HR og it-rekrutteringUndersøgelser

Un­der­sø­gel­se viser: Du risikerer at miste halvdelen af din it-afdeling

I HR er det altid et spørgsmål, hvordan de bedste it-folk tiltrækkes – ikke mindst, fordi rekrutteringen af dem er ren krigsførelse. It-virksomhederne kæmper om de samme medarbejdere, og derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du tiltrækker og fastholder dem.

Henover sommeren udarbejdede it-jobbank, i samarbejde med Computerworld, en landsdækkende it-survey. Med flere end 3.000 besvarelser dækker undersøgelsen it-folk inden for alle faggrupper i hele landet – og hvad der skaber arbejdsglæde for dem.

I 2016 gennemførte vi en lignende undersøgelse, men i år har vi tilføjet en række spørgsmål. De afdækker hvilke jobsøgningskanaler, der faktisk virker, hvor ofte it-kandidaterne får henvendelser om jobtilbud og deres tidshorisont for et nyt job. Og konklusionerne er spændende, men opridser også interessante tendenser, der burde få enhver ansættende leder til at spidse ører.

4 ud af 5 kan fristes – og fristelserne er mange

Besvarelserne i dette års it-survey viste, at 85% af respondenterne er åbne over for nye jobtilbud. Det dækker over en skare af it-folk, der enten aktivt søger nyt job eller kan fristes af en spændende jobannonce – eller hvis de skulle blive prikket på skulderen af en ny arbejdsgiver.

Det er en farlig cocktail, eftersom 41% får henvendelser om jobtilbud hver måned eller oftere. Det betyder, at dine it-medarbejdere jævnligt fristes – ikke bare af de jobannoncer, de selv opsøger, men også via henvendelser direkte i deres indbakke.

Jobsites stadig mest anvendte medie blandt it-folk

Af jobsøgningskanaler er de mest anvendte stadig jobsites, LinkedIn og netværk, og medier som Google og Facebook halter bagefter. Hvis it-folk skulle søge job i morgen, ville 79% af dem kigge på jobsites, 77% på LinkedIn og 70% ville gå til netværksmøder eller andre professionelle netværk. Kun 7% ville kigge på Google og 6% på Facebook.

Men én ting er forventningen til medierne som jobsøgningskanal. Noget andet er, hvor it-kandidaterne fik deres seneste job. Her står netværk for 41% af kandidaternes ansættelse i deres nuværende job, men ser vi på medier alene, står jobsites ultimativt for at få flest i arbejde med 32%. Vi skal hele 17 procentpoint ned på listen for at komme til andenpladsen, der indtages af rekrutteringsbureauer og headhunting.

Du risikerer at miste halvdelen af din it-afdeling

Har du en it-afdeling på 10 mand, risikerer du at miste tre af dem inden for de næste 12 måneder – og halvdelen af dem inden for 24 måneder. Hele 31% svarer nemlig, at de kunne forestille sig at skifte job inden for et år, mens 22% forestiller sig at kunne skifte job inden for to år. Og it-kandidaterne bliver, som nævnt, jævnligt kontaktet. Derfor er også din it-afdeling under pres, hvis ikke du værner om deres arbejdsglæde og trivsel.

Hvad skaber arbejdsglæde for it-folk?

Arbejdsglædefaktorerne inden for løn og personalegoder, arbejdsmiljø, jobindhold og udviklingsmuligheder samt virksomhedens omdømme og image kan opsummeres således:

  • It-kandidaterne ønsker stadig en tryg base med fast løn, attraktiv pension og ferie.
  • Det gode arbejdsmiljø overskygger ønsket om kreativitet, innovation og performance.
  • Muligheden for at præge sine arbejdsopgaver og blive udfordret vægter højt.
  • Virksomhedens økonomi og gode værdier trumfer behovet for at arbejde hos en kendt virksomhed.

Hvis du er interesseret i at få en gennemgang af den samlede undersøgelse – og i øvrigt blive bekendt med de små forskelle, der er blandt faggrupperne – er du velkommen til at kontakte din sædvanlige kontaktperson hos Computerworld it-jobbank eller salgsdirektør, Torben Tronborg, på tt@it-jobbank.dk eller tlf. 22 85 22 85.

Læs også