JobannonceringUndersøgelser

it-jobbank åbner værk­tøjskas­sen til dine næste it-me­d­ar­bej­de­re

Med flere end 3.000 besvarelser præsenterede it-jobbank og Computerworld i midten af september en spritny arbejdsglædeundersøgelse til et event i København. Her får du de væsentligste indsigter fra dagen.

Robotter og højteknologi vinder frem

Lars Jacobsen, chefredaktør hos Computerworld, startede dagen med at sætte fokus på det ekstremt konkurrenceprægede tech-marked. Med personlige oplevelser og beretninger fra hele verden beskrev han i ord og billeder, hvordan teknologien overtager mere og mere, og arbejdskraften på flere områder forsvinder: flere robotter og højteknologiske løsninger vil dominere.

Kan vi spå om fremtiden? Næppe – men faktum er, at verden ændrer sig i en retning, hvor der bliver mindre brug for ufaglært arbejde og større efterspørgsel på kloge hoveder til at udtænke nye teknologiske opfindelser.

Den store rekrutteringsudfordring – mangel på it-specialister

"I dag handler det om, hvordan vi som arbejdsplads tiltrækker it-kandidater, men måske handler det ligeså meget om, hvordan vi fastholder vores it-medarbejdere."

Sådan indledte Torben Tronborg, direktør i it-jobbank, sin præsentation. For med solide tal fra den nyligt gennemførte undersøgelse, så overvejer it-specialister i dag at skifte job – også selvom de sidder i job, hvor de er meget tilfredse.

Faktisk viser arbejdsglædeundersøgelsen, at 30% forestiller sig til at rykke videre til en ny stilling indenfor 12 måneder, og at hele 50% overvejer at få ny arbejdsgiver indenfor 24 måneder. Den helt store udfordring består i, at vi i år 2030 kommer til at mangle 19.000 it-specialister. Med andre ord er det buyers maket, og it-specialisterne oplever allerede i dag en stor efterspørgsel på deres arbejdskraft.

Lad arbejdskulturen skinne igennem og tænk innovativt

Resultaterne fra undersøgelsen tegner et billede af, at de adspurgte vægter en god balance mellem arbejdslivet og privatlivet samt et godt forhold til chefen. Men vigtigst er forholdet til kollegerne, hvor hele 54% angiver det som den vigtigste faktor:

"Lad derfor dine medarbejdere sælge jobbet. Det siger både noget om chefen og arbejdsmiljøet," fortæller Torben Tronborg og afslutter:

"Tænk i nye formater, og vær ikke bange for at skille jer ud fra den klassiske jobannonce – på den måde kan I mere målrettet tiltrække de rigtige kandidater."

Bred enighed blandt eventets deltagere

Efter præsentationen fandt deltagerne sammen i små klynger, hvor de fleste nikkede genkendende til det virkelighedsbillede, der blev tegnet af eventets to talere. Her er flere deltageres reaktioner på dagen:

DHI Group

Hos DHI Group vil de nu skabe mere fokus på jobannoncen, selvom den ikke kan stå alene. Tallene fra undersøgelsen viser nemlig, at 32% har fundet deres nuværende job via jobsites, og at hele 79% vil lede på jobsites efter deres nye job.

KMD

Fra KMD tilslutter Signe Lærke Nørager, Employer Branding & Graduate Specialist, sig de pointer, som Torben Tronborg fremførte i sin præsentation i forhold til at skille sig ud fra mængden.

"Vi gør meget ud af at slå på, at vi er drevet af vores nysgerrighed på teknologi, og kan tilbyde vores medarbejdere en flad struktur," fortæller Signe Lærke Nørager og fortsætter:

"Vi vil i højere grad være transparente, når vi skal søge kandidater, så vores spændende arbejdskultur skinner igennem."

Accenture

Også hos Accenture genkender Marie Svendgaard, Senior Recruiter, det billede, der blev tegnet:

"Emnerne, der blev drøftet, er emner, som vi beskæftiger os med internt, og det har været positivt at opleve, at vores interne drøftelser afspejler tendenserne på arbejdsmarkedet."

Når Accenture som virksomhed skal tiltrække ny arbejdskraft, er der ”… fokus på events, samarbejde med relevante uddannelsesinstitutioner, arbejdet på at optimere stillingsbeskrivelser, storytelling og synlighed på de sociale medier” tilføjer hun og fortsætter:

"Der er rift om de dygtige medarbejdere. Vi har et internt mål om at have en arbejdsstyrke, der er 50/50 mænd/kvinder i 2020, hvilket er en yderligere udfordring inden for it og teknologi."

Vil du vide mere?

Har du lyst til at se resultaterne af den store arbejdsglædeundersøgelse, er de nu tilgængelige. Du skal blot kontakte din sædvanlige kontaktperson hos it-jobbank eller salgsdirektør, Torben Tronborg, på tlf. 22852285.