It-karriere

Kritisk modspil fra vores me­d­ar­bej­de­re er vores vigtigste aktiv

Hos konsulentvirksomheden Capgemini Danmark forsøger de at opdrive talent, som tør udfordre kunderne på deres behov. En evne, som virksomheden har fokus på i deres rekruttering og videreudvikling af medarbejdere.

Annonceindlæg af Capgemini Danmark


Med mere end 20 års erfaring inden for forretningsudvikling, salg og rekruttering driver Claes Kongsdam, salgsdirektør hos Capgemini Danmark, et team, hvor eksekvering af kundernes opgaver ikke længere er tilstrækkeligt.

"En del af kunderne efterspørger stadig kvalificeret kapacitet, hvor de beder os udføre en opgave efter deres anvisninger. Men en større del af kunderne kommer ikke med færdige specifikationer," opridser Claes Kongsdam.

"Vores kunder foreslår eksempelvis, at de vil have en 360 graders perspektiv på deres forretning, forbedre kundeservicen, optimere it-landskabet ved at flytte til Cloud eller samle og automatisere et fragmenteret landskab. De fortæller os om deres road map eller strategier og beder os komme med nogle forslag."

Det betyder, at virksomhedens team af konsulenter ikke blot skal udføre en opgave hos kunderne, men lede kunderne til en tilstand, hvor de bliver i stand til at ændre deres forretningsmodel hurtigere end før. For dét driver digitale initiativer i dag. Omstillingsparathed.

Kritisk modspil er vigtigste vare på hylden

"Som konsulent skal man skille sig ud og bibringe ny viden. Derfor er evnen til at være proaktiv og tænke frit egenskaber, som vores kunder efterspørger. De forventer, at vi ikke bare udfører opgaven, men giver kritisk modspil og stiller spørgsmål," forklarer Claes Kongsdam.

Ifølge salgsdirektøren forventer kunderne, at konsulenterne er tørstige efter en bred viden om kundens branche og eksisterende teknologiske platforme.

"Den tørst er noget, vi ser meget på, når vi ansætter. Jeg ansætter primært baseret på personlighed. Det er ud fra tesen, at faglighed kan tillæres, mens det er sværere at ændre personligheden. Derfor vil vi hellere ramme rigtigt dér" understreger Claes Kongsdam.

Af den grund bruger Claes Kongsdam og teamet meget tid på at tale om personlige egenskaber frem for kompetencer, når en konsulent eller et team sættes på et projekt.

"Vi kan ret hurtigt påvise, om en konsulent har de rette certificeringer til at løse en opgave. Tænker vi i stedet på den kontekst, som vi skal hjælpe kunden i, bliver det personlige ekstremt vigtigt. Derfor bruger vi meget tid på at mappe vores konsulenter med kunden," påpeger Claes Kongsdam.

Konsulenter i holistiske klæder

Tæt dialog mellem kunden og konsulenterne, der skal arbejde på et projekt, sikrer, at alle klædes på til at tænke og handle proaktivt.

"Forventningsafstemning med kunden er vigtig for at opnå en effektiv samarbejdsånd. Vi laver oftere noget med en kunde end til en kunde. Derfor skal konsulenterne kende kundens sektor, mål og udfordringer. Endnu vigtigere er det at forstå, hvad der driver et projekt fremad," fortæller Claes Kongsdam.

Forandringsledelse forventes at fylde meget, for al løsningsarbejde bør præges af, at konsulenterne forstår, hvad der får medarbejdere i kundens forretning til at tage en ny løsning til sig. Derfor får alle konsulenter træning inden for consulting skills og change management.

"Change management er vigtigt, fordi enhver løsning fordrer en bearbejdning af kulturen i en virksomhed. Er kunderne ikke villige til at investere i selve forandringen, der følger med enhver implementering, bliver det svært at levere en succes. En løsning er først en succes for os, når vi har set kunden tage den i brug, ændre adfærd og realisere deres mål," understreger Claes Kongsdam.

"Vi skal rumme bredt som arbejdsplads"

Hos Capgemini Danmark er diversitet en dyd. Både i form af kulturel baggrund, alder, køn og kompetencer, men også når det gælder den enkelte medarbejders tilgang til arbejdet. High-performance teams kræver et miks af det hele.

"Vi ansætter både dem, der bare vil have et job, men også dem, der vil have en karriere. For det er ikke alle, der har ambitioner om at videreudvikle sig, blive leder eller specialisere sig. Vi vil gerne have en arbejdsplads, hvor der er plads til alle."

I øjeblikket holder konsulentvirksomheden især øje med it-arkitekter, projekt- og programledere samt personer med baggrund inden for consulting eller de brancher, som virksomhedens kunder befinder sig i.

"Med respekt for, at vi er forskellige, kigger jeg nok altid efter, om jeg ansætter en person, som kan gøre en forskel eller hive en flok med sig. På den måde sikrer vi, at vi hele tiden bevæger os i den rigtige retning og gør kunden i stand til kontinuerligt at transformere sin forretning," afslutter Claes Kongsdam.

Læs også