AnsøgningJobsøgning

Kre­a­ti­vi­tet gør din jo­ban­søg­ning livlig

Det kan være meget demotiverende at være én ud af mange i ansøgningsprocessen. Det handler ikke om at kunne stå på hænder eller være fandenivoldsk, men om at fremhæve sine kvalifikationer i en kreativ, forretningsorienteret vending.

Du søger job, men mangler inspiration til hvordan du får jobansøgningen til at stå ud. Måske er det første gang, du giver dig i kast med ansøgningerne, eller også føler du dig hjemme i processen. Ikke desto mindre kan selv den mest rutinerede jobansøger have brug for at finpudse sine ansøgninger.

it-jobbank fremhæver ”the do’s and dont’s”, du højst sandsynligt vil støde på i skriveprocessen, og hvorfor det kan være en fordel at være kreativ og direkte i sine ansøgninger. Søg arbejde med selvtillid i fingrene på tasterne og vis verden, hvad du kan tilbyde.

Job haves, unik personlighed søges

Der findes ikke meget, der er mere demotiverende end at være én ud af mange. Særligt ikke når det gælder om at gøre indtryk i jobansøgninger. Det handler hverken om at kunne stå på hænder eller være fandenivoldsk i sin ansøgning, for på den måde at understrege sin særegenhed. Derimod handler det om at fremhæve sine egenskaber og kvalifikationer i en kreativ vending og have den pågældende virksomheds præferencer og kerneområder in mente, således det ikke bliver et trættende egoistisk essay, for det er der ingen, der har interesse i at læse.

Du er højst sandsynligt ikke den eneste, der henvender sig til en virksomhed i forbindelse med et eventuelt opslået stillingsopslag, hvorfor det er altafgørende, at du i ansøgningen sætter trumf på din person i form af kreativitet, så du efterlader et solidt førstehåndsindtryk hos chefen, der modtager alle de håbefulde kandidaters ansøgninger.

En typisk fejl mange begår er, at de skriver lange udredninger om, hvor kreativ og unik de er som person – i stedet for at vise det reelt i form af indhold eller udformning af ansøgningen. Dette er en af de klassiske kliché-faldgruber, som man skal forsøge at undgå, da det er trættende, set før og uoriginalt. Undgå at skrive følgende vendinger: ”Jeg brænder for, at …”, ”jeg holder hovedet koldt i pressede situationer …”, ”jeg er i stand til at jonglere med mange bolde …” og lignende.

Vær opmærksom på, hvem du skriver til

Overordnet set skader en kreativ findpudsning af det støvede standard-CV ikke, men alt skal som bekendt gøres med måde. Det er essentielt, at du holder den virksomhed for øje, du sigter din ansøgning mod, da det ikke er alle stillingsopslag, der inviterer til en kreativ rusketur. Det er primært inden for reklame-, design-, mode- og medieverdenen, at det for alvor gør en forskel, om du sender en standard-ansøgning, eller om du har gjort noget ekstra ud af det.

På den anden side er det også det, der kan skille dig ud fra mængden, hvis du søger job i en branche, der ikke umiddelbart inviterer til at benytte hele farvepaletten. Men husk, at layout og kreativitet ikke behøver at være et virvar af farver, men også kan holdes i et klassisk layout – uden at være kedeligt.

Et eksempel på en kreativ ansøgning

Hvis du søger job inden for tv eller radio, kan et forslag til en anderledes ansøgning være, at du henholdsvis filmer eller optager en lydfil af dig selv som ansøgning. Det vidner om dine kreative evner og giver modtagerne af ansøgningen et godt billede af, om du egner dig til radio eller tv. En ansøgning af denne slags kan være grænseoverskridende, men det viser overskud, mod og at du er villig til at iscenesætte dig selv på en ”hej-her-er-jeg”-måde. Ligeledes kan du, hvis du eksempelvis søger job som Art Director på et reklamebureau, udforme din ansøgning som en kundepræsentation eller en brochure. Altså, som du ville promovere et brand, men hvor du er brandet.

Ligeså mange døre dét kan åbne, ligeså mange kan det lukke, hvis ansøgningen ikke er tilpasset virksomhedens image. Sender du en ansøgning udformet som en collage til en stilling som regnskabsmedarbejder i den offentlige sektor, bliver den ikke nødvendigvis lagt i ja-bunken, da det for en sådan stilling er svært ligegyldigt, om du kan sammensætte farvekombinationer og tænke ud af boksen på den banebrydende kreative facon. Her ville en standard-ansøgning formentlig egne sig bedre.

Det gælder også for ansøgninger til kreativt orienterede virksomheder, at du skal passe på ikke at lade dig rive med, da grænsen mellem en god, kreativ ansøgning og en omstændelig, belastende én er hårfin.

Hvis en ansøgning kræver for meget tid eller bliver sendt på et USB-stik, bliver det for stort et arbejde for den i forvejen fortravlede chef, og den vil højst sandsynligt ryge direkte i nej-bunken.

4 gode råd til den kreative jobansøgning:

  1. Skab dit eget design – tjek virksomhedens hjemmeside ud og lad dig inspirere af farvesammensætninger, fonte og stil.
  2. Skriv fængende overskrifter, der fanger modtagerens opmærksomhed – og altså ikke de sædvanlige ”om mig”, ”personlige egenskaber” og ”faglige egenskaber”, men udvælg i stedet ord fra disse afsnit, du kan bygge overskriften op omkring.
  3. Benyt simple grafiske elementer – selv i Word har du mulighed for at indramme dine overskrifter i små bjælker, for at adskille det fra brødteksten eller benytte andre art-elementer for at gøre ansøgningen mere spændende at kigge på.
  4. Lidt, men godt – uanset hvor meget du lader dig inspirere og selv kreerer, må du ikke overdynge din modtager med visuelle indtryk, for det skaber mere forvirring end fascination.