Øvrige

Største digitale trends i 2016

Flere forhold i vores hverdag er automatiserede eller på anden måde præget af teknologi. Vi ser det også inden for rekruttering, hvor både udvælgelse og jobinterview assisteres af digitale hjælpemidler. Her kan du få et overblik over de trends, der forventes at spire i 2016.

Carat Denmark har for nylig offentliggjort deres årlige trendstudie, der løfter sløret for de tendenser, der fortsat ventes at præge forbrugeradfærd, medier, teknologi og kommunikation ind i 2016.

1. Automated shopping

Flere forhold i vores hverdag automatiseres, og det får også betydning for vores måder at handle på. Det gælder nu også især køb af dagligvarer, der kan aflaste en i forvejen travl hverdag.

Forbrugere vælger derfor produkter, der er ”instantly buyable”.

2. Rethink loyalty

Derfor skal loyalitet gentænkes i en kontekst, hvor nøgleordet er tilgængelighed.

For loyalitet handler nu om, at dit produkt skal være tilgængeligt, hvis ikke forbrugerne skal vende sig mod dine nærmeste konkurrenter. Uanset om du sælger i fysiske butikker eller online, bliver konstant tilstedeværelse afgørende i 2016.

3. Consumer controlled stores

Forbrugere har mindre tillid til virksomheder og mere tillid til andre forbrugere. Derfor vil vi også opleve, at hjemmesider med brugeranmeldelser og rangeringer kommer til at eksplodere i 2016.

Derfor bør din virksomhed slippe kontrollen og give plads til C2C-modellen og gøre det muligt for dine kunder at snakke om dine produkter i et offentligt forum – og så selv gøre andre forbrugere opmærksomme på, at det finder sted.

4. Instant sharing

Vi kender allerede eksempler som Uber, AirBnB og DriveNow, der manifesterer deleøkonomiens indtog. Det er endnu et eksempel på, at tilgængelighed i øjeblikke med kortvarige behov er væsentlig.

Forbrugerne vil i 2016 hellere låne og leje end eje.

5. Brands taking a stand

Det er ikke længere muligt for virksomheder at gemme sig, når det kommer til kontroversielle og aktuelle emner og problemstillinger.

Forbrugerne sympatiserer med virksomheder, der tør og gør. Det kræver mod og indsats, men det lønner sig også for de virksomheder, der tør have en stemme og handle i overensstemmelse med den. Det skaber en stærk identitet, som forbrugerne kan relatere til.

6. The new Facebook

De sociale medier forandrer sig meget og bliver ofte meget mere end et socialt medie for forbrugerne. Facebook er ikke bare et kontaktpunkt for forbrugerne, men også en webshop, en kalender og et omfattende nyhedsforum.

Virksomhederne bør blive bedre til at udnytte de muligheder, platformene forærer dem. Toyota har eksempelvis udnyttet Facebook-netværket til at styrke forbrugeres mulighed for at testkøre virksomhedens hybridbiler. Her er blevet skabt et community, hvor ejere af en hybridbil tilbyder potentielle købere en prøvetur – og det med stor succes.

Det viser blot, at sociale medier er en forretningsplatform, der kan anvendes til andet end at skabe likes og eWOM.

7. Conversations without words

Vores måde at kommunikere på ændrer sig også. Det illustreres blandt andet ved, at en emoji blev kåret som årets ord i 2015. Det er et kulturelt skifte i sproget, der skaber nærværende og humoristisk kommunikation, som forbrugerne forstår og kender fra deres dagligdag.

8. Content wants to be free

Indhold er intet værd, hvis det er fikseret eller begrænset til et bestemt rum. Indhold skal sættes fri og gøres til genstand for debat og interaktion for at skabe forretningsmæssig værdi.

For levetiden på markedsføring er meget kort, hvis ikke indholdet og platformen fordrer uafhængighed og delelighed. Det betyder i bedste tilfælde, at virksomheden ikke selv skaber sit content.

9. The hidden consumer

Forbrugere er glade og tilfredse, hvis de kan skabe sig overblik over det samlede udbud i en varegruppe, uanset om det drejer sig om tøj eller rejser. De tjenester, der formår at samle udbuddet, har ofte forbrugernes øjeblikkelige interesse.

Det betyder også, at virksomheder, der ikke har fokus på at stå bag, eller være en del af, disse tjenester, skal være ekstra opmærksomme på ikke at blive overset i forbrugernes søgning.

10. Data marriage

Der har længe været tale om både indsamling og behandling af data – og ikke mindst hvordan virksomheder bedst muligt udnytter den.

Virksomheder bør imidlertid være opmærksomme på, at samarbejde med relevante parter kan forløse uudnyttede indsigter og potentialer, der kan styrke begges forretninger – alene ved at kombinere eksisterende viden og ressourcer.