Jobsamtale

Hvorfor skal vi ansætte dig?

Jobinterviewet er berømt og berygtet. Vi har talt med et par af dem, der bestemmer, hvad du bliver spurgt om. De fleste af os har nok oplevet at sidde til en jobsamtale. Det kan være både nervepirrende og angstfremkaldende. Især hvis man ikke er beredt på det, der venter.

Hvis du vil udrydde sandsynligheden for at gå i baglås, når du sidder over for din måske kommende arbejdsgiver, er det en god ide at tænke samtalen igennem på forhånd. Her kan du overveje begavede svar på de spørgsmål, du med stor sandsynlighed løber ind i.

Man kan ikke være interesseret i alt

Hos rådgivningsvirksomheden Alectia skal ansøgere typisk igennem to samtalerunder, inden jobbet er i hus, og for kandidater til nøglepositioner er der inkluderet en fyldig personlighedstest.

"Det er vigtigt, at man er nysgerrig og viser initiativ under samtalen. At man viser ambitioner og fokus, så man ikke bare siger, at man kan det hele og er interesseret i det hele. Du skal have forholdt dig til, hvad du særligt kan bidrage med til jobbet, og i hvilken retning du gerne vil udvikle dig fagligt og menneskeligt," siger HR partner Sarah Vinnes.

Typisk begynder jobsamtalerne med en præsentation af virksomheden og stillingen, hvorefter ansøgeren kan forholde sig til jobbet. Spørgsmålene er meget klassiske men lægger op til, at du som ansøger skal være konkret.

"Mange er gode til at sætte sig selv i scene under et jobinterview og har forberedt sig på at svare på eksempelvis svage og stærke sider. Vi forfølger det og beder dem om at tage udgangspunkt i en konkret situation, eller vi opstiller et scenarie, som de må forholde sig til under samtalen," fortæller hun.

Hvordan vil du for eksempel forholde dig i en situation, hvor du kan se, at du ikke kan overholde deadline?

Eksempler skaber tillid

Assistent Recruiter Mette Colberg Kofoed arbejder med ansættelser inden for både finans, it- og ingeniørverdenen hos det internationale executive search konsulenthus Signium Danmark. På listen over spørgsmål, hun benytter sig af, finder man også mange af klassikerne.

Det gælder ikke mindst ”fortæl om dig selv”, hvor man kan komme godt fra start med en velforberedt præsentation. Her kan du komme ind på uddannelse, interesser samt tidligere job og relatere det til den stilling, du søger.

"Jeg vil også altid spørge om personens forventninger til jobbet og en kommende chef. Hvad de vil kunne bidrage med i virksomheden? Hvad de kender til virksomheden? Hvad de er stolt af i arbejdssammenhæng? Deres bedste resultater? Og hvorfor skulle vi vælge at ansætte dem," siger Mette Colberg Kofoed.
Grundreglen er igen, at man skal være konkret og uddybende i sine svar. Siger du for eksempel, at du arbejder meget struktureret, skal du være parat til at nævne en specifik situation, hvor du har gjort det.

"Det giver en form for tillid, at personen har noget at have det i," understreger hun.

Gå ikke for meget op i lønnen

Når man bliver spurgt til sine stærke sider, er det igen en god ide at formulere nogle fokuserede pointer.

Nogle bliver for brede og nævner hele deres fagområde. Omvendt vækker det mistro, hvis man ikke kan svare på spørgsmålet, lyder erfaringen fra Alectia. Spørger man Mette Colberg Koefoed, skal man dog heller ikke være bange for at pudse sin glorie lidt.

"Du skal jo sælge dig selv, så det skal man ikke være bange for. Ellers havde vi heller ikke spurgt om det, men sørg for at det stadig er troværdigt."

Til gengæld skal du ikke være for frembrusende, når det kommer til lønnen. Sarah Vinnes råder til, at man afventer, at arbejdsgiveren bringer emnet på banen, da indtrykket gerne skal være, at arbejdsopgaverne vægter højere end lønnen. Løn bliver typisk bragt på banen sidst i første samtale, så arbejdsgiveren får en ide om forventningen til løn og kan forberede et udspil til næste samtale. Du skal heller ikke gå alt for meget op i arbejdstid, så du kommer til at fremstå ufleksibel.

Stil selv spørgsmål

Selvom det kan føles lidt som at skulle til eksamen, er jobinterviewet en ligevægtig dialog, understreger Mette Colberg Kofoed. Derfor er du naturligvis også mere end velkommen til at stille spørgsmål til virksomheden.

Hun foreslår følgende spørgsmål:

  • Hvad skal der til, for at jeg er en succes i denne virksomhed?
  • Hvordan er omgangstonen i virksomheden? Her kan du åbne med at beskrive, hvordan du selv er.
  • Hvem bliver mine kolleger, og hvordan er de som personer?
  • Hvad vil være den største udfordring i dette job?

At stille spørgsmål viser både nysgerrighed og engagement. Til gengæld skal man holde sig fra at stille modspørgsmål, når man bliver stillet et spørgsmål, rådgiver hun.

Det er nødvendigvis heller ikke nogen god ide at ringe og spørge ind til jobbet før samtalen, siger Sarah Vinnes fra Alectia.

"Hvis man ringer, skal det være om noget virkelig specifikt i forhold til forberedelsen, som ikke kan besvares under selve samtalen. Ellers skal man ikke ringe."

Apps og internet

Det skorter ikke på artikler og velmenende guides på nettet, som kan hjælpe dig med at blive klar til jobsamtalen. Har du i stedet brug for at få skabt lidt humoristisk distance til hele samtale-hypen, er YouTube garant for en lavine af lettere karikerede eksempler på, hvordan man i hvert fald ikke skal gøre.

Der er naturligvis også hjælp at finde i app-verdenen. Både til IOS og Android finder man et stort udvalg af applikationer ved at søge på "job interview".

En af de nyere er "Mock Job Interview" til IOS. Den stikker dig tilfældige spørgsmål fra et lager med 150 forskellige. Herefter gælder det om at levere det bedst mulige svar, samtidig med at app’en bruger kameraet til at optage din fremtoning og dit ansigtsudtryk. Efterfølgende kan du eller dine bekendte vurdere præstationen. Alle applikationerne er dog på engelsk.

3 gode råd

  1. Vær aktivt lyttende kombineret med en troværdig enetale og forbered dig på at kunne svare med konkrete eksempler og forholde dig til hypotetiske scenarier. Tal klart, tydelig og velformuleret.
  2. Gør forarbejdet grundigt. Tjek virksomhedens hjemmeside og hvad, der er skrevet om den. Måske er der nogen i dit netværk, som kender til arbejdspladsen.
  3. Vær fokuseret på, hvad du kan bidrage med. Virk engageret i virksomheden og spørg ind til forskellige områder.

Læs også