CV, Jobsøgning
Den ul­ti­ma­ti­ve guide til dit CV

Med et godt CV har du større chance for at blive fundet og kontaktet af virksomhederne. For manglen på it-folk gør dig til et værdifuldt aktiv, og derfor kan det godt betale sig at have sit CV liggende på it-jobbank, uanset om du er aktivt jobsøgende eller ej.

Udfordringerne kan nemlig komme dumpende på mail i morgen! Men for at blive kontaktet, skal du lave et par indledende manøvre, som gør det nemt for virksomhederne at komme i kontakt med dig.

Forskellen på CV og Jobagent

Dit CV er din faglige og personlige præsentation af din profil, hvor du viser virksomhederne, hvad du kan, og hvad du vil. Her har du altså fokus på drømmejobbet og er meget præcis i dine beskrivelser af din erfaring og dine ønsker.

Din Jobagent sender dig aktuelle relevante job, der matcher dine søgekriterier. Du indsatser bare din e-mailadresse, definerer søgeparametrene (regioner, jobkategorier og søgeord) og gemmer din Jobagent. Det er ikke andre end dig, der ser dine søgekriterier, og de afgør udelukkende, hvilke job vi gør dig opmærksom på.

Den gode overskrift

Når virksomhederne søger efter relevante it-folk til en ledig stilling, får de ofte mange profiler frem i søgeresultatet. Det betyder, at antallet af virksomheder, som læser dit CV, står og falder med den overskrift, du vælger.

Sæt dig i virksomhedens sted og forestil dig, at du skal finde en dygtig udvikler. Du har søgt på it-jobbank, og der kommer 124 CV’er frem. Hvilke af disse eksempler ville du se nærmere på?

  1. Job som udvikler søges
  2. Ambitiøs C#/.Net-udvikler søger nye udfordringer
  3. Mainframe-udvikler med undervisningserfaring søger nye udfordringer
  4. Anders Hansens CV
  5. Udvikler med sans for detaljer og bred forretningsforståelse

CV nr. 2 og 3 vil mest sandsynligt blive læst af flest virksomheder, da virksomhederne straks kan afkode, hvad profilerne har at byde på, og om deres kvalifikationer er relevante. CV nr. 5 vil også invitere til læsning, da flere virksomheder i dag søger forretningstekniske profiler, der kan arbejde på tværs af virksomhedens forretningsområder.

Præsentationsteksten

I resten af CV’et har du mulighed for at præsentere dine kompetencer, din uddannelse og erhvervserfaring. Men for virksomhederne er det også vigtigt at vide, hvem du er, og det skal fremgå af præsentationsteksten.

Præsentationsteksten kan være ligeså svær som overskriften, men den er mindst ligeså vigtig. Når HR eller en anden beslutningstager først læser dit CV, skal du sælge dine kompetencer bedst muligt.

Det er vigtigt at finde og ansætte en person, som vil passe ind socialt og har værdier, der stemmer overens med virksomhedens. Flere CV’er indeholder ord som humor, initiativrig, holdspiller, selvstændig, hjælpsom, smilende, fleksibel og lignende, men ordene siger ikke noget om, hvem du er, fordi så mange bruger dem. De er med tiden blevet til floskler, som virksomhederne bare skimmer. Bruger du alligevel ordene, er det vigtigt, at du underbygger dem med eksempler: ”Min selvstændighed kommer blandt andet til udtryk, når …”

Hvorfor vælger du virksomheden?

Det er vigtigt, at du skriver, hvad du søger. Hvis du alene er åben for forslag, får du ingen henvendelser. Det er ikke virksomhedernes ansvar at finde det rette job til dig – det er deres ansvar at finde den rette person til stillingen.

Det er en dyr fornøjelse at ansætte den forkerte, så det er vigtigt, at de kan se, at du har gjort dig tanker om, hvad du har lyst til at arbejde med, og hvorfor det er spændende for dig. Sørg for, at læseren kan se, at du brænder for at finde det helt rigtige job i den helt rigtige virksomhed – og at du ved, hvad du leder efter.

Fortæl, hvad du ønsker dig, og hvad du gerne vil arbejde videre med. Har du krav til virksomhedens størrelse og din grad af indflydelse? Vis dem, at du ikke alene leder efter et job, men også efter et sted, hvor du har lyst til at blive. Giv dem mulighed for at vurdere, om du passer til deres virksomhed, så I får et match med muligheder – og ikke bare en midlertidig ansættelse.

Hvorfor skal de ansætte dig?

Når en virksomhed gennemgår en lang række CV’er, vil der dukke flere kvalificerede profiler op med de rette kompetencer. Så hvorfor skal virksomheden vælge frem fremfor andre?

Prøv at sætte dig i virksomhedens sted og tænk på, hvad du selv ville lægge vægt på i deres sted. Hvad er de vigtigste kompetencer i stillingen? Kig på, hvad du kan bidrage med til virksomhedens udvikling. Er du en first mover, der er god til at motivere andre, er du en logisk tænker, har du erfaring med optimering af arbejdsgange, eller synes du, at test er det mest spændende i verden?

Sørg for, at virksomhederne kan se, hvem du er, og hvad du kan bidrage med til virksomheden. Dit CV og din præsentationstekst er din adgangsbillet til en jobsamtale, så sørg for, at de bliver nysgerrige efter at se, hvem du er.

Opbyg teksten og skab overblik

Husk, at virksomhederne kigger på mange CV’er, når de skal besætte en stilling. Men du kan hjælpe dem med at få et hurtigt overblik over dit CV ved at opdele præsentationsteksten i punkter med overskrifter, eksempelvis:

  • Hvem er jeg som person?
  • Hvad kan jeg tilbyde jer?
  • Stærke sider?

Virksomhederne søger efter dig (som på Google)

Alt, der står i dit CV, fungerer som søgeord, og derfor er det vigtigt, at du bruger alle relevante ord til at beskrive dine faglige og personlige kvalifikationer – alle de ord, som virksomhederne skal kunne søge på og søge dig frem med.

Overvej derfor nøje dit ordvalg eller brug flere ord for samme kompetence, så du øger chancen for at blive søgt frem, uanset om virksomheden søger på ”implementering” eller ”implementation”. Du skal naturligvis ikke bare liste en række ord, men skrive dem ind i teksten, så CV’et stadig er interessant at læse.

Uddannelse og erhvervserfaring

Når du angiver uddannelse eller erhvervserfaring i dit CV, er det vigtigt, at du ikke kun angiver årstal og jobtitel (fx ”1998-2002: Konsulent” eller ”1999-2001: Datamatiker”). Sørg i stedet for at have fokus på, hvad du opnåede. Det gælder både uddannelse og erhvervserfaring.

Hvis du i et tidligere job var ansvarlig for, at kundeporteføljen steg 25% på to år, eller at jeres reklamationer gik ned med 20%, så brug det som salgsargumenter. Vis virksomheden, at du har tilført dine tidligere arbejdspladser værdi.

Gør også opmærksom på, hvad du selv fik ud af jobbet eller uddannelse. Eksempelvis:

  • 1999-2001: Datamatiker. Fag: Softwareudvikling (.Net), projektledelse og forretningsudvikling.
  • 1999-2001: Datamatiker. Gennem kombination af undervisning i softwareudvikling, projektledelse og it-strategi har jeg fået en masse værktøjer, der kan anvendes i forretningsudvikling.

I stedet for bare at fortælle, at du har en uddannelse, er det en fordel at vise virksomhederne, hvordan din markedsværdi er steget gennem din uddannelse eller erhvervserfaring.

Sådan udvælger du relevante kompetencer

Dine kompetencer er et af de vigtigste punkter i dit CV, da det specifikt er dem, virksomhederne kigger på. Mens nogle personer kun angiver to kompetencer på deres CV, lister andre langt over 50. Men faktisk er ingen af delene optimalt.

For få kompetencer

De fleste virksomheder søger efter personer med bestemte kompetencer, som stillingen kræver. Derfor er det vigtigt, at du ikke bare nævner et par stykker, da dine chancer for at blive fundet bliver mindre. Og du har helt sikkert flere kompetencer end dem, du vælger at fremhæve.

Selv som nyuddannet kan du sandsynligvis både skrive hårde søgeord (fx et programmeringssprog, servertype eller database) og bløde søgeord (fx hjemmesidedesign, usability og systemtest). Med hårde søgeord forstås altså bestemte kodesprog og programmer, mens der med bløde søgeord menes bredere begreber, som ikke knytter sig til at bestemt sprog eller program. De fleste kandidater angiver kun hårde søgeord, og andre angiver kun bløde. Men du har sandsynligvis kompetencer inden for begge kategorier – husk derfor at angive begge dele.

For mange kompetencer

Du skal dog også passe på med at skrive for mange kompetencer. Hvis dit CV indeholder en liste med 50 kompetencer, er det svært for virksomheden at få overblik over, hvad du egentlig kan. For hvilke af dine kompetencer er du dygtigst til? Hvilke er vigtigst for dig? Hvilke vil du gerne arbejde med? Og hvis de leder efter en specifik kompetence, kan den være svær at finde på din liste.

Derfor bør du angive de kompetencer, der er vigtige for dig, og som du har lyst til at arbejde med. Du bør ikke angive en kompetence, som du arbejdede med for 11 år siden og ikke har lyst til at vende tilbage til. Samtidig, hvis du eksempelvis er programmør, er der ingen grund til at angive Microsoft Office-pakken som kompetence. Det er underforstået, at du kender de grundlæggende programmer, og det vil blot fremstå som fyld i dit CV, der tager fokus fra de vigtige kompetencer.

En god tommelfingerregel er at angive 10-12 kompetencer. Det er nok til at angive dine vigtigste kompetencer og er stadig en overskuelig liste at kigge på.

Søger du for bredt?

Kvalitet fremfor kvantitet

Bliver du ikke kontaktet, selvom mange virksomheder finder dit CV, kan årsagen være, at du ikke er konkret nok. En del kandidater vælger bredt, når de vælger jobkategorier, jobtitler og regioner eller områder efter devisen: Jeg vil gerne have mit CV ud til så mange virksomheder som muligt - jo flere læsere, des bedre. Og det er også godt at være fleksibel, men virksomhederne har mange CV'er at vælge mellem, og hvis ikke dit er relevant for stillingen, spilder du både din egen og virksomhedens tid. Derfor vil du få et meget bedre resultat, hvis du går efter kvalitet fremfor kvantitet.

Jobkategorier og jobtitler

Når en virksomhed skal finde en ny medarbejder, vil de gerne have en person, der brænder for sit arbejde og har en stor viden inden for sit felt. En, der kan tilføre virksomheden ny viden og som sørger for, at tingene fungerer. Måske er også du åben over for nye muligheder, men du skal passe på med at vælge for mange kategorier eller titler. I så fald kan det nemt komme til at virke som om, at du ikke ved, hvad du vil, og det kan komme til at virke ubeslutsomt.

Hvis du både har valgt support, programmering, salg og mellemledelse, er det ikke særlig sandsynligt, at du er perfekt til lige den salgschef-stilling, virksomheden skal besætte.

Husk, at virksomhederne vurderer dig ud fra din anonymiserede profil og de valg, du har truffet her. Dine valg skal derfor udstråle, at du ved præcis, hvad du vil arbejde med i dit næste job, hvad du er god til, og hvad du gerne vil have.

Geografiske områder

Er du klar til at flytte til en anden del af landet for et nyt job? Hvis ikke er der ingen grund til at vælge andre regioner eller områder end dem tættest på dig.

En fare ved at vælge for mange regioner eller hele Danmark er, at det virker useriøst for virksomhederne. De er godt klar over, at det er de færreste kandidater, der er interesseret i at flytte til en anden del af landet. Derfor er virksomhederne ofte påpasselige med at kontakte kandidater, der har valgt for mange regioner eller områder, da det let bliver spild af både din og virksomhedernes tid.

Husk at opdatere dit CV løbende

Når du selv søger på nettet og får et antal sider med resultater frem, kigger du sandsynligvis sjældent længere end til side to i resultaterne. Det er sjældent, man kigger på de sidste søgeresultater, for det bedste ligger i toppen. Virksomhederne gør ofte det samme, når de søger efter kandidater, især hvis de får en lang liste med resultater.

Jo kortere tid siden, du sidst opdaterede dit CV, des højere ligger det i resultatlisten. Samtidig sørger du for, at virksomhederne får helt opdaterede oplysninger, og at de eksempelvis kan se, hvor længe du har brugt dine kompetencer samt oplysninger om dine seneste erhvervserfaringer.