Motivation og trivsel

Nye tal fra it-folk under corona: 29 % oplever forringet trivsel

En ny undersøgelse fra it-jobbank og Computerworld viser tendenserne inden for trivsel, bekymringsniveau og arbejdstid – og ikke mindst, hvad der skal ske efter krisen. Med mere end 1.000 besvarelser dækker undersøgelsen it-folk inden for alle faggrupper, som alle har været i beskæftigelse i perioden 7. til 12. maj, hvor svarene er indsamlet.

(For meget) hjemmearbejde kan påvirke trivslen

Corona-situationen påvirker manges trivsel og mentale sundhed, og det slider på den generelle trivsel, når mange arbejder hjemme og ikke kan mødes med kolleger som vanligt. Det kan for nogle udvikle sig til en stressfaktor.

Besvarelserne fra undersøgelsen viser, at 54 % siger at deres trivsel er uændret under coronakrisen. Men det er værd at bemærke, at 29 % siger, at deres trivsel er forringet eller meget forringet.

Som leder er det endnu en udfordring, der skal tackles, når du og dine medarbejdere bliver udsat for nye arbejdsforhold, som for fleres vedkommende kan betyde meget for trivslen.

Vi er alle blevet tvunget til at bruge nye værktøjer som Skype, Zoom eller Teams i løbet af arbejdsdagen, og det stiller store krav til dig og dine medarbejders omstillingsparathed. Men der findes ikke et værktøj, som kan gøre det ud for, at vi som mennesker er sociale væsner – endnu en udfordring, du som leder skal håndtere, når du skal praktisere nærværende corona-ledelse på afstand.

Forandring i arbejdstid

Ser vi på kategorien ledere med eller uden ansvar for it, svarer næsten halvdelen, at de har arbejdet flere timer eller mange flere timer, end de plejer at gøre – og selvom corona-situationen har gjort os alle mere digitale, har det også vist sig, at situationen kræver en hel del mere arbejde, når vi alle er udfordret på business as usual.

Selvom det til tider kan være svært at holde gejsten oppe, og for mange holder det os i gang at være sammen med andre, har det alligevel vist sig i undersøgelsen, at det for 83 % af respondenterne har fungeret godt eller meget godt at arbejde hjemmefra i disse tider. Et ikke usædvanligt svar, da mange formentlig synes, at situationen har givet en vis fleksibilitet i arbejdsdagen.

Tiden efter corona-krisen

Næste 60 % af respondenterne svarer, at de forventer at arbejde mere eller meget mere hjemmefra efter corona-krisen. Når det samtidig har fungeret hensigtsmæssigt for størstedelen at arbejde hjemmefra, kan det også være et arbejdsforhold, der kan være med til at øge dine medarbejderes arbejdsglæde.

Og glade medarbejder er som bekendt tilfredse medarbejdere – og de yder alt andet lige en bedre indsats i jobbet. Så måske er der noget af det, vi har tillært os under krisen, som vi tager med os fra corona-tiden.

Mulige ændringer i arbejdslivet efter corona

  • Mulighed for at arbejde mere hjemmefra.
  • Mulighed for at tilpasse sin arbejdstid.
  • Mulighed for at arbejde mere i en periode og mindre i en anden.
  • Mulighed for i højere grad at benytte sig af digitale værktøjer.

Kun fantasien sætter grænser efter den pludselige ændring, corona har været for mange arbejdspladser.

Der er lys i corona-mørket

it-jobbank står stadig til rådighed med data og vidensdeling i tiden under og efter krisen. Og vi mener ikke, at du kan undvære os, når du skal rekruttere nye it-medarbejdere. Vi er landets største it-jobsite, og vores dygtige konsulenter står klar til at hjælpe dig i gang.

Kontakt os på tlf. 7022 9300 og hør mere om vores løsninger inden for annoncering og employer branding.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget i et samarbejde mellem Computerworld og it-jobbank. Svarerne er blevet indsamlet i perioden 7. til 12. maj 2020. Resultaterne er baseret på i alt 1.083 gennemførte besvarelser, hvor respondenterne angiver at have været i beskæftigelse i perioden.

Resultaterne af undersøgelsen udgives løbende på Computerworld.