Stærke profiler til at styre stra­te­gi­ske ana­ly­se­op­ga­ver


Lyder det spændende at være med til at styre et komplekst strategisk analysearbejde, som har topledelsens bevågenhed? Har du lyst til at arbejde med interessentstyring, koordinering og vidensdeling? Så vil vi gerne have din hjælp til at klæde topledelsen på til at sætte den strategiske retning for modernisering af skatteforvaltningens it-portefølje.

I Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) understøtter vi vores kolleger i de seks øvrige styrelser i Skatteforvaltningen i et partnerskab om drift og videreudvikling af en stor it-portefølje. Modernisering af systemporteføljen får øget fokus i 2024 bl.a. som følge af flerårsaftale om skattevæsenets økonomi 2023-2027, der skaber gode rammer og samtidig stiller ambitiøse krav til modernisering af it-porteføljen. Da opgaverne kommer til at spænde bredt, søger vi både dig, der er den erfarne og mindre erfarne generalist.

Et job til den analytisk anlagte eller til den strukturerede kollega

Du kommer til at arbejde i teamet Tilgang og Analyse i kontoret Legacy og Modernisering. Lige nu består teamet af to yderst dedikerede medarbejdere og en souschef - men vi har vokseværk og høje ambitioner, så vi har brug for at være en god håndfuld mere.

Vores opgave er at sikre et robust fundament for moderniseringsarbejdet ved at belyse gevinster og risici ved forskellige moderniseringstilgange og scenarier. Vi afdækker forskellige strategiske tilgange til modernisering, undersøger andre landes erfaringer med legacy-transformation og vigtigst - vi oversætter det til en dansk kontekst i samspil med fageksperter på tværs af skatteforvaltningen.

Team Tilgang og Analyse er bindeleddet mellem mange samarbejdspartnere i både Skattestyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Departementet. Interessenthåndtering, koordinering og styring er derfor centrale for vores forestående opgave. Vi har indtil videre identificeret ti analysespor, hvoraf nogle skal leveres af interne eller eksterne fageksperter: Fx it-arkitektur, data, markedsanalyse, business case. Andre analysespor, så som internationale erfaringer, er vi selv ansvarlige for i teamet. Det er vores ansvar at sikre sammenhæng og fremdrift i analysearbejdet på tværs af sporene.

Såvel teamet som opgaven er stadig under opbygning, så du har god mulighed for selv at være med til at forme din rolle og opgaver. Vi søger kollegaer, som enten ønsker at deltage i analysearbejdet som ansvarlig for et eller flere analysespor, eller kollegaer, der er gode til at skabe faste strukturer og rammer, og som måske kan se en fremtidig karriere indenfor PMO-arbejde.

Som sporansvarlig vil du være med til at:

  • udvikle analysedesign og -konceptet: Hvordan kommer vi fra mange analysespor til et sammenhængende resultat, som kan guide topledelsen, når de skal sætte strategisk retning i modernisering af it-landskabet?
  • styre et eller flere analysespor og være med til at forme rollen: Hvordan skal samarbejdet med interne og eksterne fageksperter være? Hvordan kan du som sporansvarlig være med til at sikre kvaliteten i arbejdet uden selv at være fagekspert?
  • sikre godt og tæt samarbejde med fageksperter i skatteforvaltningen
  • etablere styring i det daglige af de mange analysespor: Hvilke mødefora, arbejdsgrupper, arbejdsmetoder mm. skal vi etablere?

Som PMO-medarbejder vil du være med til at:

  • etablere styringsstrukturer- og processer fx internt i teamet og op mod styregruppe
  • sikre at vi får svaret på bestillinger og mødemateriale til tiden.
  • udvikle koncept for systematisk videndeling: Hvordan sikrer vi dokumentation og videndeling på tværs af analysesporene og internt i teamet?
  • sikre at vi kan følge status og fremdrift i leverancerne fx gennem Jira
  • skrive beslutningsoplæg, mødematerialer, statusrapportering. Der er meget fokus på vores arbejde, så vi producerer en del skriftligt materiale både til interne og eksterne interessenter
  • styre diverse mødefora, fx med arbejdsgruppe og ledelse, samt planlægning, facilitering og opsamling på workshops
  • gribe diverse opgaver og forespørgsler som vi bliver ramt af løbende

Og hvem er du så?

Først og fremmest skal du have lidt pionerånd: Det kræver vedholdenhed og gå-på-mod at være med til at bygge analysearbejdet op fra bunden. Derudover skal du kunne håndtere, at prioriteter og at retningen kan ændre sig, fordi vi arbejder med et område, som topledelsen følger meget tæt.

Vi forestiller os, at du har en længere videregående uddannelse med en generalistprofil, men om du er scient.pol., cand.polit., cand.it. eller noget andet er mindre afgørende. Kernen i vores opgave er strategiarbejde, så du skal synes, at det er spændende.

Som sporansvarlig i analysearbejdet skal du kunne sætte dig ind i nyt stof og ”krølle hjernen” rundt om nogle til tider yderst komplekse problemstillinger og se sammenhænge og perspektiver på tværs. Og så skal du være god til at samarbejde med kollegaer, som har en stærk og ofte anden faglighed end dig. Din opgave vil formentlig være nemmere, hvis du fx forstår sammenhæng mellem it og forretning; har generelt kendskab til it, så du kan gå i dialog med fx it-arkitekter, data- eller sikkerhedsspecialister, eller er særligt skarp på business case, økonomi og estimering. Men ingen af delene er et krav.

Hvis PMO-arbejde ligger mere til dit højreben, så er du god til at skabe strukturer i en foranderlig hverdag, er stærk i processtyring, og skriftlig fremstilling og kan skære en sag til, bl.a. til topledelsen. Som PMO-medarbejder sikrer du fremdriften i analysearbejdet ved at skærme kerneteamet fra så mange opgaver som muligt, så du skal være klar til at gribe mange forskellige opgaver.

Kontakt og ansættelsesvilkår

Ansøgning med CV og eksamenspapirer samt relevant dokumentation bedes sendt via linket 'Ansøg’ senest tirsdag 9. april 2024 kl. 12:00. Vi holder løbende samtaler.

Har du spørgsmål til stillingen, er du meget velkommen til at kontakte souschef Tania Winther Lohmann tlf. 72 37 28 24.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC), overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og It-medarbejdere (HK) eller overenskomst for Fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet.

Der vil forud for ansættelsen blive indhentet straffeattest og referencer, og der kan blive gennemført tests som led i ansættelsesprocessen.

Ansættelsesområdet er Skatteministeriet med tilhørende institutioner, og dit arbejdssted vil være Udviklings- og Forenklingsstyrelsens lokation på Osvald Helmuths Vej 4, 2000 Frederiksberg.

Læs mere om at arbejde i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på www.ufst.dk/job-og-karriere.


Om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

’Vi sikrer velfungerende it-løsninger, så den samlede Skatteforvaltning kan løse sin opgave’

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen er en tværfaglig styrelse og har til opgave at udvikle, drifte og vedligeholde nye og eksisterende it-systemer i Skatteforvaltningen, så de er stabile, sikre og omkostningseffektive.

Vores medarbejdere er fagligt kompetente og specialiserede og samtidig i stand til at arbejde tæt sammen med andre fagligheder på tværs af Skatteministeriet. Kun gennem et stærkt fagligt fællesskab på tværs af fagområderne kan vi lykkes med den omfangsrige og komplekse opgave, vi har.

Vi søger løbende nye kolleger, som deler vores ambition om at sikre fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.

Læs mere om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på www.ufst.dk.

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen opfordrer alle kvalificerede uanset alder, køn, seksuel orientering, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge stillingen.

Gem job

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Arbejdssted

Frederiksberg

Vigtige datoer

Indrykket:
26. marts 2024
Ansøgningsfrist:
9. april 2024

Job hos virksomheden