Et it-job i Silicon Valley har i mange år været set som den sikre vej til høje lønninger og et privilegeret arbejdsliv med ekstravagante goder.
Her er de ansatte blevet forkælet med lækre frokostordninger, tøjvask i arbejdstiden, og de er blevet fragtet til og fra arbejde i luksuriøse shuttlebusser.
Men den fortælling kan kunstig intelligens være ved at lave om på. Det peger en artikel Washington Post på.
I artiklen bliver det fortalt, at Salesforce, der er den største arbejdsgiver i San Francisco, i øjeblikket er i gang med en massiv AI-drevet effektivisering af sin organisation. Så sent som i sidste uge fyrede selskabet således 262 ansatte i sit hovedkvarter i San Francisco, og det var blot de seneste fyringer i en lang række af fyringer.
Fyrer tusindvis af ansatte
I 2023 blev der således skåret 8.000 stillinger i koncernen, og året efter røg der yderligere 1.000 stillinger, skriver Washington Post.
Salesforces topchef og stifter, Marc Benioff, er en af de figurer i Silicon Valley, der har haft det mest aggressive syn på, hvor store produktivitetsgevinster der vil være at hente i brugen af kunstig intelligens.
I et interview med Bloomberg i forsommeren vurderede han, at op mod 50 procent af produktiviteten hos Salesforce i dag kan tilskrives kunstig intelligens, og for nylig medvirkede han i en podcast sammen med tech-investoren Logan Bartlett.
I podcasten fortalte Marc Benioff, at brugen af AI-værktøjerbetyder, at selskabet har brug for 4.000 færre kundeservicefolk.
”Jeg har reduceret antallet af ansatte fra omkring 9.000 til omkring 5.000. Det skyldes, at jeg ikke har brug for så mange hoveder længere,” siger han i podcasten.
Det drastiske omkalfatring af kundeserviceindsatsen kan, fortæller Marc Benioff, tilskrives brugen af et af Salesforces egne produkter, Agentforce.
Det er et værktøj, som strømliner en lang række arbejdsgange i kundehåndteringen, og det kan blandt andet også gøre det lettere for sælgere at svare på kundehenvendelser.
”Det er det mest spændende, der er sket med kunstig intelligens i de seneste måneder i Salesforce,” siger topchefen i podcasten.
Eksponent for ny medarbejdskultur
Salesforce har i særlig grad været eksponent for en moderne medarbejderkultur, der er vokset frem i tech-selskaberne på den amerikanske vestkyst.
Her har selskabet opbygget et ry for at have en fællesskabsorienteret og måske endda ligefrem familiær medarbejderkultur med et stort lokalt engagement i San Francisco.
Marc Benioff er kendt for at omtale sin medarbejderstab som Ohana, hvilket er en hawaiiansk betegnelse for ”familie”.’
Computerworld har også tidligere fortalt, hvordan selskabets ansatte i Danmark skal udføre syv dages frivilligt arbejde om året.
Salesforces tidligere landechef Michael Zink beskrev i 2016 i et interview med Computerworld, hvordan han oplevede Salesforce-kulturen, når han deltog i ledermøder i USA:
”Vi starter altid med fællessang. Bagefter står vi så der, 1.000 ledere fra hele verden, og holder hinanden i hånden og mindes dem, som er gået bort i det forløbne år,” sagde han til Computerworld i 2016.
Men, påpeger Washington Post, kan Marc Benioffs aggressive forsøg på at høste effektiviseringsgevinster via kunstig intelligens, og dermed også tilfredsstille aktiemarkederne, sætte skår i den familiære stemning og udfordre den fortælling om selskabets medarbejderkultur, som virksomheden har brugt årevis på at opbygge.
Washington Post har i den forbindelse talt med en softwareudvikler hos Salesforce, der blev fyret i den seneste fyringsrunde, om han mener, at den særlige Salesforce-kultur stadig eksisterer.
”I mindre grad nu end tidligere,” siger den fyrede medarbejder, der samtidig stiller sig tvivlende over for, om AI reelt set vil være i stand til at overtage det arbejde, som han har udført sammen med sine kolleger og computere.
Mange tech-selskaber fyrer
Salesforce står dog ikke alene med den udfordring. En lang række af de andre store techgiganter på den amerikanske vestkyst er på samme måde ved at høste effektiviseringsgevinster gennem brug af AI.
Således fyrede Microsoft i juli 15.000 medarbejdere, mens Amazons topchef Andy Jassy har advaret de ansatte om, at selskabet i fremtiden vil kunne udføre den samme arbejdsmængde med færre folk.
Men Erik Brynjolfsson, der er økonom hos Stanford University og har forsket i kunstig intelligens’ påvirkning af arbejdsmarkedet, mener dog, at der en risiko for at nogle virksomheder for tidligt ude i forhold til deres forsøg på at høste besparelser.
Han påpeger således, at det endnu er for tidligt at sige, hvordan teknologien vil påvirke arbejdsmarkedet.
”Alle, der troede, at man bare kunne købe AI og straks få et afkast, er skuffede lige nu,” siger han til avisen.
Ifølge Erik Brynjolfsson ser vi dog en tendensen til, at AI har gjort efterspørgslen efter nogle typer job mindre, mens værdien på erfarne AI-specialister til gengæld er eksploderet.