Jobannoncering Young Professionals

Disse virk­som­he­der drømmer de danske it-stu­de­ren­de om at arbejde for

Det er en række af de store amerikanske tech-giganter, der topper de danske it-studerendes drømmeliste over fremtidige arbejdspladser. Men flere store danske virksomheder bliver stadig mere populære hos de it-studerende. Samtidig brager en række store it- og konsulentvirksomheder ned af ranglisten. Se de 59 mest attraktive arbejdspladser for de it-studerende i Danmark her.

Det er de amerikanske tech-giganter, der vinder kampen om danske it-studerendes gunst.

Apple og Google indtager top to på listen over de virksomheder, som de it-studerende helst vil arbejde for.

Samtidig overtager danske Lego tredjepladsen, som Apple havde i 2019, der er faldet til en fjerdeplads.

Det viser Universums årlige Universum Student Survey 2020, der bygger på svar fra 931 it-studerende på videregående uddannelser i Danmark.

I top 10 finder vi ud over Lego også danske it-drømmearbejdspladser i form af Netcompany og Novo Nordisk på henholdsvis en femte og sjetteplads.

Sammenlignet med 2019 er toppen nogenlunde stabil, men Amazon og IT Minds, der for første gang er med i undersøgelsen, stryger direkte ind på de sidste par pladser af top 10.

Bag om undersøgelsen

  1. Universum Student Survey 2020 er baseret på besvarelser fra i alt 12.078 studerende, heraf 931 it-studerende.
  2. Universums rangliste for it-studerende omfatter 59 større arbejdspladser i Danmark.
  3. Undersøgelsen er gennemført i perioden november 2019 – april 2020 på videregående uddannelser i Danmark.
  4. Universum gennemfører tilsvarende undersøgelser i 60 lande over hele verden.

"En position som verdens største online handelsvirksomhed gør naturligvis sit til at gøre Amazon til en eftertragtet arbejdsgiver, uanset hvordan virksomheden ellers er som arbejdsplads," udtaler Jesper Dansholm, direktør for Universum i Danmark, som står bag den årlige undersøgelse og fortsætter:

"Og danske IT Minds er et vækstivrigt konsulent- og udviklingshus, som primært hyrer unge udviklere og gør en masse ud af at brande sig som en attraktiv arbejdsplads."

Universum Student Survey 2020 (1-30)

Arbejdsgiver Placering 2020 Placering 2019 Ændring
Google 1 1 0
Microsoft 2 2 0
Lego 3 4 1
Apple 4 3 -1
Netcompany 5 7 2
Novo Nordisk 6 8 2
IBM 7 5 -2
Amazon 8 - -
Blizzard 9 6 -3
IT Minds 10 - -
Bang & Olufsen 11 12 1
Forsvaret 12 11 -1
TV2 13 18 5
A. P. Møller-Mærsk 14 10 -4
Systematic 15 15 0
Vestas 16 21 5
KMD 17 19 2
Danmarks Radio 18 - -
Carlsberg 19 16 -3
IO Interactive 20 20 0
Deloitte 21 9 -12
Danske Bank 22 13 -9
Nets 23 26 3
Digitaliseringsstyrelsen 24 24 0
Accenture 25 14 -11
Siemens 26 22 -4
Grundfos 27 27 0
Rambøll 28 28 0
Dell 29 29 0
PwC 30 - -

Dramatisk tilbagegang for flere store it- og konsulentvirksomheder

Undersøgelsens resultater er til gengæld bekymrende for en række af de store virksomheder.

Efter flere års fremgang blandt de danske it-studerende må flere især konsulenthuse se deres popularitet skrumpe blandt de it-studerende.

Mest markante er Capgeminis fald på hele 16 pladser, som placerer det store konsulenthus med franske rødder på listens tredjesidsteplads.

Også Oracle har fået hug med et fald på 15 pladser, hvilket skubber virksomheden ned på en 32. plads.

NNIT, Columbus, EY, Deloitte og Accenture har i år opnået dårligere placeringer end sidste år i konkurrencen om at have det bedste brand blandt de it-studerende.

Blandt konsulentfirmaerne er det faktisk kun Netcompany på en femteplads, der kan notere sig en fremgang på listen.

Jesper Dansholm peger på, at de it-studerende forbinder konsulenthuse med hårdere værdier såsom løn og et godt cv, hvorimod de ikke rummer så meget plads til hygge, holdånd og andre bløde værdier.

"Den helt overordnede årsag til konsulenthusenes fald er, at de it-studerende i højere grad lægger vægt på bløde værdier ved valg af arbejdsgiver. Eksempelvis er et rart arbejdsklima og respekt for medarbejderne blevet endnu vigtigere end sidste år. De er nu henholdsvis den næstvigtigste og femtevigtigste værdi ud af alle de 40 værdier, de studerende bliver spurgt til," lyder det fra Jesper Dansholm.

Ifølge undersøgelsen er det en fremtidig høj indkomst, der er den vigtigste værdi for de it-studerende, hvorefter venskabeligt og rart arbejdsklima følger på andenpladsen, mens et kreativt og dynamisk arbejdsmiljø kommer ind som nummer tre.

Universum Student Survey 2020 (31-59)

Arbejdsgiver Placering 2020 Placering 2019 Ændring
NNIT 31 23 -8
Oracle 32 17 -15
Nordea 33 25 -8
SAP 34 38 4
TDC 35 35 0
SKAT 36 30 -6
Hewlett Packard Enterprise 37 34 -3
Creuna 38 33 -5
EY (Ernst & Young) 39 31 -8
Berlingske Media 40 39 -1
BankData 41 - -
Saxo Bank 42 32 -10
Visma 43 40 -3
CGI 44 45 1
Nykredit 45 48 3
SAS Institute 46 37 -9
KPMG 47 - -
SimCorp 48 36 -12
DFDS 49 - -
Columbus IT 50 43 -7
DXC Technology 51 51 0
EG 52 42 -10
TUI Nordic (fd Star Tours) 53 46 -7
Atea 54 50 -4
Nuuday 55 - -
Ericsson 56 44 -12
Capgemini Sogeti 57 41 -16
BEC (Bankernes EDB Central) 58 49 -9
SEB 59 53 -6

De unge har flere arbejdspladser i kikkerten

Hvor de it-studerende for fem år siden gennemsnitligt overvejede ti forskellige virksomheder som deres fremtidige arbejdsgiver, er det tal nu steget til 17 virksomheder.

Det skyldes ifølge undersøgelsens bagmand, at internettet og sociale medier har åbnet op for en langt mindre omkostningstung virksomheds-branding.

Tidligere var de mest benytte branding-aktiviteter forbeholdt ifølge Jesper Dansholm årlige karrieremesser og virksomhedsbeskrivelser i jobannoncer.

Samtidig har de unge it-studerende fået nemmere ved at danne sig et billede af de forskellige arbejdspladser, der via en række kanaler kommunikerer meget mere om arbejdsforhold og karriemuligheder, lyder analysen.

Det skærper konkurrence om de unge.

"Når unge overvejer mange flere arbejdspladser end tidligere, tvinger det arbejdsgiverne til at være endnu mere skarpe i deres kommunikation om, hvad der er særligt attraktivt ved deres virksomhed i forhold til de faktorer, der er vigtige blandt de studerende. Ellers kan det være svært at tiltrække de dygtigste folk," lyder det fra Jesper Dansholm.

Læs også