1) Skriv en overskrift, der fanger
Forestil dig dette: Du har søgt en spændende stilling som udvikler, og nu sidder virksomheden og læser ansøgernes materialer igennem. De har fået 50 CV’er og ansøgninger – de har 1 time til at screene dem alle.
Kan de nå at gå i dybden? Nej. Hvad griber de til?
Det bliver CV’et – og først og fremmest overskriften. Derfor kan overskriften være afgørende!
En fængende overskrift er kort, beskriver dig, og hvad du kan på en interessant måde. Eksempler kan være:
• Ambitiøs C#/.Net-udvikler søger nye udfordringer
• Mainframe-udvikler med undervisningserfaring søger nye udfordringer
• Udvikler med sans for detaljer og bred forretningsforståelse
Overskrifter som ”Anders Andersens CV” eller ”Udvikler søger job” fortæller ikke noget om dig og dine kompetencer, så prøv at undgå disse.
Skriv i stedet en overskrift, der opsummerer din profil, beskriver dine kvalifikationer og den type job, du søger.
2) Den gode profiltekst
Og så er vi videre til profilteksten. Her har du mulighed for at beskrive dine professionelle kvalifikationer, personlige styrker og komme med eksempler på dit arbejde.
Det er også med profilteksten, du hurtigst kan målrette dit CV direkte til en virksomhed.
Læg vægt på erfaringer, projekter og uddannelse som er særligt relevant for modtageren. Hvis de første linjer af dit CV gør virksomheden nysgerrig, er der stor sandsynlighed for, at de læser videre!
Profilteksten kan også bruges mere generelt til at beskrive hvilken type arbejde, du søger, eller hvad du forventer af en kommende arbejdsgiver. Den mere generelle profiltekst bør du typisk vælge i situationer, hvor CV’et skal ud til flere på én gang – for eksempel hvis det ligger online, som hos os.
Uagtet konteksten så er kunsten at holde dig til 5-7 målrettede linjer, og stadig få det hele med. Vi ved, det er svært, men det kan lade sig gøre!
3) Målret dit CV og ”kill your darlings”
Vi anbefaler ikke kun, at du målretter din profiltekst – faktisk bør du målrette hele dit CV til den specifikke virksomhed, du søger hos.
Når du målretter dit CV, viser du virksomheden, at du er oprigtigt interesseret, og at du har set dem. Du gør det oprigtigt nemmere for dem at falde for dig!
Du kan målrette dit CV på forskellige måder. For eksempel kan du sørge for at bruge de samme ord, som virksomheden bruger, og skrive CV’et, så det taler ind i de agendaer, udfordringer og ønsker, som virksomheden har.
Måske er du projektleder – men du ved, at virksomheden bruger en anden titel – brug det samme ord som dem!
Har de et ønske om at samarbejde mere på tværs? Så tænk på, hvordan du kan få dine erfaringer og kompetencer omkring samarbejde mere frem i CV’et.
En del af processen med at målrette dit CV handler også om at fjerne alt overflødig information – altså ”to kill your darlings”.
Det kan nemlig godt føles, som at miste noget af dig selv, når du sletter bartenderjobbet på Crazy Daizy fra dit CV – for dét job, var da det fedeste!
Men hvis jobbet ikke er relevant for virksomheden, så skal det ikke med i CV’et.
4) Skab overblik
Midt i al CV-skrivningen må du heller ikke glemme læsevenligheden. Du kan have skrevet nok så mange gode og relevante pointer, men hvis alt står hulter til bulter, så drukner guldkornene.
Virksomhederne har brug for at orientere sig i dine informationer nemt og hurtigt. Du kan for eksempel arbejde med overblikket ved at:
• Finde en CV-skabelon, hvor opsætningen er givet – Google har både gode og gratis bud!
• Bruge overskrifter og bullets
• Skabe luft mellem dine afsnit
• Bruge de samme fonte og mellemrum gennem hele dokumentet
• Ensrette datoer og årstal
Derudover et godt råd at holde CV’et på max 2 sider, og skrive de vigtigste oplysninger på side 1. Det er ligesom på Google – de færreste kigger på side 2 med mindre, man er rigtig interesseret.
5) Få sparring på dit CV
Det er svært at skrive sit CV. Det tager tid, mange gennemlæsninger og det kan være vanskeligt selv at se, om du har fået det hele med.
Når du har stirret dig blind på dit CV (og det gør de fleste), kan andres øjne virkelig være en redning.
De kan hjælpe dig med at (gen)finde den røde tråd i CV’et, fjerne overflødig information og udpege blinde eller selvmodsigende vinkler.
Du kan få hjælp til dit CV via din a-kasse eller fagforening – eller en god ven. I virkeligheden er det mindre vigtigt hvem, det er kigger dit CV igennem, så længe du får en andens perspektiv på teksten!