kan se en markant øget aktivitet både efter nytår og efter sommerferien.
Grafen ovenover viser, hvordan vi i Danmark har søgt på ordet ”job” på Google i 2013.