Jobannoncering

Guide: Den perfekte jo­ban­non­ce

Det vigtigste, når du leder efter en ny medarbejder, er … jobannoncen! Den skal gøre dit job og din virksomhed attraktiv for de bedste kandidater på markedet. Vi guider dig til den perfekte jobannonce.

Den første huskeregel

Den første huskeregel, når du skriver en jobannonce, er at henvende dig direkte til kandidaten, der skal have indblik i, hvorfor de skal vælge netop din virksomhed som ny arbejdsplads.

I langt de fleste tilfælde vil man som annonceskriver henvende sig til en læser, som intet kender til den virksomhed, jobannoncen handler om. Langt de fleste kandidater vil vælge job efter interesse for det arbejdsområde eller de produkter, som virksomheden beskæftiger sig med, men i ligeså høj grad de bløde værdier, såsom:

  • Trivsel med ledelse og kolleger
  • Ønsket om nye omgivelser og udfordringer
  • Personalegoder og sociale arrangementer

Det er derfor vigtigt, at der er en god balance i indholdet af jobannoncen, så stillingen sælges på følgende punkter:

  • Arbejdsindhold, herunder udviklingsmuligheder og avancering i karrieren
  • Virksomhedskultur, bløde værdier, kolleger og personalegoder
  • Hvad er kandidatens kompetencer, og hvor forestilles det, at kandidaten kommer fra i erhvervslivet?

De færreste er tekstforfattere …

Derfor kan det være svært at skrive en jobannonce, så den skiller sig ud fra mængden. Vi har i Danmark et dynamisk jobmarked, hvor tendensen er, at man skifter job, når der skal ske noget nyt og spændende.

Det betyder, at kandidaterne leder efter mere information i de jobannoncer, de læser, og de forventer, at der står mere om virksomheden som arbejdsplads.

Det kan være svært at undgå trivielle floskler i en jobannonce. Ofte bliver den skrevet for meget i punktform og bliver derfor upersonlig og triviel. Her er en værktøjskasse, der kan gøre annonceskrivningen lettere.

Værktøjskassen

Overskriften

Lav altid en overskrift, der indeholder titlen på jobbet. Det gør den mere søgbar på it-jobbank.dk og fjerner tvivl om, hvilken stilling, der tilbydes. Titlen ”Blæksprutte søges” vil derfor ikke fungere som overskrift på en jobannonce, hvorimod titlen ”Kundekonsulent med stort sælger-gen” vil være bedre. Skal der være en appetitvækker i overskriften, kan den laves som en underoverskrift.

Ved at anvende relevante ord for stillingen kan du søgemaskineoptimere din annonce, så den bliver lettere at finde på eksempelvis Googles søgemaskine.

Indledning

Start ganske kort med basisinfo: Hvor er jobbet henne geografisk, og er det fuldtid eller deltid? Kom herefter med en kort introduktion til virksomheden – dog ikke fakta om omsætning, produkter eller virksomhedsstørrelse. Her er det bedre med nogle pointer om, hvad der tilbydes i jobbet, og hvad der gør din virksomhed til en god arbejdsplads, herunder kultur, kolleger og værdier.

Skriv gerne teksten direkte til kandidaten, så den henvender sig til den mest centrale person i kandidatens verden: Ham eller hende selv. Bliver kandidatens ønsker belyst, vil der være større motivation til at søge jobbet.

Hvad kan I tilbyde kandidaten?

Hvad gør netop din virksomhed til noget særligt? Du har kun 10-15 sekunder til at fange interessen hos den passive jobsøger. Derfor er det vigtigt at fremhæve, hvad du tilbyder helt fra start – både i forhold til faglig og personlig udvikling, men også i forhold til eksempelvis efteruddannelse, karriere, kolleger og omgivelser.

Hvem er kandidaten?

Prøv at forestille dig, hvad der gør ansøgeren til noget særligt. Hvem ønsker I at ansætte? Og hvor forestilles det, at kandidaten kommer fra på jobmarkedet? Hvad kan kandidatens baggrund være? Uddannelse? Nuværende job? Personlighed? Det gør det lettere for kandidaten at sætte sig ind i den stilling, der tilbydes.

Jobindhold og arbejdsopgaver

Når de faste arbejdsopgaver skal beskrives, er det fint at skrive dem i punktform. Det gør det overskueligt at se, hvad jobbet går ud på. Skal man derimod forklare, hvorfor jobbet er spændende, så brug ikke punktform. Skriv ikke overordnede termer eller floskler, som kandidaten ikke får brugbar information ud af. Beskriv i stedet i fri tekst, hvad der gør jobbet interessant, og hvad der præcist kan være af udviklings- og karriereudvikling – og alle andre ting, der gør det interessant at søge stillingen.

Formalia

Husk at skrive, hvortil ansøgningen skal sendes, fx e-mail, links eller andet. Tilføj gerne et link til virksomhedens hjemmeside, hvor kandidaten kan læse mere om virksomheden. Det er også en god idé med kontaktoplysninger til den, der er ansvarlig for stillingen, så kandidaten kan rette spørgsmål til den person.

Læs også vores guide til den perfekte it-jobannonce, hvor vi stiller skarpt på, hvordan du bedst tiltrækker netop it-folk.

Læs også