1. Hvad lærte finanskrisen jer rekrutteringsmæssigt?
”At tiltrækning af kvalificerede kandidater ikke blev nemmere gennem krisen. Arbejdsmarkedet opfører sig meget anderledes end for 15-20 år siden, hvor der også var økonomisk krise. Dengang fik man rigtig mange ansøgninger fra kvalificerede kandidater. Det samme ’boom’ kommer ikke af sig selv i dag – trods krisen.
Antallet af ledige stillinger ser bestemt ikke ud til at være faldet gennem krisen. Det kan portalindehaverne selvfølgelig bedst svare på, men herfra ser det ud til, at stillingsudbuddet aldrig har været større end under krisen. Det virker som om, at det har været en ’paradokskrise’.
Forventningerne til karriere, spændende opgaver, god løn og kompetenceudvikling blandt ansatte var/er heller ikke blevet lavere på grund af krisen. Ansøgere var/er stadig kritiske på de profiler, TDC søger.”
2. Hvordan kommer den positive vækst til at påvirke jeres rekruttering?
”TDC opererer på et ekstremt konkurrenceorienteret marked, og der er konkurrence om de dygtigste og bedste medarbejdere. I den forbindelse er vores employer branding aktiviteter væsentlige for at synliggøre, hvad vi som virksomhed kan tilbyde kandidater bl.a. i form af udvikling, dygtige ledere, udfordringer mv. Væksten har gjort dette behov for synliggørelse endnu større end hidtil.”
3. Hvordan kommer den øgede internationalisering til udtryk i jeres rekruttering?
”TDC har altid kigget bredt i forbindelse med rekruttering, og det vil vi fortsætte med fremadrettet. Når det er sagt, er langt størstedelen af vores stillinger med arbejdssted i Danmark, hvorfor langt hovedparten af vores ansøgere vil være bosat i Danmark.”
Kort biografi
”Jeg er rekrutteringschef i TDC med ansvar for alle rekrutteringer i TDC Group samt Employer Branding. Jeg har arbejdet med HR i 22 år i danske og internationale virksomheder og har altid haft en eller anden berøring med rekruttering. Min baggrund er en uddannelse som Cand. Psych. fra Københavns Universitet tilbage i 1991.
HR har et kæmpe ansvar for, at en virksomhed drives effektivt, og at forretningsstrategier implementeres. Kerneopgaven for HR er rekrutteringsfunktionen – det er helt grundlæggende at sikre ’rette mand på rette plads til rette tid’. Rekruttering af medarbejdere er en af de forretningskritiske processer, som til hver en tid skal være procesbeskrevet på et niveau, så andre til hver en tid kan tage over og drive området videre. Et lidt gammeldags synspunkt måske.”