Vores seneste analyse af kandidatadfærden blandt it-professionelle dykker ned i deres holdning til ledelse, balance, fire dages arbejdsuge og hjemmearbejde – og en sammenligning af oplevede og ønskede ledelseskompetencer giver stof til eftertanke.
Oplevede ledelseskompetencer
Hvad er it-lederne bedst til?
- Anerkende et godt stykke arbejde
- Udvise faglighed
- Kommunikere letforståeligt
- Gennemslagskraft og beslutningskompetence
- Være nærværende og tillidsvækkende
Hvad er it-lederne dårligst til?
- Håndtere relationer og konflikter
- Skabe mening og sætte klare mål
- Engagere, motivere og udvikle
- Uddeleger og skabe struktur samt retning på opgaver
- Skabe trivsel for gruppe og individ
Ønskede ledelseskompetencer
Hvilke kompetencer finder it-professionelle mest relevante?
- Engagere, motivere og udvikle
- Skabe mening og sætte klare mål
- Skabe trivsel for gruppe og individ
- Være nærværende og tillidsvækkende
- Uddelegere og skabe struktur samt retning på opgaver
Lederne er altså rigtig gode til at anerkende, udvise faglighed og kommunikere på en måde, der er til at forstå – og så honoreres de også for deres evne til at være nærværende og tillidsvækkende. Noget, som de it-professionelle også betragter som en relevant og vigtig ledelseskompetence.
Tankevækkende er det imidlertid, at der i 4 ud af 5 tilfælde er sammenfald mellem, hvad lederne er dårligst til, og hvad de it-professionelle vurderer som mest relevante ledelseskompetencer.
Eksempel: De it-professionelle vurderer, at evnen til at engagere, motivere og udvikle er mest relevant, men selvsamme kompetence indfinder sig på tredjepladsen over, hvad it-lederne er dårligst til.
Det betyder altså, at der – på trods af en ledelsestilfredshed på 63 % – er plads til forbedringer, når de it-professionelles lederne går deres ledelsesstil efter i sømmene.
Vil du vide mere?
Er du nysgerrig på analysens øvrige resultater – både når det kommer til ledelse, men også balance, fire dages arbejdsuge og hjemmearbejde – kan du få fingerene i den med det samme.
Hent analyse