Employer BrandingHR og it-rekruttering

Se, hvor dine me­d­ar­bej­de­re vil skifte job til

Om arbejdspladsen scorer højt på medarbejdertilfredshed eller ej, går medarbejdere sandsynligvis med en favorit-virksomhed eller to i kikkerten. Eller drømmer om dem.

Overvejer du nogensinde, hvor den almindelige lønmodtager drømmer om at arbejde? Selvom de sandsynligvis er passive jobsøgende og undersøgelsen ikke alene omfatter Danmark, er det en god idé at se, hvem man er oppe imod – eller kan lade sig inspirere af.

Top 3 er uforandret i amerikanske Poachables offentliggørelse af top 40 over virksomheder, som dine medarbejdere gerne vil arbejde for: Google, Apple og Amazon. Faktisk er top 9 uforandret, hvis vi sammenligner med samme undersøgelse fra februar måned.

Poachable specialiserer sig i den anonyme jobsøgning rettet mod de passive jobsøgere: ”You tell us about yourself and what kind of career opportunities might tempt you to leave your current job,” skriver virksomheden på deres Facebook-side.

Top 10: Giganter oppe mod nye vækstvirksomheder

Offentliggørelsen kan gøre dig klar på, hvilke virksomhedskulturer og brancher, du er i størst konkurrence med om de dygtigste talenter:

De passive jobsøgere har en hang til ældre giganter som Microsoft, IBM og Cisco, men også nyere vækstvirksomheder som Facebook, Uber og Netflix ligger i top 10.

Interessant er, at samtlige virksomheder i denne top 10 udbyder populære forbrugsvarer, og selvom der har været en del negativ omtale af Ubers forretningspraksis, har det ikke været nok til at presse virksomheden ud af top 10 eller helt ud af listen.

Udvikling i passive jobsøgeres opfattelse

Både Oracle, Accenture og McKinsey er rykket 5 pladser frem, men også Dropbox, General Electric, Intel og Tableau har haft fremgang og er alle rykket 3 pladser op på listen. Et nyk opad på listen, må også være et nyk opad i de passive jobsøgeres opfattelse af virksomhederne som attraktive arbejdspladser.

Nordstrom er den helt ”store taber” i marts-udgaven af denne top 40, eftersom virksomheden er rykket hele 8 pladser ned på listen. Lige efter følger Buzzfeed, der er rykket næsten tilsvarende ned: Hele 7 pladser.

Hvad gør top 3 attraktive?

1. Google

Ikke nok med at amerikanske Google bruger rigtig mange penge på fryns, såsom gourmet-måltider og gratis frisør, så er virksomheden også stærkt optaget af iværksætteri og giver medarbejderne tid til at arbejde på individuelle projekter i arbejdstiden.

2. Apple

Hos amerikanske Apple er den åbenlyse fryns naturligvis rabat på Apple-produkter, 25% på hardware og op til 50% på software. Derudover har fuldtidsansatte dækket læge- og tandlægeregninger samt fri adgang til terapi og andre fordelsprogrammer. Og som Business Insider skriver: ”There’s a certain cool factor to working there.”

3. Amazon

Amazon fik i foråret 2010 et splinternyt hovedkontor, men udover de ydre rammer, er Amazon også en virksomhed i rivende udvikling, der ikke længere kun indebærer bogsalg og e-commerce, men også udvikling af apps til alle større mobile platforme og streaming-services. Det betyder, at der er rig mulighed for at udfolde sit fulde potentiale og udvikle sig fagligt og personligt.

Hvad kan din virksomhed lære af giganterne?

Det kan naturligvis være en omkostningsfuld affære at investere i gratis frokostordninger, renseri, frisør og andet blære-fryns, men hvad der særligt kendetegner top 3 er, at de alle giver tid og plads til innovation og iværksætteri. Det lader til at være faktorer, de almindelige lønmodtagere finder attraktive, og der findes flere måder at iværksætte og opbygge denne empowerment-kultur på.

Læs 3 gode råd til at kickstarte en empowerment-kultur i din virksomhed og bliv klogere på etableringen og aktiveringen af en kultur, hvor det værdsættes, at medarbejderne deler viden, belønninger og magt med ledelsen.