HR og it-rekruttering

Sådan får it-folk nyt job – og her forventer de at finde det

De forventninger, it-folk har til jobsøgningsmedier, står ikke mål med virkeligheden. Det viser ny undersøgelse, som blandt andet afdækker deres jobsøgeradfærd: Gennem hvilke medier forventer it-folk at lande jobbet? Og hvilke medier tager æren for at få flest i job?

Flere end 3.000 it-kandidater deltog i vores seneste it-survey, der blev udarbejdet i samarbejde med Computerworld. Her blev it-folk fra hele landet spurgt, hvor de ville lede, hvis de skulle finde nyt job i morgen. Det er i øvrigt et sandsynligt scenarie, da 85 procent er åbne over for nye jobmuligheder – enten fordi de aktivt søger eller kan fristes af spændende jobannoncer eller personlige henvendelser.

Høje forventninger til jobsites, LinkedIn og netværk

Topscoren blandt jobsøgningsmedier er jobsites – efterfulgt af LinkedIn og netværk – mens medier som Google og Facebook taber kapløbet. Hele 79 procent forventer at søge job på jobsites, 77 procent på LinkedIn og 70 procent gennem netværk. Kun 6 procent forventer at søge via Google og 5 procent gennem Facebook.

Ser vi på medier alene slås jobsites og LinkedIn altså om førstepladsen, når det gælder it-folks forventninger til medier, der giver dem jobbet. Og for ét af medierne er det ikke uden grund.

Jobsøgningskanaler

Hvis du skulle finde nyt job, hvor ville du så søge? Angiv gerne flere svar.

  • Jobsites: 79%
  • Netværk (fx netværksmøder eller professionelle netværk): 70%
  • Kontakter rekrutteringsbureau eller headhunter: 45%
  • LinkedIn: 77%
  • Facebook: 6%
  • Google: 7%
  • Fagforeninger: 7%
  • Job- og karrieremesser: 7%
  • Andre faglige fora (fx Computerworld): 15%
  • Aviser: 5%
  • Jeg har ingen nylig erfaring med at søge job: 8%

Jobsites skaffer dig jobbet

It-kandidaterne blev også spurgt, hvordan de fik deres seneste job – og her ser resultaterne anderledes ud. Netværk topper – ikke overraskende – listen over, hvad der giver it-folk job i dag. It-folk er nemlig et eftertragtet folkefærd, som ikke behøver at kigge langt efter nye udfordringer, men som ifølge vores undersøgelse kontaktes jævnligt. Faktisk oplever 41 procent at få henvendelser hver måned eller oftere.

Men ser vi igen på medier, og udelukker personlige henvendelser, vinder jobsites titlen som mediet, der får flest it-folk i arbejde. 32 procent svarer, at de fik deres seneste job gennem jobsites, mens kun 4 procent svarer, at LinkedIn stod for deres seneste ansættelse.

Sådan fik de jobbet

Hvordan fik du dit seneste job, dvs. via hvilken kanal?

  • Jobsites: 32%
  • Netværk (fx netværksmøder og professionelle netværk): 41%
  • Gennem rekrutteringsbureau eller headhunting: 15%
  • LinkedIn: 4%
  • Facebook: 0%
  • Fagforeninger: 1%
  • Job- og karrieremesser: 0%
  • Andre faglige fora (fx Computerworld): 1%
  • Aviser: 4%

Læs også